قدس آنلاین؛ اخبار مربوط به مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ همچنان در صدر رسانه هاست. در ایران نیز برخی از روزنامه های موافق روند مذاکرات به تجلیل از ظریف و تیم مذاکره کننده هسته ای پرداختند و برخی دیگر از روزنامه های منتقد روند مذاکرات همچنان با شک و تردید به توافق احتمالی نگاه کردند. روزنامه های اقتصادی نیز تحلیل های بسیاری در خصوص اقتصاد ایران در شرایط پساتحریم داشتند.

از "امیرکبیر عصرما" تا "ملت ما توافق ندیده نیست"

اخبار مربوط به مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 همچنان در صدر رسانه هاست. روزنامه "قدس" در تیتر یک خود نوشت: "عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایرانی، وضعیت را در وین تشریح کرد: مذاکرات در لحظات نفسگیر آخر"

***

از امیرکبیر تا آرش!

روزنامه های متمایل به دولت در شماره های امروز خود به تجلیل از ظریف پرداختند. روزنامه "آفتاب یزد" با انتشار طرحی از ظریف که وی را در لباس امیرکبیر به تصویر کشیده است؛ در تیتر یک خود نوشت: "ایران فردا"؛

این روزنامه در صفحه اول خود یادداشتی دارد با عنوان: "امیرکبیر عصرما"؛ در بخشی از این یادداشت می خوانیم: "مذاکرات چه به نتیجه برسد و توافق حاصل شود و چه به قول دلواپسان شکست بخورد و مسئله هسته ای باقی بماند جایگاه محمد جواد ظریف نزد ملت ایران محفوظ است .این را از این جهت می گوییم چرا که مطمئنا طی روز های آینده در هر دو صورت عده ای چون چشم دیدن خادمان واقعی ملت را ندارند با بغض به سمت وی حمله ور خواهند شد."

روزنامه "قانون" نیز ظریف را در هیبت آرش کمانگیر کشید و در تیتر یک خود نوشت: "از آرش تا ظریف؛ ما برای آنکه ایران گوهر تابان شود، خون دل ها خورده ایم"

در بخشی از این یادداشت می خوانیم: "پادشاه توران برای کوچک شماردن بیشتر ایرانیان خود آرش را برمی‌گزیند و آرش ناگزیر به پذیرش این کار می‌شود.از آن سو درلشکر ایران همه برآرش خرده می‌گیرند که چرا این پیشنهاد را پذیرفتی و اینکه این کار مایه ننگ ایران خواهد شد.آرش بر فرازدماوند می‌رودوتیر را در چله کمان گذاشته و پرتاب می‌کند.آرش همه هستی و توان و آبرویش رابرای مرزهای وطن می گذارد،پس از این تیراندازی جانش در خاک ایران پخش می‌شود و روانش در تیر دمیده می‌شود."

روزنامه "هفت صبح" هم در تیتر یک خود نوشت: "پرتره مرد دیپلمات در جوانی"؛ این روزنامه "روایت های معلم دبیرستان و استادان دانشگاه محمدجواد ظریف از او" را منتشر کرده است.

این روزنامه همچنین می نویسد: "دیپلماسی بالکن ها 24ساعت دیگر تمدید شد؛ ظریف از روی بالکن با حرکت سر اعلام کردمذاکرات به سه شنبه موکول می شود"

***

ملت ما توافق ندیده نیست

در مقابل روزنامه های منتقد روند مذاکرات؛ نیز تیترهایی در این خصوص داشتند. روزنامه "کیهان" در تیتر یک خود به طرح این پرسش پرداخت: "چالش 12ساله؛ وین ایستگاه آخر است؟!"

در این گزارش خبری تحلیلی می خوانیم: "در حالی که شواهد حاکی از برداشتن گام نهایی برای دستیابی به توافق جامع است، باید پرسید آیا هتل کوبورگ شهر وین ایستگاه پایانی ماراتن 12 ساله چالش هسته‌ای ایران و غرب خواهد بود؟ آیا مسئله غرب، صرفا حل موضوع هسته‌ای است؟ اگر چنین است چرا در این میان، یکی از شروط اساسی آمریکا و برخی دیگر از اعضای 1+5 بازرسی از مراکز نظامی ایران عنوان شده است؟ چرا رسانه‌های خارجی از تاکید کشورهای 1+5 درخصوص تغییر رفتار ایران در قبال محور مقاومت در منطقه در حاشیه مذاکرات هسته‌ای خبر داده‌اند؟"

