گلبهار-حسین شاهسمند: شهر جدید گلبهار یکی از شهرهایی است که در قالب طرح مسکن مهر قرار است بیش از 30 هزار واحد مسکونی به مردم واگذار شود  ...

 بی مهری به ساکنان مسکن مهر همچنان ادامه دارد

که بخشی از آن تاکنون به متقاضیان تحویل شده، ولی واقعیت این است به دلیل حجم بالای جمعیت و کوتاهی برخی پیمانکاران و مسؤولان، ساکنان در این واحدها با مشکلات و کمبودهای زیادی رو به رو هستند. واحدهایی که بدون توجه به زیرساختهای لازم از جمله فضای سبز و پارک محله، مسجد، نانوایی، روشنایی، حمل و نقل، بهداشت و... به مردم واگذار شده و مشکلات ساکنان را کلافه کرده است.

هر چند که تاکنون روزنامه قدس بنا به رسالت خود بارها این مشکلات را منعکس کرده، ولی به دلیل حجم مکرر و پیگیری ساکنان این واحدها جهت انعکاس در روزنامه، بر آن شدیم تا برخی از مشکلات را منعکس کنیم.

نبود فضای سبز و سرگرمی برای کودکان

یکی از ساکنان واحدهای تعاونی مسکن فرهنگیان می‌گوید: در اینجا که پروژه‌های دیگری چون غدیر 1 و 2 نیز در مجاورت این واحدها قرار دارند، هیچ امکاناتی وجود ندارد و مردم از چند متر فضای سبز محروم هستند.

جلیلی با اشاره به تعطیلی مدارس و شروع فصل تابستان اظهار می‌دارد: بچه‌ها از مدرسه تعطیل شده اند و واقعاً در محلات سرگردانند، چون جایی برای سرگرمی آنها وجود ندارد.

وی می‌افزاید: مکانهایی که قرار بود فضای سبز شود، به بیابان تبدیل شده است وبچه‌ها مجبورند به جای بازی با دستگاه‌های متنوع امروزی، با خاک و سنگ بازی کنند.

یکی دیگر از ساکنان می‌گوید: تجمع سگهای ولگرد در این منطقه زیاد است و برخی شبها به طور گروهی حرکت می‌کنند که این موضوع مردم را وحشت زده کرده و ما در ساعتهای اولیه شب به دلیل تاریکی مطلق و وجود سگهای ولگرد جرأت بیرون آمدن نداریم.

پول آماده‌سازی را گرفته‌اند ولی از کار خبری نیست

یکی دیگر از ساکنان تعاونی صنعت و معدن می گوید مدت زیادی است که پول آماده‌سازی را از ساکنان مستقر درواحدها به مبلغ 15 میلیون ریال گرفته‌اند، ولی از آماده‌سازی و آسفالت معابر خبری نیست.

جلالی با اشاره به اینکه مردم برای برخورداری از امنیت و بهداشت نیاز به آسفالت خیابانها دارند ادامه می‌دهد: پیگیری‌های زیادی دراین خصوص صورت گرفته است، ولی هنوز اقدامی از سوی مسؤولان انجام نشده است و واقعاً معلوم نیست اصل پول و سود آن که رقم زیادی می شود، چرا بلوکه شده و توجهی نمی‌شود برای آماده‌سازی، پول موجود است، ولی مسؤولان مربوطه دلشان نمی‌خواهد آن را هزینه کنند.

یکی دیگر از ساکنان می‌گوید: شهرداری و شرکت عمران پاسخگو نیستند و خیابانهایی در بیابان آسفالت شده، ولی در این پروژه با وجود پرداخت وجه آن و استقبال مردم هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

وی با اشاره به شعار شرکت عمران مبنی بر گلبهار، شهر آرمانی، می‌افزاید: آیا این است معنی شهر آرمانی که مردم مجبور باشند برای استفاده از سرپناهی کوچک به بیابانی به نام گلبهار بیایند و هیچ امکاناتی برایشان فراهم نشود.

