'دیدیه بیلیون' معاون مدیر موسسه روابط بین الملل و راهبردی پاریس، با تاکید بر این که راه حل درگیری های یمن نظامی نیست، گفت: مداخله عربستان سعودی در یمن شکست خورده است.

عربستان در یمن شکست خورده است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری ایرنا، بیلیون درمطلبی که با عنوان 'مداخله نظامی عربستان در یمن یک شکست است' در تارنمای هفته نامه فرانسوی 'نوول اوبس' (Nouvel Obs)، منتشر شد، عنوان کرد: رسانه ها در بخش اخبار بین المللی خود گاه خبر یک بحران سیاسی را در تیتر اخبار خود قرار می دهند و روزها و شاید هفته ها به آن می پردازند. این خبرها به ناگاه از تیتر رسانه ها کنار گذاشته می شود بدون اینکه عامل ایجاد ناآرامی حل و فصل شده باشد. مساله یمن، یکی از همین موارد است.

عربستان سعودی در 26 مارس (6 فروردین) به همراه ائتلافی متشکل از حدود ده کشور حمله هوایی با نام 'توفان قاطعیت' را علیه یمن ترتیب داد که هدف آن بازگرداندن 'عبد ربه منصور هادی' به ریاست جمهوری بود. وی توسط نیروهای مقاومت مردمی یمن سرنگون و به عربستان سعودی پناهنده شد.

*** آمار نظامی و انسانی فاجعه بار

پس از 14 هفته بمباران هوایی، بیش از دو هزار نفر جان خود را از دست دادند و 10 هزار نفر دیگر نیز مجروح شدند. بیشتر قربانیان غیرنظامی بودند. همچنین 80 درصد از جمعیت این فقیرترین کشور عرب دنیا به کمک های بشردوستانه فوری نیازمند هستند.

از منظر نظامی نیز تهاجم عربستان سعودی به یمن یک شکست تقریبا تمام عیار محسوب می شود. آشکارا هدف این حمله که از بین بردن سلاح نیروهای مقاومت مردمی یمن بود محقق نشده است. در اوایل ماه ژوئن، این نیروها موفق شدند سه موشک 'اسکاد' را به مناطق شمالی شلیک کنند که بر فراز خاک عربستان منفجر شد.

از دیگر سو، مداخله نظامی عربستان قرار بود از تصرف 'عدن' دومین شهر بزرگ یمن به دست نیروهای مقاومت ممانعت به عمل آورد. هم اکنون مناطق بندری این شهر به طور کامل تخریب شده و درگیری ها در سایر بخش ها نیز ادامه دارد.

تصمیم گیری در مورد مداخله نظامی زمینی در یمن به سرعت و به دلیل مخالفت مصر و پاکستان با مشارکت در آن، منتفی شد و هنوز دو هزار سرباز سنگالی آماده برای مداخله زمینی، وارد یمن نشده اند.

*** رقابت میان داعش و القاعده یمن

به نوشته دیدیه بیلیون، از منظر سیاسی نیز به نظر نمی رسد که خواست عربستان سعودی برای نشان دادن قدرت و تسلطش در منطقه به عنوان رهبر دنیای عرب، محقق شده باشد. حتی می توان عنوان کرد که به رغم همه نظارت های مقامات ریاض، راهبرد عربستان سعودی به شکست انجامیده است. این امر خود به ضعف قابلیت های پادشاه عربستان 'سلمان' و 'محمد بن سلمان' پسر وی و وزیر دفاع این کشور منجر شده است.

با حضور گروه های افراطی در خاک یمن می توان عنوان کرد که آخرین هدف عربستان نیز به شکست انجامیده است؛ 'القاعده' شاخه یمن از هرج و مرج سیاسی و سقوط قدرت مرکزی برای تقویت مواضع خود استفاده کرده و توانست کنترل بندر 'المکلا' و مناطقی در جنوب شرقی کشور را در دست بگیرد.

این در حالی است که رقابتی میان این گروه تروریستی و داعش به وجود آمده است. داعش نیز مسئولیت حملات مرگبار 17 ژوئن (27 خرداد) را در صنعا (پایتخت) برعهده گرفت. در این اقدام، پنج انفجار به طور همزمان در مقابل چند مسجد زیدیان و نیز در مقابل منزل یکی از مسئولان نیروهای مقاومت مردمی یمن، به وقوع پیوست.

*** مطالبات سازش ناپذیر

آمار مربوط به مداخله نظامی نیز از شکست کامل سران عربستان سعودی حکایت دارد. گفت و گوهای صلح یمن در ژنو (16 ژوئن /26 خرداد) در همین فضا برگزار شد و همانطور که قابل پیش بینی بود، متاسفانه پس از سه روز، بی نتیجه و حتی بدون تعیین زمان دیگری برای دیدار مجدد طرف ها پایان یافت.

در این مذاکرات، هر طرف مطالبات سازش ناپذیری را مطرح کرد؛ طرف رییس جمهوری مستعفی یمن با تکیه بر قطعنامه 2216 شورای امنیت سازمان ملل مصوب 20 آوریل (31 فروردین)، عقب نشینی نیروهای مقاومت مردمی یمن را از مناطقی که پس از سپتامبر 2014 میلادی (شهریور/ مهر 93) تصرف شده، خواستار شد. در مقابل، نیروهای مقاومت مردمی یمن این قطعنامه را به رسمیت نشناختند. آنچه مساله یمن را وخیم تر کرد، اظهارات عبد ربه منصور هادی بود که ادعا کرد: نفوذ ایران در یمن از نفوذ القاعده خطرناکتر است.

این ادعا به طرز نگران کننده ای یادآور اشتباهاتی است که عربستان و متحدانش در مداخله در یمن مرتکب شدند؛ هم اکنون تنها فرودگاهی که از بمباران ها در امان مانده است، فرودگاه 'مکلا' است که کنترل آن در دست القاعده یمن است.

این در حالی است که ایران سرمایه گذاری چندانی در مساله یمن نداشته و ادعاها در مورد روابط این کشور با نیروهای مقاومت نیز اثبات نشده است. باید این مساله را در نظر داشت که نیروهای مقاومت، مردم یمن هستند و نه نیروهای ایرانی.

*** برنامه عربستان برای افزایش نفوذ در منطقه

تلاش عربستان برای نزدیک کردن قطر به خود و ائتلاف کشورهای عربی، حمایت بی دریغ این کشور از 'عبدالفتاح السیسی' در مقابل انقلابیون مصر، سهم قابل توجه ریاض در تامین منابع مالی برای نوسازی ارتش لبنان و خرید تجهیزات نظامی از فرانسه برای این کشور و نیز بازی انتصاب های سیاسی اخیر در عربستان، همه بخشی از برنامه ای است که ریاض برای مقابله با آنچه که نفوذ ایران در منطقه می خواند آغاز کرده و مداخله نظامی در یمن نیز بخشی از همین برنامه است.

هم اکنون چالش اصلی عربستان در سطح منطقه ای مبارزه موثر با گروه های افراطی است و این در حالی است که ایران همچون عامل ثبات و متحدی در مبارزه با این گروه های افراطی ظاهر شده است. به این ترتیب اگر اراده سیاسی و دیپلماتیکی برای حل بحران وجود دارد، باید با توجه به همه عوامل موثر در بروز بحران، فشار عادلانه ای بر طرف های درگیر برای حل و فصل مساله وارد شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.