تجمیع بیمه‌ها هم‌اینک به چالشی بین وزارت رفاه و سازمان‌ تأمین اجتماعی تبدیل شده است و مسئولان حوزه بیمه‌ای در این خصوص حرف‌های ضد و نقیضی را مطرح می‌کنند.

ربیعی: تجمیع بیمه‌ها قانون است/ هیأت مدیره تأمین اجتماعی: تجمیع منتفی است
به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، توسعه نظام بیمه سلامت کشور همانا یکی از مهمترین فرامین مورد تاکید در سیاستهای کلی مقام معظم رهبری ، قانون برنامه پنجم توسعه و یکی از اهداف اصلی سازمان بیمه سلامت ایران است. با تشکیل این سازمان، یکی از بزرگترین اصلاحات نظام رفاه اجتماعی کشور به عهده آن نهاده شده و زمینه تحقق اهداف بلندی چون عدالت محوری، ارتقاء سطح کیفیت در ارائه خدمات سلامت ، کاهش پرداخت از جیب بیمه شدگان ، رفع همپوشانی بیمه‌ای و بسط و گسترش برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در سراسر کشور فراهمشد.

از این رو بر اساس ابلاغ اساسنامه تشکیل سازمان در تاریخ 22 مرداد 91  و بر اساس ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه ، با تجمیع سازمان‌های بیمه گر کشور ، سازمان بیمه سلامت ایران در تاریخ اول مهر ماه سال 91 تشکیل شد تا به این ترتیب خدمات پایه سلامت به طور یکسان به تمامی مردم در قالب یک سازمان ارایه شود. به این ترتیب همه جمعیت 75 میلیونی کشور از یک بیمه پایه‌ای درمان برخوردار می‌شوند و دیگر فردی فاقد پوشش بیمه درمان در کشور نخواهد بود.

بر همین اساس از اول مهر ماه 91 سازمان بیمه سلامت ایران رسماً فعالیت خود را آغاز کرد و ماموریت یافت انجام اقدامات لازم را به منظور تمرکز تمامی امور بیمه سلامت در سازمان از طریق تجمیع سریع بخشهای بیمه‌های درمانی تمامی صندوق‌های موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 5 قانون محاسبات عمومی کشور با رعایت مفاد ماده 38 قانون برنامه پنجم توسعه اساسنامه سازمان به انجام رساند تا به این ترتیب اهداف عالیه مدنظر قانونگذار از جمله تجمیع منابع مالی سلامت ، رفع هم پوشانی بیمه‌های درمانی، برقراری عدالت اجتماعی در بخش سلامت، تامین پوشش کامل بیمه سلامت، یکسان سازی سیاست‌ها و روش‌های اجرایی حوزه بیمه سلامت ، تشکیل امور مراکز طرف قرارداد، تشکیل پرونده سلامت، فعال سازی نظام ارجاع و پزشک خانواده و کاهش سهم مردم از هزینه‌های درمان به 30 درصد محقق شود.

ربیعی:تجمیع بیمه قانون است و همه باید از آن تبعیت کنند

علی ربیعی وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ادغام سازمانهای بیمه گر اظهار کرد: ساختارها برای ادغام هماهنگ نیست اما برنامه تجمیع منابع بیمه‌ای را در دستور کار داریم و باید اقدامات ساختاری اجرای آن آماده شود.

وی گفت:تجمیع بیمه قانون است و همه باید از آن تبعیت کنند اما هر کسی که فکر می‌کند تجمیع یک اقدام یک شبه است می‌خواهند بیمه‌ها را از هم بپاشند.

ربیعی تأکید کرد: اقدام اولیه در تجمیع بیمه‌ها الکترونیکی کردن خدمات ارائه شده در مراکز درمانی ملکی تأمین اجتماعی خواهد بود و اقدام دوم الکترونیکی کردن دفترچه‌های بیمه است.

محسنی بندپی: تجمیع بیمه‌ها الویت برنامه ششم توسعه قرار گیرد

انوشیروان محسنی بندپی مدیر عامل وقت سازمان بیمه سلامت ایران نیز در نشست خبری خود در دی ماه سال گذشته در مورد تجمیع سازمان های بیمه‌گر اظهار داشت : در کشورهای آسیایی مانند ترکیه بعد از ده سال مطالعه به این نتیجه رسیدند که باید یک نهاد مسئول بیمه پایه بیمه شدگان باشد و چنانچه ما نیز بخواهیم نظام بیمه ای موفقی داشته باشیم راهی جز تجمیع بیمه‌ها نداریم.

به گفته وی، غیر از سازمان نیروهای مسلح هیچ نهاد بیمه‌ای از ادغام مستثنی نشده و از سوی مجلس نیز الزامات تجمیع بیمه ها عنوان شده است.

محسنی بندپی تاکید کرد: در صورت تجمیع بیمه‌ها وحدت رویه‌ای بین سازمان های بیمه‌گر ایجاد شده و رسیدگی به اسناد پزشکی، خرید خدمت و تجمیع اطلاعات بیمه شدگان و... برای رفع همپوشانی انجام خواهد شد.