به علت نبود نانوایی قیمت هر نان 5 هزار تومان

ابراهیمی یکی دیگر از ساکنان خاطرنشان می کند:تعداد زیادی مغازه آماده واگذاری است، ولی به علت رکود بازار و قیمت بالا هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

وی ادامه می‌دهد: با وجود اینکه واحدهای مسکونی زیادی در اینجا به مردم واگذار شده، ولی هنوز نانوایی وجود ندارد و باید برای یک عدد نان تازه به مرکز شهر که فاصله زیادی با اینجا دارد، مراجعه کنیم که اگر پول رفت و برگشت را محاسبه کنیم، قیمت هر عدد نان برای مردم پنج هزار تومان تمام می‌شود.

وی افزود: اکثر همسایه‌ها نمی‌توانند نان گرم و تازه مصرف کنند و مجبورند نان بسته بندی از مشهد و یا از سوپر محله با قیمت بالاتری بخرند، در صورتی که داشتن نانوایی در این پروژه‌ها، یکی از نیازهای امروز مردم است.این که برای مسؤولان کاری ندارد، نمی‌دانیم چرا امروز و فردا می‌کنند.

تاریکی مطلق در محلات مسکن مهر

انصاری، یکی دیگر از ساکنان می‌گوید: اکثر مردم به دلیل نبود روشنایی در معابر در ساعات اولیه شب جرأت بیرون آمدن از خانه‌های خود را ندارند، چون واقعاً تاریک و خطرناک است و ما بارها مشکلات مردم را با مسؤولان در میان گذاشته‌ایم و قولهایی هم داده‌اند، ولی هنوز عملیاتی نشده است.

یکی دیگر از اعضا با بیان اینکه در ساعتهای اولیه شب جرأت بیرون آمدن از خانه را نداریم، می‌گوید: معبر اصلی و فرعی این پروژه‌ها تاریک است و هنوز روشنایی آن تأمین نشده و واقعاً ترس عجیبی با دیدن این تاریکی‌ها در بیابان به آدم دست می‌دهد.

صفایی به نبود درپوش بر روی چاه‌های موجود در پروژه تعاونی فرهنگیان اشاره می‌کند و می‌افزاید: واقعاً نمی‌دانم اگر در تاریکی شب فرد سالمندی ویا بچه‌هایی که متوجه نیستند، در میان این چاه‌ها بیفتند،چه اتفاقی برایشان می‌افتد. مگر درپوش آن چقدر هزینه دارد که برخی از چاه‌ها به حال خود رها شده‌اند.

هزینه‌های زندگی در واحدهای مسکن مهر بالاست

یکی دیگر از ساکنان با اشاره به نبود امکانات رفاهی، بهداشتی، درمانی و آموزشی در واحدهای مسکن مهر می‌گوید: چون امکانات برای مردم مهیا نیست، هزینه‌های زندگی در مقایسه با مشهد به مراتب بالاتر است.

روحی می‌افزاید: اکثر افرادی که ساکن می‌شوند، افرادی زحمتکش هستند و شغل آزاد دارند و درآمدی محدود و دستشان به دهانشان نمی‌رسد، چون اگر وضع مالی خوبی داشتند، اینجا را برای زندگی انتخاب نمی‌کردند.

وی ادامه می‌دهد: در مشهد باید رنج مستأجری را بکشی، ولی در اینجا نگرانی و استرس خانواده‌ها بیشتر است، چون که دخل و خرجشان با هم همخوانی ندارد.

وی پرداخت هزینه‌های اضافی برای نان، سرویس عمومی، دکتر، مدرسه و... را نمونه‌هایی از هزینه‌های اضافی خانوارها دانست که باید ساکنان واحدهای مسکن مهر برای آن هزینه کنند و واقعاً هزینه‌ها بسیار بالاست و این هزینه‌ها بر دوش خانوارها در مسکن مهر سنگینی می‌کند، و بنابراین می‌توان گفت که هزینه‌های خانوار در گلبهار نسبت به مشهد بالاتر است.

