سفیر ایران در ترکیه با بیان این که بانک دولتی زراعت ترکیه با ایران همکاری خواهد کرد گفت: «ما در تلاشیم تا تجارت با ارزهای ملی با ترکیه را گسترش دهیم».وی همچنین از پذیرش افزایش خرید گاز ایران با تخفیف قیمت از سوی ترکیه خبر داد.

ترکیه افزایش خرید گاز ایران با تخفیف قیمت را پذیرفت
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از دیلی صباح، علیرضا بیگدلی، سفیر ایران در ترکیه گفت، ترکیه گاز بیشتری از ایران خریداری خواهد کرد و بر این اساس، تخفیف مشخصی در قیمت گاز به این کشور ارائه خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال اعضای اتحادیه خبرنگاران اقتصادی در مراسم نهار کاری که در محل سفارت ایران برگزار شد گفت، توافقی جدید نیاز است تا ترکیه بتواند از ایران گاز با تخفیف بخرد. «این فرمول از سوی ما پذیرفته شده است.»

وی تاکید کرد که دیوان بین المللی داوری که قیمت گذاری گاز بین ایران و ترکیه به آن سپرده شده است، دادگاه به معنای سنتی آن نیست، بلکه یک نهاد تصمیم گیری توسط دو کشور است. دو کشور همچنین حق دارند از دیوان بخواهند تا بر اساس اصول موافقتنامه فعلی صادرات گاز، قیمتی را تعیین کند.

بیگدلی با اشاره به موافقتنامه واردات گاز منعقده بین دو کشور گفت، موافقتنامه جدید باید امضا شود تا موضوع کاهش قیمت را مورد توجه قرار دهد و به عنوان یک قانون توسط پارلمان های دو کشور به تصویب برسد.

وی همچنین با اشاره به دشواری ترویج توسعه اقتصادی در منطقه اطراف ترکیه و ایران تاکید کرد، برنامه های توسعه ای کشورهای منطقه باید بدون فشار قدرت های خارجی اتخاذ و اجرا شود.

سفیر ایران در این نشست همچنین گفت، ایران به دنبال همکاری با شرکت های ترک در زمینه پروژه های ساخت بزرگراه ، فرودگاه و راه آهن به ارزش 10 میلیارد دلار در طی 3 تا 5 سال آینده است.

بیگدلی در ادامه گفت: «ما پروژه های زیادی داریم... ما آماده ایم تا این پروژه ها را به شرکت های ترک شناخته شده در سطح بین المللی ارائه دهیم.»

ایران و ترکیه قصد دارند حجم مناسبات تجاری خود را امسال به 30 میلیارد دلار ارتقا دهند.

بیگدلی افزود، قراردادها با شرکت های ترک در قالب همکاری با شرکت های ایرانی و بدون برگزاری مناقصه منعقد خواهد شد... شرکت ساخت و ساز برگیز اینسات آنکارا در یک همکاری مشترک با یک شرکت دولتی ایرانی عملیات اجرایی یک پروژه بزرگراه سازی یک میلیارد دلاری و یک پروژه مترو به ارزش 800 میلیون دلار را در شمال غرب ایران آغاز کرده است.

سفیر ایران گفت، بانک دولتی زراعت ترکیه نیز با ایران همکاری خواهد کرد. «ما در تلاشیم تا تجارت با ارزهای ملی با ترکیه را گسترش دهیم. ما به مکانیزمی نیاز داریم که از تجار در مقابل نوسانات شدید ارزش محافظت نماید.»

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.