هرچند به روایت شناسنامه نامش «محمد گندم نژاد طوسى» است، اما همه او را به نام «سعید طوسی» می شناسیم؛ قاری خوش صدایی که نوای تلاوت های ماندگارش در دهه ۷۰، آوازه ای بلند را از جوان بیست و چند ساله آن روزها در جامعه مطرح کرد و به این ترتیب سعید طوسی الگویی شد برای خیلی از جوان های نسل های انقلاب

روایت یکی ازقاریان قرآن از محفل قرآنی رهبرانقلاب در ماه رمضان

سعید طوسی حالا هرچند دیگر ساکن مشهد نیست، اما هنوز هم در محافل قرآنی مشهد الرضا(ع) حضور دارد و همین چندی قبل هم با حضور در مراسم عزاداری شب شهادت حضرت زهرا(س)، با نوای دل نشسینش، اعضای کانون جوادالائمه(ع) رابه فیض رساند.

در ماه مبارک رمضان فرصتی فراهم آمد تا در گفت و گویی با این قاری بین المللی کلام الله مجید ضمن نگاهی به میزان اثرگذاری محافل قرآنی که با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزاری می شود، به بررسی نقش جلسات قرآن بپردازیم و توصیه های او به جوانان و نوجوانان علاقه مند به علوم و هنرهای قرآنی را نیز بشنویم.

 

·    آقای طوسی! شما تا کنون چندین نوبت در جلسات دیدار رهبری با قاریان و حافظان کلام الله مجید حضور داشتید و چندی پیش هم در این جلسه شرکت کردید. به نظر شما، نگاه عمیق و تخصصی که رهبرمعظم انقلاب به موضوع قرآن دارند، چه قدر در توسعه فعالیت های قرآنی و پیشرفت قاریان و حافظان کشور ما نقش ایفا کرده است؟

بنده جلسه دیدار با حضرت آقا را از 40 سال قبل به خاطر دارم . ایشان در مشهد هم که تشریف داشتند این جلسه برگزار می شد. منتها از زمان انتخاب ایشان به رهبری، جلسه سمت و سوی جامع تری پیدا کرد و در حال حاضر تمام دنیا نظاره گر این محفل هستند که در اول ماه مبارک رمضان برگزار می شود. بسیار بسیار این جلسه موثر است. من اگر بخواهم تاثیر این جلسه را بیان کنم، همین بس که تبیین برنامه های قرآنی یک سال را با توجه به فراخور نیاز روز جامعه قرآنی ایشان می فرمایند. طی سال های اخیر هم ایشان تاکیدشان بر اهمیت دادن به مفاهیم قرآن بوده و اینکه الحان هم با مفاهیم قرآن تطابق پیدا کند و قاریان و حفاظ ما با مفاهیم قرآن آشنا باشند تا بتوانند تاثیرگذاری تلاوتشان را بیشتر کنند.

· توصیه شما به جوانان و نوجوانان علاقه مند به علوم و هنرهای قرآنی چیست؟

قرآن کریم یک  اقیانوس بیکران و عمیق است که هر کسی به اندازه وسع خودش می تواند از این دریای بیکران بهره مند شود. لذا فقط قرائت قرآن مطرح نیست. هنرهای اصیل دیگری هم در دین مبین اسلام وجود دارد که بر گرفته از قرآن کریم است. نقاشی، تذهیب خوشنویسی و در کنار آن توجه به مفاهیم؛ هر کدام دایره المعارفی است. اگر در جامعه ما یک مقداری توجه به این مسائل صورت گیرد، نه تنها بستر سازی خوبی برای امور فرهنگی و توسعه و ترویج کلام الله مجید انجام می شود که اشتغال زایی و فرهنگ سازی را نیز در پی دارد. فرهنگ قرآنی قوی است. اما متاسفانه مسئولان فرهنگی ما از قرآن دورند و به صراحت عرض می کنم که با قرآن بیگانه اند. نباید ما فقط مردم را خطاب قرار دهیم. مسئولان فرهنگی که مدعی کار فرهنگی هستند با قرآن یا 100 درصد یا به مقدار خیلی زیاد دورند. در صورتی که اگر به تاسی از مقام معظم رهبری توجه به قرآن داشته باشند، شاهد برکات بسیاری خواهیم بود. یک خطیب اگر روی منبر هیچ سخنی از قبل آماده نکرده باشد، تنها به استناد دو آیه قرآن می تواند محور سخنش را اختصاص دهد. ولی چون کم کار شده، آسیب هایی هست که باید مرتفع شود. در حوزه های فرهنگی و هنری مانند تذهیب، معرق کاری و خطاطی هم خیلی می شود کار کرد برای سنین مختلف.

 

منبع : کانون فرهنگی جوادالائمه ۳raj.ir

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.