روزنامه واشنگتن تایمز نوشت: همزمان با اعلام مذاکره کنندگان در وین مبنی بر اینکه امروز (دوشنبه) توافق بین ایران و ۱+۵ قریب الوقوع است، قانونگذاران آمریکایی و سایر منتقدان ابراز نگرانی کرده اند که دولت باراک اوباما برای رسیدن به این «توافق دیپلماتیک تاریخی امتیازات زیادی داده است.»

اوباما برای رسیدن به توافق تاریخی با ایران امتیازات زیادی داده است

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری ایرنا، این روزنامه آمریکایی در گزارشی به قلم دیو بویر افزود: مذاکره کنندگان قصد دارند دستیابی به توافقی درباره برنامه هسته ای ایران به ازای لغو تحریم ها را امروز اعلام کنند.

دو دیپلمات حاضر در محل مذاکرات، یکشنبه (دیروز) به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند که توافق احتمالی، قریب الوقوع است هر چند که جزییات نهایی هنوز در دست بررسی است. آنها گفتند که توافق رسمی و نهایی برای بررسی در اختیار مقامات پایتخت های ایران و شش قدرت شرکت کننده در مذاکرات قرار خواهد گرفت.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که هفته گذشته تهدید به ترک مذاکرات کرده بود، دیروز گفت که چند موضوع دشوار باقی مانده اما ما به تصمیمات واقعی نزدیک می شویم.

لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز محتاطانه ابراز خوشبینی کرد و گفت ما در نهایت وارد مرحله نهایی این مذاکره شده ایم.

روزنامه آمریکایی ادامه داده است: پس از بیش از یک دهه مذاکرات، توافق تقریبا 100 صفحه ای به لغو تحریم های اقتصادی و آزاد سازی ده ها میلیارد دلار از دارایی های ایران منجر خواهد شد و در مقابل، تهران هم تعهدات اجازه بازدید از تاسیسات هسته ای، کاهش سانتریفیوژها و اورانیوم غنی شده را عملی خواهد کرد.

در واشنگتن، قانونگذاران ارشد آمریکایی درباره توافق قریب الوقوع ابراز تردید کرده اند. آنها می گویند اگر مذاکره کنندگان توافقی ضعیف را امضا کنند، اوباما در کنگره با مقاومت شدیدی مواجه خواهد شد.

اوباما در تلاش برای دستیابی به راه حلی دیپلماتیک و ارائه آن به عنوان میراث سیاست خارجی خود، روز یکشنبه در برنامه های عمومی حضور نیافت و حتی گلف بازی نکرد و در کاخ سفید ماند تا دستیابی به توافق را اعلام کند.

جان بینر رییس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا به عنوان منتقد رویکرد دولت اوباما گفت: همه خبرهای درز کرده از مذاکرات، نشان می دهد کاخ سفید تقریبا از همه الگوهای خود، عقب نشینی کرده است.

جان بولتون سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل نیز در اظهار نظر درباره جزییات درز یافته از مذاکرات تاکنون گفت: این بدترین توافقی است که طی یک قرن گذشته در دستگاه دیپلماسی آمریکا مورد مذاکره قرار گرفته است.

وی همچنین گفت، سازوکار بازگشت تحریم ها در صورت نقض تعهدات ایران در کمیته ای بررسی خواهد شد که تهران نیز عضو آن است؛ مساله ای که این مقام آمریکایی آن را غیرقابل باور خواند.

واشنگتن پست نوشته است: مذاکرات چند بار تمدید شده است و دیپلمات های نزدیک به مذاکرات می گویند مذاکره کنندگان تقریبا درباره همه جزییات توافق کرده اند، اما در چند هفته گذشته اختلافات بر سر برخی مسائل به بروز جنجال های بیشتری در مذاکرات منجر شد.

از جمله، خواسته ایران این است که هر قطعنامه ای در شورای امنیت برای تایید توافق هسته ای باید به گونه ای به نگارش درآید که از غیرقانونی خواندن فعالیت هسته ای ایران خودداری شود.

واشنگتن پست در پایان به نقل از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نوشته است که «قدرت های غربی همچنان در مقابل تهران تسلیم هستند.»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.