روزنامه "کیهان" یادداشتی دارد با عنوان "ملت ما توافق ندیده نیست" در بخشی از این یادداشت نیز می خوانیم: "مردم ما مذاکره ندیده و توافق ندیده نیستند که اکنون بخواهند مثلاً مذاکره یا توافق با آمریکا و غرب را نوبر کنند. تاریخ ما در سینه خود ثبت کرده که 63 سال پیش دکتر محمد مصدق تا نیویورک رفت و با رئیس جمهور آمریکا مذاکره کرد و قول و قرار گذاشت تا بلکه بدین ترتیب راه زیاده‌خواهی انگلیس بر سر نفت ایران سد شود. آن روزها آمریکا به منفوری امروز نبود اما همان آمریکا به مصدق خیانت کرد و کودتای آژاکس (28 مرداد 32) را به همراهی انگلیس ترتیب داد."

روزنامه "وطن امروز" نیز از فرستاده شدن "جمع بندی پایانی مذاکرات" برای تصمیم گیری به تهران و واشنگتن خبر می دهد. در تیتر یک این روزنامه می خوانیم: "پایان انشاء"؛ این روزنامه همچنین می نویسد: "در ایران، مجلس، شورایعالی امنیت ملی و در آمریکا، کنگره درباره این جمع بندی مکتوب اعلام نظر می کنند"

روزنامه "وطن امروز" در مطلب دیگری تحت عنوان "ابلاغ گرانی پیش از توافق!" به طرح این پرسش پرداخت: "ابلاغیه افزایش قیمت کالاها را چه کسی به گردن می گیرد؟"

روزنامه "جوان" نیز در تیتر یک خود با اعلام خبر ارسال جمع بندی مذاکرات برای پایتخت ها؛ در تیتر یک خود نوشت: "کشاکش مذاکرات به امروز"؛

***

جشن هسته در بورس

روزنامه های اقتصادی در شماره های امروز خود بیشتر به بررسی اقتصاد ایران پس از توافق پرداخته اند. روزنامه "آسیا" نیز که در روزهای اخیر تیترهای امیدوارانه از روند مذاکرات منتشر می کرد؛ در شماره امروز خود یک گام به جلوتر برداشته و در تیتر یک خود نوشته است: "آن سوی توافق"

در این روزنامه می خوانیم: "ایران بزرگ ترین نیروی انسانی منطقه را در اختیار دارد با از بین رفتن تحریم ها میلیون ها نیروی انسانی با استعداد و بامهارت ایرانی نه تنها می توانند موجب شکوفایی اقتصاد کشور شوند بلکه استعدادها و مهارت های خود را نیز به منطقه سرریز می کنند."

روزنامه "دنیای اقتصاد" هم در تیتر یک خود "اقتصاد ایران پس از توافق" را بررسی کرده است. این روزنامه در این خصوص می نویسد: "با تعیین‌تکلیف مذاکرات هسته‌ای، اصلی‌ترین سوال، «بازتاب توافق در اقتصاد ایران» است. اطلاع از «زمان اجرایی شدن توافق و نحوه رفع محدودیت‌ها» مهم‌ترین عنصر برای ردیابی اثر توافق است، اما در فضایی که جزئیات توافق اعلام نشده، خروج از بلاتکلیفی را می‌توان آنی‌ترین اتفاق در دوران جدید دانست. انتظار می‌رود با خروج از بلاتکلیفی افق دید سرمایه‌گذاری و سیاست‌گذاری وسیع‌تر شود."

روزنامه "اخبار صعنت" نیز نوشت: "با دستاوردهای توافق هسته ای صورت می گیرد: ورود یک میلیارد دلار به بازار سرمایه ایران"

روزنامه "گستش صنعت" هم از "جهش 1548 واحدی شاخص کل بورس"نوشت. در تیتر یک این روزنامه می خوانیم: "پایان وین، آغاز راه"

روزنامه "فرصت امروز" نیز در تیتر یک خود نوشت: "گام های محکم پیروزی؛ مذاکره در ژنو، تفاهم در لوزان، فرجام در وین"؛ این روزنامه هم، همچون اکثر روزنامه های اقتصادی به وضعیت اقتصاد در شرایط پساتحریم پرداخته است و در شماره امروز خود به "وضعیت بازارهای موازی در شرایط پساتحریم" پرداخته است.

روزنامه "ابرار اقتصادی" نیز از "برنامه ویژه ایران برای صادرات پتروشیمی به آمریکا" خبر می دهد. روزنامه "جهان صنعت" هم با بیان اینکه "بزرخ سهامداران به پایان می رسد" در تیتر یک خود نوشت: "جشن هسته ای در بورس"

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میرزمان IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    آقای ظریف آنقدر فهیم وهوشیار هستند که فریب این تعاریف فریبنده را نخورند