رئیس سندیکای کاغذ و مقوا ایران گفت: اکنون در کشور بیش از ۱۰ هزار واحد تولیدی کوچک یعنی حدود ۴۰ درصد از آن‌ها با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد مشغول به کار هستند.

۱۰ هزار واحد تولیدی با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد فعالیت می‌کنند

 ابوالفضل روغنی گلپایگانی در گفت‌وگو با ایلنا در ساری، اظهار کرد: صنعت در ایران که در سال‌های اخیر با مشکلات عدیده‌ای روبرو بوده، مهم‌ترین تاثیر را در میزان اشتغال در کشور داشته است اما به سبب همین مشکلات، وضعیت بازار کار نیز حال و روز خوبی ندارد.

وی افزود: بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، بخش صنعت بیش از 34 درصد از اشتغال کشور را در اختیار دارد و بیش از سه میلیون و 600 هزار نفر را درگیر کار کرده است. در حالی که در صورت بهره‌برداری درست از این بخش، این رقم می‌توانست تا حدود زیادی افزایش یابد و معضل اشتغال را در کشور سامان بخشد.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران،تصریح کرد: به طور کلی نقش صنعت در رشد اقتصادی، اشتغال، صادرات و بسیاری از مولفه‌های اقتصادی دیگر تا جایی مشخص است که مشاور وزیر رفاه، کار و تامین اجتماعی نیز از راه‌اندازی طرح اشتغال بزرگ در صنایع کوچک حرف بزند و اعلام کند که برنامه‌ای برای استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های همه نقاط کشور در جهت تحقق این طرح دارد.

عضو اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: حمایت از واحدهای تولیدی که با ظرفیت پایین کار می‌کنند باید کمیته‌ای برای حل مشکلات این دسته از واحدهای تولیدی تشکیل شود.

وی ابراز  کرد: اکنون در کشور بیش از 10 هزار واحد تولیدی کوچک یعنی حدود 40 درصد از آن‌ها با ظرفیت کمتر از 50 درصد مشغول به کار هستند.

این فعال و کارشناس اقتصادی اضافه کرد: اهمیت صنایع کوچک زمانی مشخص می‌شود که بدانیم حدود 92 درصد از صنعت کشور را صنایع کوچک با سهم 45 درصدی از کل اشتغال صنعتی کشور تشکیل می‌دهند.

وی با انتقاد از سازمان امور مالیاتی که  باید توجه بیشتری به صنایع کوچک داشته باشد و اجازه دهد آن‌ها جان بگیرند و پس از این جریان، اقدام به دریافت مالیات از آن‌ها کنند.

روغنی گلپایگانی تصریح کرد: این در حالی است که در حال حاضر دولت تنها جایگزینی که برای درآمدهای نفتی در بودجه مورد توجه قرار داده، درآمدهای مالیاتی است؛ هرچند که گفته شده این درآمدها از طریق دریافت مالیات از فرارکنندگان افزایش می‌یابد.

وی به بالا بودن سود تسهیلات بانکی در اشاره کرد و افزود : در شرایط کنونی واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل باید حمایت شوند و از ظرفیت آن‌ها استفاده شود.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب وکاغذ ایران  معتقد است که با سرمایه‌گذاری اندک و حمایت محدود می‌توان این واحدها را دوباره به بهره‌برداری رساند.

وی افزود: هرچند که نرخ سود تسهیلات بانکی در روزهای اخیر با کاهش چهار درصدی همراه بوده است اما به نظر می‌رسد که در این بخش نیز صنعتگران خیلی امیدوار نیستند، چراکه برخی از آن‌ها می‌گویند تا زمانی که پولی برای ارائه تسهیلات نباشد کاهش نرخ سود تنها شعار است و افراد خوش‌بین‌تر نیز معتقدند به رغم مثبت بودن این قضیه، هنوز بار سنگینی از سوی بهره‌های دو رقمی بر دوش صنعت تحمیل می‌شود.

این فعال اقتصادی گفت: با توجه به سیاست‌های دولت برای بالا نرفتن نرخ تورم به نظر می‌رسد که افزایش نقدینگی در کشور به گونه‌ای نخواهد بود که بتواند گره از کار صنایع باز کند.

روغنی در پایان گفت: در حال حاضر پتانسیل بخش صنعت برای حل مشکل اشتغال بسیار زیاد است اما هنوز این بخش به عنوان اولویت اول کشور مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.