روز قدس، نماد توجه اسلامی به یکی از اماکن بزرگ خود، نماد انسجام اسلامی نسبت به یکی از مسایل مهم و نماد همبستگی با ملت مظلوم فلسطین است؛ ...

«قدس» را برای «قدس» بخواهیم

 ملتی که در شرایط سخت و طولانی مدت مواجهه با رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. از این رو، روز قدس واجد سه شأن اساسی است: توجه به یکی از اماکن مقدس، توجه به انسجام جهان اسلامی و توجه به مظلومیت بخشی از امت اسلامی.

روز قدس توانسته است توجه فراگیری را به صورت همزمان نسبت به قدس شریف، ایجاد کند و از این جهت روز قدس واجد قابلیت و ظرفیتی اساسی به عنوان یک راهبرد در بین امت اسلامی است، بنابراین روز قدس شأن چهارمی پیدا می‌کند و آن جنبه راهبردی بودن برای آینده و توجه داشتن نسبت به آن است.

واقع شدن روز قدس در ماه مبارک رمضان، بعد پنجم آن است. به این دلیل که ماه رمضان، ماه مقدس و مشترک بین همه مسلمانهاست. در این ماه توجه داشتن به روز قدس به معنای ایجاد پیوند بین دو امر مقدس است، یکی ماه مبارک رمضان و دیگری مسجدالاقصی است.

 اینکه روز قدس در پایان ماه رمضان قرار گرفته، خود ملهم این معناست که ماه مبارک رمضان علاوه بر اینکه می‌باید در انسان ورع و تقوا ایجاد کند، این تقوا باید دارای بُعد اجتماعی نیز باشد که در این میان، ابعاد اجتماعی جهان اسلام از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بنابراین یک ماه روزه‌داری، این ثمره اجتماعی مهم را در بر دارد که جهان اسلام در پایان این ماه، به یک مسأله جهان اسلامی منتهی می‌شود.

انتخاب این روز از سوی حضرت امام خمینی رحمت‌ا... علیه، بیانگر هوشمندی و توان بالای ایشان در امر رهبری جامعه مسلمانان بوده است. بحمدا... این روز، هر سال بهتر از گذشته توجه برانگیز بوده است. بنابراین ما باید بکوشیم تا هر چه بیشتر به اهمیت این روز، توجه و به بایسته‌های آن عمل کنیم.

 یکی از آن بایسته‌ها این است که نباید بُعد شیعی یا بُعد سنی پیدا کند، بلکه باید بُعد جهان اسلامی به خود بگیرد و نیز باید مجال وحدت و زبان همگرایی باشد. باید روز قدس فقط برای روز قدس باشد، نه برای یک گروه یا یک مجموعه خاص، نه برای شیعه و نه اهل سنت، نه فلسطینیان و نه غیرفلسطینیان؛ برای همه. اهمیت این روز در آن پیام فراگیر جهان اسلامی است. بنابراین روز «قدس» را فقط برای روز «قدس» بخواهیم.

* رئیس  مرکز تحقیقات اسلامی مجلس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.