قدس آنلاین : در شرایطی که همه دستگاه های اجرایی و بخش های خصوصی مرتبط با بازار از جمله اتحادیه های اصناف مختلف سعی در آرام نگاه داشتن بازار برای ماه رمضان دارند باز هم زمزمه هایی از گرانی لبنیات برای بعد از ماه مبارک به دلایل واهی در دست بررسی است.

  اتحادیه گاوداران  : شیر را ارزانتر از پارسال می خرند از افزایش قیمت حرف می زنند/  اتحادیه کارخانجات لبنی: فعلا برنامه ای برای افزایش قیمت نداریم/  بازرسی و نظارت: بالاخره قیمت لبنیات بالا می رود!

 

به گزارش قدس آنلاین با این همه بخشنامه ای مستقیم از سوی معاونت رئیس جمهوری رسیده است که هیچ کالایی نباید افزایش قیمت داشته باشد مگر با مصوبه کمیسیون تنظیم بازار اما باز هم کارخانجات لبنی ساز خود را کوک کرده اند و برای یک افزایش قیمت 6 درصدی خیز برداشته اند.

البته مخالفان این موضوع هم وجود دارند که می گویند اجازه این موضوع را نمی دهند ولی تجربه در سنوات قبل نشان می دهد قدرت کارخانجات لبنی بیشتر بوده و شاهد افزایش قیمت ها بوده ایم.

در منابع خبری ذکر شده است که سال گذشته با در نظر گرفتن قیمت 1440 تومانی شیر خام , قیمت برای محصولات لبنیات تعیین شده است در حالی که تولید کنندگان شیر را با قیمت های کمتری خریداری می کنند .بنابراین هیچ گونه افزایش قیمتی منطقی به نظر نمی رسد .در همین زمینه مسوولین مرتبط استان نظرات متفاوتی دارند:

6 درصد افزایش قیمت برای بالا رفتن قیمت بنزین است

رئیس اتحادیه کارخانجات لبنی خراسان رضوی در زمینه افزایش قیمت های محصولات لبنی گفت: فعلا برنامه ای نداریم و در ماه مبارک رمضان قیمت تمام محصولات ثابت می ماند .

حمید فرزانه اظهار کرد: با این حال ممکن است یک افزایش قیمت 6 درصدی به دلیل بالا رفتن قیمت شیر خام و افزایش قیمت بنزین اتفاق بیفتد که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی در این راستا ادامه داد: این موضوع هنوز یک گزینه است و باید مورد بررسی قرار بگیرد و در حال حاضر هیچ افزایش قیمتی اعمال نشده است.

فعلا مجوزی برای تأثیر قیمت سوخت بر لبنیات صادر نشده است

در یک نشست خبری رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجار ت خراسان رضوی  با اشاره به اینکه تا کنون هیچ افزایش قیمت نهایی محصول به دلیل افزایش قیمت حامل های انرژی مانند بنزین اعمال نشده است تصریح کرد که برای افزایش هر گونه قیمتی تنها باید موضوع در کمیسیون تنظیم بازار استان مورد بحث  قرار بگیرد و پس از آن برای افزایش بهای ارائه کالا و یا خدمات تصمیم اتخاذ گردد.

علی باخرد ادامه داد: با این حال رویکرد کمیسیون تنظیم بازار بر این است که تا حد امکان از افزایش قیمت های پیشگیری کرده تا فشار بیشتری به لحاظ اقتصادی به مردم وارد نیاید.

وی تصریح کرد: البته باید در نظر گرفت که بالاخره این افزایش قیمت در کالاها به دلیل افزایش نرخ خدمات حمل و نقل آنها اعمال می شود ولی باید سعی کرد که این افزایش قیمت ها متعادل باشد.

شیر را ارزانتر از پارسال می خرند و از افزایش قیمت حرف می زنند

در ادامه این پیگیری به سراغ تولیدکنندگان شیر یعنی اتحادیه گاوداران رفته و وقتی موضوع را پیگیری کردیم شکایت آنها هم بالا گرفت .

رئیس اتحادیه گاوداران خراسان رضوی  در این زمینه با اظهار نارضایتی گفت: کارخانجات در حال حاضر شیر را به قیمت حدود 1100 تومان خریداری می کنند که از قیمت مصوب 1440 تومان که بر اساس آن بهای محصولاتشان تعیین شده است پایین تر است.

فرشید صراف اظهار داشت: کارخانجات همیشه سناریوهایی می نویسند که گاودار مجبور باشد شیر را به آنها با قیمت پایین تر بفروشد ولی همیشه برای افزایش قیمت محصولات خود بهانه هایی دارند.

وی تصریح کرد: حالا که قیمت سوخت بالا رفته است قیمت محصولات  آنها واقعی تر شده  و میزان سود آنها نیز به اندازه ای شده است که باید باشد از این رو افزایش قیمت دوباره منطقی نیست است.

رئیس اتحادیه گاوداران خراسان رضوی ادامه داد: علاوه بر قیمت شیر خام بسیاری از تولید کننده ها از شیر خشک وارداتی استفاده می کنند که قیمت مناسبتری نسبت به شیر خام دارد.

یادمان هست که صراف در ماه گذشته اذعان کرده بود همیشه دست هایی پشت پرده هست که بازار شیر را متلاطم می کند این یعنی بهبود وضعیت بازار شیر مدیریت قوی میخواهد و نظام قیمت گذاری محصولات لبنی نیازمند تغییر است . در همین راستا باید دید اتحادیه کارخانجات لبنی چه تصمیمی می گیرد و کمیسیون تنظیم بازار چگونه برای پیشگیری از وارد آوردن فشار به مردم از افزایش قیمت این محصولات جلوگیری می کند.

با این همه به نظر می رسد با توجه به توجیهات و ملاحظاتی که به لحاظ اقتصادی وجود دارد افزایش قیمت ها در این دسته از محصولات که به نوعی محصولات اصلی هستند لحاظ شود.

این در حالی است که پیشتر دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی اذعان کرده بود که براساس برنامه ششم توسعه سرانه مصرف شیر ایرانیان باید تا دو برابر افزایش یابد و به 170 کیلوگرم برسد و سرانه مصرف این محصول تا پایان سند چشم انداز 1404 باید با بیش از دو و نیم برابر افزایش به 225 کیلوگرم برسد که اگر بخواهیم این سرانه مصرف را محقق کنیم باید راهکارهای مناسبی را از طریق دستگاه‌های دولتی مانند معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی و ... اتخاذ کنیم تا بتوانیم رشد حدود هشت درصدی سرانه مصرف سالانه آن را تا رسیدن به برنامه 1404 محقق کنیم. درحالی که ما همچنان درگیر سیر صعودی قیمت این محصول هستیم. در این خصوص خوب است کسانی که علاقمند به بالا بردن قیمت محصولات لبنی هستند توجه داشته باشند افزایش قیمت محصولات لبنی که ناتوانی قشر عام در خرید را به همراه دارد, سبب بروز مشکلات جسمانی زیادی در نسل آینده  می شود که در پی آن هزینه های درمانی و بهداشتی زیادی نیز به جامعه تحمیل می گردد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.