نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت : اگر مذاکرات هسته ای به نتیجه نرسد فعالیت غنی سازی حداقل ۲۰ درصد از سر گرفته می شود.

عقیم شدن مذاکرات یعنی آغاز غنی سازی حداقل ۲۰ درصدی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی فرد  در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با عنوان سمت و سوی مذاکرات در وین افزود:غرب اراده قطعی داشت تا جمهوری اسلامی وارد کلوپ هسته ای نشود . 


اراده قطعی غرب بر وارد نشدن ایران به کلوپ هسته ای بود

وی افزود: تحلیل من از مذاکرات بخصوص مذاکرات وزرای خارجه آمریکا و ایران که در این دو سال اخیر کلید زده شده، این است که غرب اراده قطعی داشت تا جمهوری اسلامی وارد کلوپ هسته ای نشود و این یک تصمیم راهبردی غرب بود و برای تحقق این اهداف از تمام ابزارهای ممکن در بالاترین سطح استفاده کردند.

نایب رئیس مجلس در ادامه گفت : غرب برای اینکه جلوی جمهوری اسلامی ایران را بگیرد از ابزارهای سیاسی در بالاترین سطح و در کنار آن از ابزار دیگر حتی نظامی استفاده شد.  

وی افزود : به گونه ای از تهدید نظامی صحبت شد که در مقاطعی تمام دوستان جمهوری اسلامی ایران پیام دادند که حمله به نقطه جمهوری اسلامی قطعی است . 

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت : حتی در حوزه تحریم نیز بالاترین تحریم ها را اعمال کردند به طوری که این تحریم ها در طول تاریخ شورای امنیت سابقه نداشت.

تحریم های اقتصادی ،غربی ها  را به هیچ یک از اهدافشان نرساند

ابوترابی فرد گفت: البته غربی ها در این راه ها با شکست قطعی روبرو شدند و تحریم های اقتصادی آنها را به هیچ یک از اهدافشان نرساند.

وی با بیان اینکه البته باید دید تحریم اقتصادی شورای امنیت و دیگر تحریم ها با چه هدفی اعمال شد افزود: هدف آنها این بود که اقتصاد ایران فلج و جمهوری اسلامی در برابر اراده غرب برای توقف فعالیت های تسلیم شود اما رئیس جمهور آمریکا رسماً اعلام کرد علیرغم اینکه تحریم ها اعمال شد اما یک آبشار سانتریفیوژ جمهوری اسلامی ایران به 19 هزار رسید ، غنی سازی سه و نیم درصد به 20 درصد و آب سنگین اراک که پیشرفتی نداشت تقریباً روزهایی نهایی خود را می گذراند ،بنابراین ما در اعمال تحریم به هیچ جایی نرسیدیم.

ابوترابی فرد در پاسخ به این پرسشکه در صورتی که زیاده خواهی طرف غربی ادامه پیدا کند و به ضرر جمهوری اسلامی ایران باشد نقش پارلمان در این میان چه خواهد بود؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران یک راهبردی در پیش گرفته و آن راهبرد تبدیل جمهوری اسلامی به کشور هسته ای است.

وی ادامه داد: دانش و نیازهای حقیقی کشور اقتضاء می کرد که جمهوری اسلامی به یک کشور هسته ای دارای چرخه کامل سوخت هسته ای تبدیل شود . 

نایب رییس مجلس گفت : البته آمریکایی ها تمایل دارند ما گوشه ای از دانش هسته ای و چرخه سوخت را داشته باشیم اما این چرخه کامل نباشد و اورانیوم را در داخل کشور غنی سازی نکنیم . 

وی افزود : اکنون اوکراین که یک کشور هسته ای است اما میله های سوخت را خودش تولید نمی کند و به غربی ها وابسته و امروز با مشکل مواجه شده است و سوخت در اختیارش قرار نمی دهند .

راهبرد ایران برخورداری از دانش صلح آمیز هسته ایست 

ابوترابی فرد گفت: ما در دنیایی زندگی می کنیم که باید با قدرت حرکت کنیم ، در غیر این صورت در دام مدیریت قدرت های بزرگ قرار می گیریم.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت : راهبرد جمهوری اسلامی ، تبدیل شدن به یک کشور دارای دانش و فناوری هسته ای با چرخه کامل سوخت و با برنامه ریزی برای 190 هزار سو به منظور تامین نیاز های خودمان است . 

وی افزود : البته مسئله ای که غربی ها مطرح می کردند این بود که چون احتمال می دهیم از این دانش و فناوری برای تبدیل شدن به یک قدرت دارای سلاح هسته ای استفاده کنید ، نباید دانش و فناوری هسته ای را در اختیار داشته باشید . 

