تبلیغات زودهنگام انتخابات آفتی است که طی سال‌های اخیر در کشور رواج پیدا کرده است، هرچه به روزهای انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم جو ملتهب سیاسی مهمان کشور شده است که این جو طبیعتا آثار منفی در بردارد.

تبلیغات زودهنگام آفتی در کمین انتخابات

 به گزارش ایسنا، این روزها حال و هوای قزوین مانند سایر شهرهای کشور انتخاباتی شده است و افراد و احزاب مختلف با برگزاری جلسات تبلیغاتی و شروع فعالیت‌های زیرپوستی، در تلاش هستند که صندلی‌های سبز بهارستان را تصاحب کنند.

تبلیغات و تلاش برای نشستن بر صندلی‌های بهارستان در حالی آغاز شده است که مجلس نهم هم‌چنان بر روی کار است و انتخابات مجلس برای دهمین دوره روز جمعه ۷ اسفندماه در سراسر کشور برگزار خواهد شد و هم اکنون به طور رسمی هیچ کاندیدایی تایید صلاحیت و معرفی نشده است.

"تبلیغات زودهنگام" مسئله‌ای است که همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری است به طوری که ایشان می‌فرمایند: "عده‌ای باعجله از حالا مباحث انتخاباتی را شروع کرده‌اند که این فعالیت‌های زودهنگام انتخاباتی موجب منحرف‌شدن ذهن‌ها از مسائل اصلی، مشغول کردن افراد به یکدیگر و برخی بدگویی‌ها می‌شود و این به ضرر مصالح کشور است."

این نوع تبلیغات در قزوین در حالی آغاز شده که افراد بسیاری این امر را ناپسند و برخی آن را لازم می‌دانند.

در تبلیغات باید حریم‌ها را حفظ کنیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمداسماعیل شوشتری، رئیس سابق دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور با حضور در همایش تدبیر و امید در قزوین، در این خصوص گفت: تبلیغات امری است که به هر حال باید صورت بگیرد اما چارچوب و ضوابط حاکم بر آن باید رعایت شود و باید حریم‌ها را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: در کشوری که دارای آزادی است، آزادی انتخابات نیز وجود دارد و مردم می‌خواهند با انتخابات سرنوشت خود را تعیین کنند، بنابراین از تبلیغات نمی‌توان جلوگیری کرد، تنها باید چارچوب‌ها را رعایت کنیم.

شوشتری خاطرنشان کرد: تبلیغات باید در زمان نزدیک به انتخابات شروع شود نه این‌که از مدت‌ها قبل، قانون برای این کار یک ماه را پیش‌بینی کرده است که فرصت مناسبی است.

تبلیغات زودهنگام فایده‌ای ندارد

سالار قاسمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین که از اصلاح طلبان فعال در عرصه‌های انتخاباتی سال‌های گذشته است معتقد است؛ تبلیغات زودهنگام فایده‌ای ندارد و خلاف قانون است که در صورت بروز تبلیغات زودهنگام باید رئیس ستاد انتخابات استان و مراجع مرتبط با آن برخورد کنند.

وی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تبلیغات زودهنگام چالش را زیاد و فضا را احساسی می‌کند، باید با رقابت سالم و منصفانه، فضای کارشناسی و عقلانی ایجاد کنیم، هم‌چنین با رقابت منصفانه جریان‌ها، شاهد انتخابات خوبی باشیم.

دبیر حزب کارگزاران سازندگی استان ادامه داد: زمان مناسب برای تبلیغات بعداز ثبت نام قطعی و قانونی (28 آذر) است.

تبلیغات هنوز در قزوین آغاز نشده است

منیره اسکندری دیگر فعال سیاسی اصلاح طلب استان نیز با بیان این‌که تبلیغات هنوز در قزوین آغاز نشده است، به ایسنا گفت: تبلیغات زودهنگام به صورت رسمی در استان شروع نشده است، به طوری که خودم تاکنون در جریان هیچ جلسه انتخاباتی قرار نگرفتم.

وی ادامه داد: گاهی مردم پیش‌بینی‌هایی برای گزینه‌های خود دارند که آن‌ها را مطرح می‌کنند و شاید همین امر سبب ایجاد تب و تاب سیاسی در استان شده است.

کشور را با تبلیغات زودهنگام دچار تلاطمات انتخابات نکنیم

داوود محمدی چهره مستقل استان که در دوره پیش توانست به عنوان نماینده اول قزوین در انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخاب شود نیز در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: تبلیغات باید در موعد قانونی باشد و نباید کشور و استان را با تبلیغات زودهنگام دچار تلاطمات انتخابات کنیم.

وی ادامه داد: ما در کشور به طور متوسط سالانه یک انتخابات برگزار می‌کنیم، اگر بنا باشد برای هر انتخابات چندماه قبل درگیر این مسائل شویم از مشکلات عمومی جامعه مانند بیکاری و خروج از رکود غافل می‌شویم.

