روزنامه 'نیشن' تایلند روز یکشنبه در سرمقاله خود به نقش مهم ایران در مبارزه با تروریسم پرداخت و نوشت: زمانی که توافق هسته ای انجام شود، کمک استراتژیک این توافق در آرام کردن خاورمیانه یک نیاز فوری است.

نیشن: کمک استراتژیک توافق هسته ای به آرامش خاورمیانه/ پایان کتاب دیپلماسی پول عربستان

به گزارش ایرنا، این روزنامه تایلندی نوشت: با وجود اینکه هنوز توافقنامه هسته ای ایران و گروه 1+5 نهایی نشده است، اما بسیاری از ناظران از امضای حتمی آن خبر داده و از هم اکنون تمرکز خود را به تاثیرات آن بر امنیت منطقه و بازار نفت انتقال داده اند. 

'براساس این گزارش ها، در صورت لغو تحریم ها علیه ایران، قیمت نفت در جهان کاهش پیدا می کند.'

نیشن نوشت: به میزانی که توافق هسته ای بتواند به توسعه امور داخلی ایران و کاهش نگرانی غرب منتهی شود، چندین مساله کلیدی نیز وجود دارد که خوش بینی در مورد صلح خاورمیانه را محدود می کند. به طور آشکار این عوامل خارج از کنترل ایران و غرب هستند.

به نوشته این روزنامه، توافق هسته ای و ادامه استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای در ایران می تواند رفتار تهران را به گونه ای در مقابل آمریکا تغییر دهد. اگر چه این شرایط ممکن است پیش از بهبود، تا حدودی دگرگون شود که این امر به شرایط بحرانی خاورمیانه بستگی دارد که باعث شده ایران به عنوان یک کشور باثبات در منطقه شناخته شود.



در ادامه این سرمقاله آمده است: توافق هسته ای این امکان را به وجود می آورد که ایران با غرب وارد گفت وگو شود و دولت حسن روحانی با این سرمایه سیاسی جدید تقویت می شود.

'نیشن' نوشت: رای دهندگان ایرانی با انتخاب حسن روحانی تمایل خود را برای انتخاب یک رئیس جمهور خردمند با نگاه به آینده نشان داده اند، اگر چه این سیاستمداران همواره زیر کنترل محافظه کارانی هستند که با نگاه جهانی مخالفند. 

این روزنامه تایلندی نوشت: این توافق همچنین می تواند برای مقابله با گروه تروریستی داعش نیز کارساز باشد، نقطه مشترکی که غرب و ایران در مورد آن می توانند اتحاد ایجاد کنند. ایران قصد دارد که عراق را از شر داعش خلاص کند و بر این امر آگاه است که ائتلاف آمریکایی با حملات هوایی نمی تواند داعش را شکست دهد. 

به نوشته نیشن، عملیات نظامی مشترک با ایران تا زمانی که غرب این کشور را متحد خود نداند، به احتمال زیاد غیرممکن است، اما شانس ائتلاف ضد داعش در جنگ زمینی به طور قطع اگر همکاری با ایران وجود داشته باشد، به طور قابل توجهی افزایش می یابد. 

سرمقاله نویس نیشن نوشت: مقابله با داعش با موضوع سوریه متفاوت است. ایران در موضع خود در حمایت از بشار اسد کوتاه نخواهد آمد و از سوی دیگر آمریکا برای برکناری بشار اسد اصرار دارد. دو طرف تاکنون در این مورد به نتیجه ای نرسیده اند، اما امیدوارم که به زودی مصالحه ای در این زمینه شکل گیرد.

این روزنامه تاکید کرد: تصویب هر قطعنامه ای در مورد سوریه بدون حضور ایران به موفقیتی دست نمی یابد. نقش ایران در منطقه خاورمیانه بسیار مهم است و نمی توان آن را نادیده گرفت. 

'همچنین نیاز است کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از جمله عربستان سعودی و برخی کشورهای شمال آفریقا از نقش مهم ایران در منطقه آگاه شوند. آنها به نگرانی خود از توسعه سیاست خارجی ایران و حمایت تهران از گروه های منتخب خود ادامه می دهند، اما آنها باید بدانند کتاب دپیلماسی ریاض به پایان خود رسیده است. اکنون عربستان باید به این نکته پی ببرد که می تواند با پول برای خود دوستانی دست و پا کند، اما نمی تواند همه را بخرد.'

نیشن در پایان نوشت: ارتباط بین ایران و غرب باعث ایجاد کانال های ارتباطی می شود، فرصت شکل دهی مجدد به استراتژی ها را فراهم می کند و احتمال صلح در خاورمیانه را نزدیک تر می کند. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.