وی ادامه داد : بنابراین می گفتند کل این فناوری باید جمع آوری و نابود شود و هیچ تحقیق و پژوهشی در این خصوص در کشور انجام نشود و ما هر چه که شما نیاز داشته باشید تامین می کنیم .

نایب رییس مجلس گفت : بنابراین ما راهمان را رفتیم و آنها نیز تلاش کردند تا ما به این اهداف خود نرسیم اما اکنون همه دنیا شاهد پیروزی جمهوری اسلامی در برابر نظام حاکم سلطه است.

غربی ها پنهان کاری نداشته باشند 

ابوترابی فرد گفت: انتظار ما این است که غربی ها در این خصوص پنهان کاری نداشته باشند که البته در دوران دفاع مقدس پنهانی در پشت سر صدام بودند اما در موضوع هسته ای غرب در صف مقدم قرار دارند که ایران نباید چرخه سوخت داشته باشد و شش قطعنامه ای که علیه ما در شورای امنیت تصویب شد بر این مبنا بود که غنی سازی متوقف شود . 

وی افزود : اکنون دنیا شاهد پیروزی جمهوری اسلامی در برابر قدرت های مسلط جهان است و اکنون اعلام می کنند جمهوری اسلامی دارای دانش هسته ای را قبول داریم اما باید محدودیت هایی باشد.

از سرگیری غنی سازی با شکست مذاکرات 

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی  گفت : اگر مذاکرات هسته ای به نتیجه  نرسد فعالیت غنی سازی حداقل 20 درصد از سر گرفته می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری  صدا وسیما ، حجت الاسلام والمسلمین  ابوترابی فرد در ادامه برنامه تیتر امشب شبکه خبر افزود : در چنین شرایطی فعالیت های قبلی را ادامه خواهیم داد و با توجه به اینکه در نطنز  19 هزار سانتریفیوژ فعال است و تنها به  9 هزار سانتریفیوژ گاز تزریق می شود  همه 19 هزار سانتریفیوژ را  تزریق گاز خواهیم کرد .

وی تصریح کرد : همزمان  ماشین های آی آر 8  را که 20 برابر آی آر یک  فعالیت  می کند  نهایی خواهیم کرد و فعالیت ها را برای رسیدن به نقطه 190 هزار سو  ادامه خواهیم داد .

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  دانشمندان هسته ای کشورمان  در مدت کوتاه تری نسبت به دانشمندان غربی به علوم حساس  هسته ای دست پیدا کرده اندگفت : دانشمندان غربی 60 ساله به این علوم دست یافتند در حالیکه  دانشمندان جوان ما از سال 69 تا 89 یعنی مدت 20 سال به فناوریهای مهم دسترسی یافتند .

وی خاطر نشان کرد : اتفاقاً رئیس جمهور آمریکا نیز به پیشرفت فناوری هسته ای ایران  اذعان کرده و گفته بود  که  نمی تواند درباره مثلاً نطنز کاری انجام دهد چرا که علم آن در ایران موجود است و ایرانیها فعالیت آن را از سر خواهند گرفت .

ابوترابی فرد ادامه داد : مجتمع آب سنگین اراک نیز اهمیت بسیار بالایی دارد و غربیها نیز از آن متعجب شده اند و به همین منظور دانشمندان غربی در برابر دانشمندان ایرانی زانو زده اند .

هماهنگی در بین نهادهای نظام  در پیمودن  مسیر واحد در مذاکرات هسته ای 

وی با بیان اینکه موضع مجلس موضع نظام است گفت: مصوبه اخیر نمایندگان در صیانت از دستاوردهای هسته ای نشان دهنده  هماهنگی در بین نهادهای نظام  در پیمودن  مسیر واحد در مذاکرات هسته ای است .

نایب رئیس اول مجلس گفت : مسلماً به نتیجه رسیدن  مذاکرات و یک توافقنامه خوب دستاوردهایی برای کشورمان خواهد داشت اما برعکس آن نیز اگر چه برای گروههایی از جامعه سختی هایی ایجاد خواهد کرد اما دستاوردهای هسته ای در برابر آن بسیار بزرگ است بویژه اینکه  اکنون دیگر تحریم ها ترک برداشته و قابل تداوم نیست .
وی تاکید کرد : اگر بخشی از تحریم ها نیز باقی بماند خود باعث هموار شدن  مسیر رشد  و حرکت شتابنده  ملت  خواهد گردید .

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.