به گزارش اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، پرورش ماهی قزل آلا با استفاده از داروی "مالاشیت گرین اگزالات" ممنوع است.

مصرف مالاشیت گرین در مزارع پرورش ماهی استان ممنوع است

به گزارش قدس آنلاین، کارشناس مسئول اداره بهداشت و بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت:مصرف ماده شیمیایی، مالاشیت گرین اگزالات، در استخرهای پرورش ماهی ممنوع بوده و با مصرف کنندگان آن برخورد خواهد شد.

دکتر علیرضا آریان خاطرنشان کرد: با تجهیز آزمایشگاه رفرنس اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، به کیت شناسایی این دارو، از ابتدای سال جاری به صورت مرتب از مزارع ماهیان سردآبی نمونه گیری انجام گرفته و در صورت مشاهده آثاری از مصرف این دارو در نمونه های قزل آلا نسبت به معدوم سازی مزرعه مربوطه اقدام خواهد شد.

این کارشناس با بیان اینکه مصرف این داروی قارچ کش برای ماهیانی که به مصرف انسان می رسد، می تواند باعث جهش سلولی و ایجاد سرطان گردد؛ افزود:ممنوعیت پرورش ماهی قزل آلا با استفاده از ماده مالاشیت گرین و خطرات بکارگیری آن به پرورش دهندگان از طرق مختلف نظیر؛ دوره های آموزشی و ... اطلاع رسانی اعلام شده است.

دکتر آریان با اشاره به اینکه، داروهای سولفات مس همراه با نمک،آلویتا، سانکس،پراکسید هیدروژن و فرمالین به عنوان قارچ کش و ماده جایگزین برای ضدعفونی مزارع توصیه می گردد؛اظهار داشت: ماهی های پرورش یافته درسطح استان، فاقد این ماده سرطان زا می باشند؛و با توجه به بررسی های به عمل آمده  فقط در 2 مزرعه شواهد حاکی از مصرف این قارچ کش شناسایی شده که خاطیان به مراجع قضایی معرفی شدند و از مصرف و توزیع تولیدات آنها ممانعت به عمل آمده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.