قدس آنلاین - مدت ها است که صنعت ایران تمام اصولش لنگ می زند انگار این بخش مهم از اقتصاد رو به زوال است و تمام ارکانش به لرزه افتاده با این حال باز هم هستند آفت هایی که به مشکلات بی نهایت صنعت دامن می زنند.

سیر نزولی تولید محصولات نساجی در خراسان رضوی / فروش محصولات داخلی با  برندهای خارجی /مشکلات مالی صنایع از حد خارج شده

به گزارش قدس آنلاین اهالی صنعت از واردات بی رویه کالا و تمایل مردم به خرید محصولات خارجی گلایه دارند . چنانکه در بازدیدهای متعدد توسط مسئولان خراسان رضوی از واحدهای صنعتی یکی از گلایه های همیشگی خرید کالاهای خارجی در شرایطی است که صنعتگران در این اوضاع اقتصادی نا بسامان تولید می کنند اما مشتری ندارند . لذا مجبور می شوند دست به انواع تقلب بزنند ازجمله  زدن برچسب یک برند خارجی !

برخی می گویند برای فروش محصولات خود به آنها مارک های خارجی می زنیم و به جاهایی مثل بانه می فرستیم و مردم کرور کرور از آن را خریداری می کنند ولی وقتی در بازار محل تولید آنها را با نام کالای ایرانی عرضه می کنیم مشتری برای آنها وجود ندارد زیرا به دلایل نامعلوم مردم اعتماد کورکورانه ای به محصولات خارجی دارند که حاضر به صرف نظر از آن نیستند.

این معضل به ویژه در کالاهای مربوط به صنعت نساجی خود را بیشتر نشان می دهد لباس های تولید داخل در بازار خریداری ندارند و مردم ترجیح می دهند که کالاهای تُرک, بازار چین و یا تایلند را خریداری کنند و در این میان تولید کنندگان این نوع از محصولات همواره با مشکلات متفاوت دست و پنجه نرم می کنند و خواهان حمایت بیشتر مردم هستند تا جانی گرفته و بتوانند به چرخه تولید و اقتصاد نقش آفرینی کنند.

قیمت, گزینه الف برای خرید

در این میان مردم نیز گلایه هایی دارند که به حق است .کوروش مستانی یکی از ساکنان مشهدی است که در این زمینه می گوید: من باید لباس و مایحتاج دیگر یک خانواده چهار نفری را با حقوقی ثابت تأمین کنم وقتی به بازار برای خرید مراجعه می کنم بیش از هر چیزی قیمت کالا برایم اهمیت دارد که  در این زمینه باید گفت کالاهای ایرانی قیمت بالاتری نسبت به مشابه خارجی آن دارند.

وی اظهار می کند: وقتی میبینم قدرت خریدم برای کالاهای خارجی مناسب تر است به طبع ترجیح می دهم  از محصولات خارجی استفاده کنم.

کیفیت پایین محصولات ایرانی

همچنین در همین زمینه شهروند دیگری که به گفته خودش  در کنار قیمت ,کیفیت محصولات هم برایش بسیار اهمیت دارد خاطر نشان می کند: اکثر محصولات داخلی کیفیتی که باید را ندارند و یا شاید هم محصولات با کیفیت درست توزیع نمی شود و دسنرسی به آنها ممکن نیست.

وی ادامه می دهد: باید جنسی را خریداری کنیم که مدت بیشتری برای ما کارایی داشته باشد در حالی که محصولات ایرانی این قابلیت را ندارند.

مردم باید دوران گذار صنعت را تحمل کنند

اما دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در همین زمینه  با قبول این واقعیت که در برخی از موارد قیمت و کیفیت محصولات ایرانی با نمونه های خارجی قابل قیاس نیست می گوید: با شرایطی که تولید کنندگان ما با آن دست و پنجه نرم می کنند طبیعی است که قیمت و کیفیت محصولات قابلیت رقابت با کالاهای خارجی را ندارد.

فیروز ابراهیمی اظهار می کند: به عنوان مثال محصولات نساجی را در نظر بگیرید که در حال حاضر تولید آن در خراسان رضوی کاهش داشته ومردم به دلیل قیمت پایین تمایل به خرید اجناس خارجی از جمله چینی و تایلندی دارند.