گوشه گیری جوانان در مسکن مهر

یکی دیگر از ساکنان پروژه‌های مسکن مهر می‌گوید: هر چه امکانات و خدمات برای مردم بیشتر مهیا باشد، می‌تواند در رشد و شکوفایی فکری و جسمی ساکنان تأثیرگذار باشد و نبود این خدمات نیز در سلامتی روح و روان ساکنان نقش منفی بر جای می‌گذارد.

وی خاطرنشان می‌کند: در برخی از پروژه‌های مسکن مهر، به دلیل نبود امکانات رفاهی، تفریحی، خدماتی و غیره، ساکنان دچار اختلافات خانوادگی شده‌اند و حاضر نیستند این وضع را تحمل کنند.

افقهی افزود: علاوه بر این به نظر من خیلی از جوانان بخصوص خانمها گوشه گیر شده‌اند، چون نه محلی برای بازی و سرگرمی و نه مکانی برای مطالعه وجود داردو امکانات دیگر نیز برای ساکنان مهیا نیست و این موضوع از نظر فکری تأثیر زیادی بر روح و روان خانمها دارد و آنها را گوشه گیر کرده است.

کوتاهی دستگاه‌های خدمات رسان

بخشدار گلبهار در پاسخ به مشکلات مردم می‌گوید: مشکلاتی وجود دارد و ما بشدت پیگیری می‌کنیم تا برطرف شود.

کاظم جعفری می‌افزاید: در مجتمع های فرهنگیان و صنعت و معدن اخیراً جلسه‌ای با حضور مسؤولان دستگاه‌های اجرایی تشکیل شده و قولهایی هم داده‌اند که امیدواریم هر چه سریعتر با محقق شدن این وعده‌ها، مشکلات مردم رفع شود.

رئیس شورای گلبهار نیز با بیان اینکه دستگاه‌های خدمات رسان در این خصوص کوتاهی کرده‌اند، می‌گوید: تاکنون با هدف حل مشکلات مردم جلساتی با مسؤولان دستگاه‌های خدمات رسان تشکیل شده، ولی می‌گویند، بودجه نداریم و همین موضوع باعث شده درخصوص فراهم کردن امکانات کوتاهی شود.

نظری با بیان اینکه شهرداری نمی‌تواند قبل از آماده‌سازی معابر، فضای سبز و یا پارک محله برای مردم ایجاد کند ادامه می‌دهد: اگر آماده‌سازی آن که جزو وظایف ادارات دیگر است، به انجام برسد، شهرداری و شورا آمادگی دارد تا در این محلات نسبت به احداث فضای سبز اقدام کند.

وی می‌افزاید: با پیگیری‌های صورت گرفته تاکنون چند نانوایی به صورت سیار در پروژه‌های مسکن مهر دایر شده است و پیگیری می‌کنیم با دایر کردن نانوایی‌های سیار، این مشکل مردم برطرف شود.

وی به گلایه‌های مردم درخصوص حمل ونقل درون شهری اشاره می‌کند و یادآور می‌شود: برای حل این مشکل چهار دستگاه اتوبوس گذاشته شده که بزودی دو دستگاه دیگر اضافه می‌شود تا مردم درخصوص جا به جایی درون شهری مشکلی نداشته باشند.

توضیح خبرنگار قدس: به گفته ساکنان، پول آماده‌سازی از مردم جمع آوری و با نظارت شرکت عمران گلبهار در حساب مشخصی واریز شده  است. برای پیگیری موضوع با مدیر روابط عمومی شرکت عمران تماس گرفته شد و او خواستار طرح پرسش و ارسال آن به شرکت عمران نمود که در مورخه 30/3/ 94 پرسشها ارسال و تا لحظه تنظیم گزارش، به رغم پیگیری پاسخی به دست ما نرسید. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.