قدس آنلاین لرستان- استاندار لرستان گفت: لرستان که سال های زیادی سکاندار رتبه اول بیکاری در کشور محسوب می شد،خوشبختانه در سال ۹۳ با دو پله سقوط، پس از استان های کرمانشاه و چهار محال و بختیاری، رتبه سوم بیکاری کشور را به خود اختصاص داد، که این را بایستی به فال نیک گرفت.

بیکاری در لرستان با دو پله سقوط به رتبه سوم رسید

به گزارش قدس آنلاین از خرم آباد، هوشنگ بازوند در مراسم تجلیل از کارآفرینان، صنعت گران و معدن کاران لرستانی، با اشاره به نامگذاری شعار امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال همدلی و هم زبانی دولت و ملت ، اظهار کرد: لازمه تحقق این شعار برای عبور از بحران های اقتصادی کشور،  داشتن  عزمی ملی است.

وی سال ۹۴ را سالی سخت و دشوار برای دولت تدبیر و امید دانست و افزود: این دشواری به دلیل این بوده که قرار است در سال جاری رونق اقتصادی در کشور ایجاد و طبق برنامه های دولت به سمت  خروج از رکود پیش برود.

استاندار لرستان تصریح کرد: وجود تحریم ها مشکلات فراوانی در کشور ایجاد کرده ، به طوری که نرخ اقتصادی کشور در شرایط کنونی  به منفی شش درصد رسیده  است، در حالی که قرار بود طبق برنامه چشم انداز این نرخ اقتصادی به مثبت هشت درصد برسد، البته این وضعیت  بد اقتصادی در همه استان های کشور حاکم بوده ولی در استان های محرومی همچون لرستان وضعیت نابسامان تری را تحمل می کنند.

بازوند یادآور شد: در استان لرستان علی رغم ظرفیت یازده درصدی در حوزه صنعت، متاسفانه رشد اقتصادی منفی بسیار بالایی را به دوش می کشد، این در حالی است که نرخ مشارکت در استان بسیار پایین بوده که این نشان دهنده عدم آگاهی کافی در شناخت مسائل و مشکلات استان می باشد.

وی در ادامه ایجاد بازارهای منطقه ای را یک نیاز ضروری برای رونق اقتصادی استان دانست و اظهار کرد: باید در استان به سمت ایجاد بازارهای منطقه ای  با محوریت بخش خصوصی پیش برویم چرا که دولت این قدرت و توان  را برای ایجاد بازارهای سرمایه ای و منطقه ای در استان ها ندارد همانگونه که در دنیا نیز دولت ها متولی ایجاد این بازارها نیستند.

استاندار لرستان بیان داشت: اقتصاد امروز دنیا عموما بازار محور است لذا اگر قرار است جهت فلش های جمعیتی در لرستان که در حال حاضر برون گراست، درون گرا شود، بایستی بازار کالاهای تولیدی، صادراتی و داخلی در آن ایجاد گردد، که ماحصل همه این ها ایجاد یک بازار سرمایه ای خواهد بود.

وی اضافه کرد: اگر می خواهیم بازارهای سرمایه ای و منطقه ای در استان شکل بگیرد، بایستی بخش خصوصی اعلام حضور نماید و بیاید و این پرچم توسعه اقتصادی را در استان لرستان به دوش کشیده و برافراشته نماید، هر چند که در این راه سختی های بسیاری را متحمل خواهند شد.

بازوند تاکید کرد: ما نباید از سود بردن سرمایه گذاران در استان ناخرسند باشیم، چرا که ما بایستی از آن ها به جهت اینکه سرمایه خود را در جهت رونق و شکوفایی تولید و بخش اقتصادی ما هزینه کرده اند، سپاسگزاری و قدردانی نماییم و حتی اگر لازم بود از آن ها برای حضور و سرمایه گزاری در استان خواهش و دعوت نماییم.

استاندار لرستان با بیان اینکه یکی از مهم ترین برنامه ها و شاخصه های دولت تدبیر و امید و به ویژه ما در استان، حمایت از بخش خصوصی است، بنابراین هنر مدیران ما بایستی این باشد که راه های ورود سرمایه گزاران بخش خصوصی را برای گسترش رونق کسب و کار و اقتصاد استان فراهم نماییم.

بازوند تصریح نمود: همه بایستی کمک نمایند تا بخش خصوصی را تقویت نمایند، در همین خصوص مدیران دستگاه های اجرایی استان بایستی با حمایت از ورود بخش خصوصی به چرخه اقتصادی استان، سرمایه بخش خصوصی را سرمایه خود تلقی نمایند و در جهت حمایت هر چه بیشتر آنان تلاش کنند.

استاندار لرستان گفت: دولت ها همیشه قادرند نیاز منطقه خودشان را در حد 15 درصد فراهم کنند، در این جا نقش بخش خصوصی به وضوح مشاهده می شود.

وی در ادامه به رشد نسبتا خوب حضور بخش خصوصی در لرستان طی سال ۹۳ در شاخص ها  اشاره داشت و افزود: شاخص نرخ مشارکت مردم در پایان سال ۹۲ تنها ۳۲ درصد بود اما این رقم در پایان سال 93 به ۳۵ درصد رسید، هرچند هنوز  هم با نرم کشوری فاصله زیادی باقی است.

بازوند میزان سرمایه گزاری بخش خصوصی در کشور را حدود 480 میلیارد تومان اعلام کرد و بیان داشت: هنر مدیران دستگاه های اجرایی استان لرستان باید این باشد که بتوانند از این فرصت نهایت استفاده و مطالبه را  برای ارتقاء و رشد اقتصاد، تولید و صنعت استان داشته باشند.

استاندار لرستان در ادامه اشاره ای هم به رتبه بیکاری استان داشت و اظهار کرد: لرستان که سال های زیادی سکاندار رتبه اول بیکاری در کشور محسوب می شد،خوشبختانه در سال 93 با دو پله سقوط، پس از استان های کرمانشاه و چهار محال و بختیاری، رتبه سوم بیکاری کشور را به خود اختصاص داد، که این را بایستی به فال نیک گرفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.