وی گفت: برای تجمیع بیمه‌ها کارگروهی در وزارت رفاه تشکیل شده که امیدواریم تا قبل از پایان سال بتوانیم به وحدت رویه‌ای در بیمه‌های پایه رسیده و این موضوع در اولویت برنامه ششم توسعه قرار گیرد.

کبیر:تجمیع منابع مالی لازمه کارآمدی بیمه ها است

محمد جواد کبیر مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران ضمن تاکید بر مدیریت منابع مالی در سازمانهای بیمه گر افزود: در این راستا سازمان بیمه سلامت ایران اقدام به تشکیل کمیته کنترل هزینه نمود.

وی همچنین متذکر شد: اگر ما در سازمانهای بیمه گر نظام ارزیابی و پایش دقیق نداشته باشیم، نمی‌توانیم برای بهینه هزینه نمودن عنوان منابع مالی اقدام کنیم که در این زمینه سازمان بیمه سلامت ایران در طی یکسال گذشته و بر اساس برنامه عملیاتی کمیته تحلیل هزینه را در ادارات کل بیمه سلامت استانها تشکیل و فعال نموده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران یادآور شد: ما باید منابع مالی خود را درست مدیریت کنیم، تا در این راستا بتوانیم با حل نمودن چالشهای پیش روی خود، پاسخگوی مناسبی را نسبت به مراکز درمانی طرف قرارداد و واحدهای مجری طرح تحول سلامت داشته باشیم، تا بتوانیم نظام سلامت کشور را ارتقاء بخشیم.

کبیر اظهار داشت: سازمان بیمه سلامت ایران متولی یکسان سازی رسیدگی به اسناد یارانه‌ای هزینه‌هایی بود که وزارت بهداشت از محل هدفمندی پرداخت می‌کرد که این یک نقطه مثبت در راستای هماهنگی و همکاری فی ما بین سازمانهای بیمه گر و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال گذشته تلقی می‌شود.

 در حالی وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی و روسای سابق و فعلی سازمان بیمه سلامت ایران تأکید بر تجمیع‌ها داشته‌اند که اخیراً یکی از مسئولان سازمان تأمین اجتماعی نظر دیگری را در خصوص تجمیع دارد.

نایب رئیس هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی:تجمیع بیمه‌ها منتفی شده است

علی حیدری نایب رئیس هئیت مدیره سازمان تأمین اجتماعی هفته گذشته مصاحبه‌ای را با یکی از خبرگزاری‌ها داشته و از منتفی شدن تجمیع بیمه‌ها خبر داده اشت.

وی با اشاره به اینکه استقرار نظام جامع یکپارچه شفاف و کارآمد و چند لایه تأمین اجتماعی در بند 40 سیاست های کلی تأکید شده است، گفت: بحث نظام چند لایه یکی از مواردی است که سازمان درگیر آن است و به علت اینکه ما نظام چند لایه نداریم دولت‌ها و مجلس های گذشته با نگاه حمایتی یک سری سرریزهای حمایتی و بیمه ای را به سازمان های بیمه گر اجتماعی تحمیل کرده‌اند و همین باعث بروز مشکلاتی شده است.

به گفته حیدری، در صورتی که نظام چند لایه بیمه‌ای شکل گیرد، از بروز مشکلات گذشته جلوگیری خواهد شد.

نایب رئیس هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی به بند41 سیاست‌های کلی اشاره کرد و اظهار داشت: توانمندسازی و خوداتکایی اقشار و گروه های محروم در برنامه های مربوط به رفاه و تأمین اجتماعی گنجانده شده و چنانچه این افراد توانمند شوند وارد چرخه شاغلین شده و به حوزه تأمین اجتماعی اضافه خواهند شد.

حیدری به نکته مهمی که در بند 42 سیاست‌ها درج شده اشاره کرد و گفت: بحث ارتقا کیفیت و اصلاح ساختار بیمه‌های تأمین اجتماعی پایه برای آحاد مردم در سیاست‌های کلی تأکید شده و نکته‌ای که وجود دارد ملازمت بخش بیمه درمان و بیمه‌های بازنشستگی است ، به طوری که عنوان شده بیمه‌های پایه شامل بیمه درمان و بیمه بازنشستگی نیز می‌شوند و باید برای آحاد مردم تأمین شوند.

وی ادامه داد : در سال‌های گذشته بیمه بازنشستگی جدا از بیمه درمان بوده مانند بیمه روستاییان و عشایر که جدایی این دو بیمه باعث شده تا خیلی از افراد از بیمه بازنشستگی محروم شوند.

حیدری تصریح کرد: بحث تفکیک ناپذیر بودن بیمه درمان و بازنشستگی در این سیاست ها مدنظر قرار گرفته که می‌تواند بسیار مفید و موثر باشد.

وی به تجمیع بیمه‌ها اشاره کرد و گفت: طبق بند 42 سیاست های کلی ابلاغی برنامه ششم توسعه، تجمیع بیمه‌ها عملا منتفی شده و ساختار بیمه‌های تامین اجتماعی پایه شامل بیمه درمان، بازنشستگی و از کارافتادگی برای آحاد مردم جامعه است.

 تجمیع بیمه ها هم اکنون به چالشی برای سازمان‌ها بیمه گر و وزارت رفاه تبدیل شده است و باید منتظر ماند که تصمیم وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در این خصوص چیست؟

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.