رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: در سال گذشته از تولد ۹۰۰ کودک معلول در کشور جلوگیری کردیم و این فوق العاده حائز اهمیت است.

جلوگیری از تولد ۹۰۰ کودک معلول در سال گذشته
به گزارش خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه یزد در میبد، دکتر انوشیروان محسنی‌بندپی و هیات همراه که در هفته بهزیستی برای افتتاح چندین پروژه به استان یزد سفر کرده بودند، عصر دیروز در بازدید از مرکز ژنتیک میبد که یکی از مجهزترین مراکز در زمینه ژنتیک در جنوب شرق کشور است گفت: با توجه به عمیق شدن آسیب‌های اجتماعی، بروز معلولیت‌ها در اثر حوادث ترافیکی و بروز سالمندی در کشور، باید نگاه همه جانبه‌ای به مسائل پیش رو داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: قرار بود در برنامه چهارم، 50 درصد از مناطق حادثه خیر کشور را کم کنیم که متاسفانه نتوانستیم به این مهم دست یابیم و با توجه به این که معلولان حوادث ترافیکی یک عمر بر دوش بهزیستی هستند، پیشگیری و بهداشت را در اولویت برنامه‌هایمان قرار داده‌ایم.

 

رییس بهزیستی کشور افزود: با توجه به محدودیت منابع در کشور باید از این منابع صیانت کنیم، باید نگاهمان به جامعه نگاه فرآیندی و سیستمی باشد و آسیب‌ها را رصد کنیم، آمار و اطلاعات دقیق داشته باشیم و با ابزار علم به مقابله با آنها برویم چرا که علم می‌تواند برای هر مشکلی راه حلی ارائه کند.

 

وی با اشاره به این که در کشور 200 مرکز ژنتیک داریم، تصریح کرد: هیچکدام از این مراکز مثل مرکز میبد نیست و ما به دنبال تکثر این مراکز نیستیم لذا سعی داریم تجهیز و ارتقاء سطح آنها از همه نظر را در دستور کار خود قرار دهیم.

 

محسنی تشخیص و مداخله به موقع و به هنگام را باعث جلوگیری از خیلی ضررها دانست و تاکید کرد: سازمان بهزیستی در دو بحث تنبلی چشم و ناشنوایی بسیار خوب عمل کرده است که البته در این زمینه هم استان یزد با 93 درصد در مقابل 63 درصد میانگین پوشش کشوری رتبه ممتاز را از آن خود کرده است.

 

وی اضافه کرد: در سال گذشته از تولد 900 کودک معلول در کشور جلوگیری کردیم و این فوق العاده حائز اهمیت است.

 

رییس بهزیستی خاطرنشان کرد: با توجه به امکانات و توانایی هایی که در مرکز ژنتیک میبد مشاهده شد، از تمام توانمان برای کمک به این مرکز استفاده می‌کنیم و از افرادی نیکوکار و خیر به ویژه مرحوم دکتر دهقانی که چنین گامی را برداشتند، تشکر می‌کنیم.

 

 

مدیر کل بهزیستی یزد خبر داد: انجام مشاوره‌های ژنتیکی رایگان برای زوج‌های جوان در میبد

 

مدیر کل بهزیستی استان یزد نیز با اشاره به اولویت پیشگیری از معلولیت‌ها و ورود بهزیستی استان در حوزه‌های عقب افتادگی ذهنی، ناشنوایی و مشکلات جسمی و حرکتی، اعلام کرد: مشاوره ژنتیک در میبد به صورت رایگان به زوج‌های جوان ارائه می‌شود.

 

‌دکتر جلیل عفتی عصر دیروز در جریان بازدید دکتر انوشیروان محسنی و هیات همراه از مرکز ژنتیک شهرستان میبد اظهار کرد: با کمک بهزیستی و خیرین شهرستان میبد، این مرکز در سه قسمت خدمات ژنتیک، غربالگری شنوایی و قسمت‌های مولکولی فعالیت داشته است.

 

وی افزود: در سه ماه پایانی سال گذشته نیز مشاوره ژنتیک را به صورت رایگان به کسانی که قصد ازدواج داشتند، در این مرکز ارائه شد و این طرح کماکان به صورت رایگان در حال انجام است.

 

عفتی با اشاره به این که تست‌های غربالگری در زمان بارداری هم در این مرکز انجام می‌شود، تصریح کرد: پیشگیری از معلولیت‌ها یکی از اولویت‌های مهم بهزیستی است و در حوزه‌های عقب افتادگی ذهنی، ناشنوایی و مشکلات جسمی- حرکتی وارد شده‌ایم.

 

دکتر سراج الدین وحیدی متخصص کلیه و ارولوژی و عضو کمیسیون بهداشت مجلس ششم نیز در این نشست گفت: شروع به کار مرکز ژنتیک میبد در حالی آغاز شده است که شهر میبد با 50 هزار نفر جمعیت، حدود 11 هزار دانشجو دارد.

 

وی افزود: مردم میبد در بسیاری از کارهای خیر در کشور پیش قدم هستند و خوشبختانه یک دکتر میبدی هم در زمینه تحقیق و پژوهش ژنتیک در رابطه با ایجاد این مرکز پیش قدم شد.

 

وحیدی خاطرنشان کرد: استان یزد، مناطق جنوب شرق کشور را از نظر پژشکی تحت پوشش قرار داده و مردم میبد نیز که اکثراً فرهنگی هستند در رابطه با این گونه مسائل کمک می‌کنند.

 

وی دارایی شهرستان میبد را نیروی انسانی آن خواند و گفت: مرکز ژنتیک شهرستان میبد می‌تواند پشتوانه‌ای قوی برای مناطق جنوب شرق کشور باشد.

 

وحیدی در پایان نیز خاطرنشان کرد: قطعاً سرمایه گذاری در این مرکز، بازدهی بسیار خوبی در آینده به دنبال خواهد داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.