وی تصریح می کند: در کشوری مانند تایلند تسهیلاتی با ۴ درصد سود در اختیار تولیدکنندگان قرار می دهند  ولی در ایران همان تسهیلات گاها تا 30 درصد سود دارد.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه می دهد: همچنین حق بیمه پرداختی برای کارگران آنها 10 درصد حقوق است که برای تولیدکنندگان داخلی این هزینه 30 درصد بوده و هزینه های تولید  را بالا می برد و هزینه های دیگر مانند انرژی و مالیات نیز همین وضعیت را دارند.

ابراهیمی اضافه می کند: با این شرایط طبیعی است که قیمت تمام شده بالاتر باشد و با شرایط تحریم و مشکلاتی که در زمینه تأمین مواد اولیه وجود دارد نیز طبیعتا کیفیت اجناس پایین می آید.

وی با تصریح بر اینکه کشور ما در زمین صنعت مشکلات عدیده ای دارد خاطر نشان می کند: با این همه مردم باید به اقتصاد فرصتی بدهند تا  این دوران گذار طی شود و از محصولات داخلی حمایت کنند.

خرید کالای ایرانی حمایت از جوانان است

در همین زمینه استاندار خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه برخی از محصولات تولید داخل می توانند با محصولات خارجی رقابت کنند می گوید: خرید محصولات داخلی توسط مردم می تواند به تحکیم و تثبیت صنعت کمک کند.

علیرضا رشیدیان اظهار می کند: زمانی که صنعت مراحل تحکیم و تثبیت را پشت سر بگذارد چرخ اقتصاد به گردش درآمده اشتغال زایی ایجاد می شود و  بسیاری از مشکلات جامعه به ویژه در زمینه بیکاری حل می شود.

وی با اظهار تأسف در مورد رغبت بیشتر جامعه به خرید کالاهای خارجی تصریح می کند: این شیوه که تولید کننده برچسب کالای خارجی را برای فروش به کالای خود می زند مجال ظهور صنعت و شناخته شدن کالاهای داخل را می گیرد.

استاندار خراسان رضوی ادامه می دهد: مردم باید به کالایی که در داخل کشور با کیفیت مطلوب تولید می شود اجازه ظهور دهند تا اقتصاد کشور رشد کند.

رشیدیان تأکید می کند: امروز متخصصان و جوانان لایق ایرانی محصولاتی را تولید می کنند که می تواند با نمونه های خارجی رقابت کرده و مردم باید با خرید این کالاها در شکوفا شدن اقتصاد یاری رسان شوند.

بانک ها به کمک تولید داخل بیایند

در این مورد رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز با اشاره به اینکه بانک ها باید مساعدت بیشتری با بخش تولید داشته باشند می گوید: هیچ واحد صنعتی نمی تواند هم در بخش تولید فعالیت داشته باشد و هم نرخ بالای سود تسهیلات خود را بپردازد زیرا در این شرایط اقتصادی مشکلات مالی صنایع از حد خارج شده است.

راضیه علیرضایی می افزاید: بخش تولید برای اینکه بتواند کالایی را عرضه کند که توان رقابت با محصولات خارجی را داشته باشد نیازمند کمک و همکاری بانک ها برای تأمین نیازهای مالی شان است.

وی تصریح می کند: با این شرایط باید حق را به تولید کنندگان داد که نتوانند کالایی قابل رقابت با بازارهای بین المللی تولید کنند.

به نظر می رسد با اظهاراتی که مردم و مسئولان داشته اند باید برای این موضع فکری بهتر کرد . چرا که شاید رفع موانع تولید برای ارتقا کیفیت بتواند کمک کننده و از طرفی کاهش واردات کالاهای خارجی نیز در بهبود این شرایط مساعدتی مناسب باشد.

علاوه بر این نقش بانک ها در تسهیل این فرآیند محسوس بوده . با توجه به شرایطی که ممکن است پس از تحریم به وجود بیاید عزمی ملی باید در کار باشد که از واردات بی رویه کالا در اثر بازشدن کانل های ارتباطی با خارج از کشور پیشگیری شود تا  بتوان از آن به نفع بخش صنعت سود برد و مراقبت شود که تبدیل به اقدامی در راستای ضرر تولید نشود.

همچنین فرهنگ سازی نیز یکی از راه حل های اصلی برای رد شدن از بحران خرید کالای خارجی است به این معنی که مردم باید با درک شرایط موجود از کالاهای تولید داخل حمایت بیشتری بکنند تا به قول مسئولان , صنعت جانی گرفته و بتواند از دوران گذار عبور کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.