محمدی تصریح کرد: افرادی که داعیه‌دار ثبت نام و ورود به مجلس هستند باید بیشتر قوانین را رعایت کنند، در این مدت هم می‌توان دست به دست هم داد، مسیرها را به سمت حل مشکلات هموار کنیم، چراکه ایجاد تلاطمات انتخابی در این ایام موجب می‌شود کارهای اساسی زمین بماند.

تبلیغات زودهنگام تاثیرات منفی دارد

محمدحسین شفیعی‌ها که از چهره‌های مطرح اصول‌گرا در قزوین است، به ایسنا گفت: تبلیغات زودهنگام تاثیرات منفی دارد، علاوه بر آن مشکلات و مسائل زیادی داریم که برای انتخاباتی کردن فضا الان زود است، از طرف دیگر کاندیداها برای معرفی خود باید تلاش کنند که این امر نیز باید براساس ضوابط قانونی باشد.

وی ادامه داد: معمولا جلسات و مناسبت‌ها فرصت خوبی است که کاندیداها خودشان را معرفی کنند، الزاما این نوع رفتارها جلب نظر محسوب نمی‌شود، این دیگر تدبیر است که در کدام جلسات بروند و نروند.

دبیرحزب موتلفه قزوین تصریح کرد: فضای جامعه به شدت انتخاباتی است، داوطلب باید مدیریت داشته باشد و تبلیغات را براساس قانون انجام دهد، اگرچه معرفی افراد باید انجام شود، اما 6 ماهه دوم سال فرصت خوبی برای تبلیغات محسوب می‌شود.

اکنون زمان مناسبی برای شروع تبلیغات نیست

حجت‌الاسلام مرتضی حسینی از دیگر چهره‌های اصول‌گرا که هم اکنون نیز در مجلس به سر می‌برد، به ایسنا گفت: هم اکنون زمان مناسبی برای شروع تبلیغات نیست و ما نباید جو انتخاباتی و ملتهب در استان ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: در استان شاهد یارگیری‌های سیاسی در احزاب مختلف هستیم، مسئولان به جای یارگیری سیاسی باید به فکر حل مشکلات و مطالبات مردم باشند.

مسئولان باید به زمان تبلیغات انتخاباتی مقید باشند

فرج‌الله فصیحی رامندی عضو شورای شهر قزوین نیز اظهار کرد: تبلیغات انتخاباتی زمان خاصی دارد و رسانه‌ها و مسئولان باید به این زمان مقید باشند، زمان مناسب برای شروع تبلیغ 2 هفته قبل از انتخابات است که هم قانونی است هم از ایجاد جو ملتهب سیاسی جلوگیری می‌کند.

به گزارش ایسنا، مجلس شورای اسلامی مکانی برای تصویب و ایجاد قوانین مختلف است، بنابراین افرادی شایسته قانون‌گذاری هستند که در کلیه رفتارهای خود قانون را جاری کنند.

با توجه به این‌که مردم استان قزوین اغلب سیاست دوست هستند، تبلیغات زودهنگام سبب ایجاد جو ملتهب و متشنج سیاسی می‌شود علاوه براین امری غیرقانونی است.

تاکنون در قزوین گزارش مکتوبی مبنی بر شروع تبلیغات زود هنگام نداشتیم

جمال انصاری رئیس دادگستری استان قزوین در این خصوص به ایسنا گفت: تاکنون در قزوین گزارش مکتوبی مبنی بر شروع تبلیغات زودهنگام نداشتیم و تنها تعدادی به صورت شفاهی و تلفنی مطرح شده است که قابل استناد نیستند.

وی تصریح کرد: قانون در تمامی ادوار انتخاباتی یک زمان و یک محدوده مشخصی را برای تبلیغات انتخاباتی تعیین کرده است که قبل از زمان تعیین شده هر فعلی، نوشتاری و هر قلمی که به عنوان تبلیغات انتخابی باشد با قانون منطبق نیست.

انصاری خاطرنشان کرد: افرادی معتقدند که هم اکنون جلسات تبلیغی در استان برگزار می‌شود این در حالی است که ما از متن جلسات خبر نداریم و ممکن است تلقی آن به تبلیغات انتخاباتی تلقی سخت‌گیرانه باشد.

وی تاکید کرد: برخی افرادی کار سیاسی انجام می‌دهند، اما رسانه‌ها باید در این مدت احتیاط کنند که در دامنه تبلیغات زودرس قرار نگیرند و فضا را ملتهب نکنند.

انصاری خاطرنشان کرد: برای بررسی تبلیغات باید هیئت نظارت بر انتخابات در استان شکل بگیرد تا فضا را رصد کنند و در صورت بروز تبلیغات زودهنگام با افراد برخورد قانونی صورت بگیرد.

با توجه به بالا بودن شعور سیاسی مردم قزوین، در انتخابات فرد یا حزبی پیروز می‌شود که منطبق با قانون عمل کند و تبلیغات را در زمان مشخص شروع کند، چراکه مردم به افکار و برنامه‌های درست رای می‌دهند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.