طی هفته های گذشته در پی اخذ شهریه های سنگین برخی مدارس غیردولتی از اولیای دانش آموزان و نارضایتی آنها، باعث شد سازمان تعزیرات حکومتی به منظور کنترل و نظارت بر روند اخذ شهریه ها وارد مدارس شده که این اقدام، مخالفت وزارت آموزش و پرورش را به دنبال داشت.

شهریه‌ مدارس پای تعزیرات را به میان کشید
 
به گزارش« ایران» در سال‌های اخیر، شمار مدارس غیر دولتی همچون مؤسسات آموزش عالی غیر انتفاعی رشد بسیاری داشته است، چنانکه بین مدارس غیر دولتی تازه تأسیس و قدیمی، رقابت بسیاری برای جذب دانش‌آموز به وجود آمده است.

 بر اساس آمارهای رسمی، 12 میلیون و 268 هزار و 605 دانش‌آموز در مدارس کشور تحصیل می‌کنند که نزدیک به 12 درصد از این دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی مشغول به تحصیل هستند. بنابراین، رقابت بین مدارس غیر دولتی در شهری مثل تهران با بیش از هزار و 500 مدرسه غیر دولتی و در مناطق بالا شهر تهران (مناطق 1 تا 5) بسیار جدی‌تر به نظر می‌رسد. در این رقابت، برخی مدارس غیر دولتی برای جلب نظر اولیا و جذب بیشتر دانش‌آموز وعده‌هایی در زمان ثبت‌نام می‌دهند که در نهایت منجر به دریافت شهریه‌ای حتی بیشتر از شهریه مصوب آموزش و پرورش می‌شود. با اینکه مسئولان آموزش و پرورش در بخشنامه‌های مختلف هرساله اعلام می‌کنند که مدارس دولتی حق گرفتن شهریه از خانواده‌ها را ندارند و مدارس غیردولتی هم باید طبق مصوبه وزارت آموزش و پرورش شهریه دریافت کنند.

اما بررسی‌های میدانی خبرنگار «ایران» نشان می‌دهد برخی از مدارس دولتی به بهانه‌های مختلف و البته تحت عناوین و عباراتی غیر از شهریه، از خانواده‌ها پول می‌گیرند؛ خانواده‌ها معتقدند این هزینه‌ها تحت عنوان کمک‌های مردمی از آنها گرفته می‌شود و اگر خانواده‌ای به مدرسه کمک نکند کارنامه ترم اول دانش‌آموز داده نمی‌شود. هزینه‌های نجومی و غیر قابل باور برخی مدارس غیرانتفاعی هم کار را به جایی رسانده که چندی پیش مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران از برکناری و لغو ابلاغ 12 مدیر مدارس غیر دولتی متخلف شهر تهران خبر داد. اسفندیار چهاربند همچنین تأکید کرد: مدیران 22 مدرسه نیز موظف به بازگرداندن شهریه اضافی در چند روز آینده شدند و مدیران 63 مدرسه متخلف نیز تذکر کتبی دریافت کردند. همچنین مرضیه گرد، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه فکر می‌کنید، چقدر مدیران مدارس متخلف به این مصوبه آموزش و پرورش توجه می‌کنند، تأکید کرد: این قانون است و تمام مدارس ملزم به اجرای آن هستند. اگر مدرسه‌ای این موضوع را رعایت نکند با مدیر برخورد خواهد شد و مدرسه را تعطیل می‌کنیم.

تعزیرات وارد کار شد

علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش نیز درباره موضوع ورود سازمان تعزیرات برای کنترل و نظارت دریافت شهریه گفت: این کار جزو وظایف آموزش و پرورش به شمار می‌آید و قرار بر این است با برگزاری جلساتی با سازمان تعزیرات این مشکل را رفع کنیم. از سوی دیگر مدیرکل تعزیرات حکومتی با بیان اینکه برخی آقایان، دانش‌آموز را پول می‌بینند، گفت: مسئولان بگویند بعد از توبیخ مدرسه متخلف، تکلیف پول مردم چه می‌شود؟محمد محمدی درباره رسیدگی تعزیرات به اضافه دریافتی‌های مدارس غیردولتی از مردم اظهار کرد: ورود تعزیرات به این مسأله کاملاً قانونی است. آموزش و پرورش طبق قانون می‌تواند نظارت داشته باشد و تعزیرات نیز روی این نظارت، ایرادی ندارد اما آموزش و پرورش هیچ‌گاه نمی‌تواند مرجع رسیدگی باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.