قدس ‌آنلاین- تبریز: رئیس مرکز بهداشت آذربایجان شرقی گفت: با تصویب کارگروه سلامت و امنیت غذایی مراکز عرضه کننده قلیان فاقد پروانه کسب در آذربایجان‌شرقی تعطیل می‌شود.

میزان مصرف سیگار آذربایجانی ها ۷ درصد بالاتر از میانگین کشوری است

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، جعفرصادق‌ تبریزی صبح امروز در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه شیوع مصرف سیگار در کشور 21 درصد در آقایان و یک درصد در خانم‌ها است اظهار داشت: این در حالی است که در آذربایجان‌شرقی مصرف سیگار 28 درصد در میان آقایان و یک درصد در میان خانم‌ها فراگیر است.

تبریزی با بیان اینکه هدف اولیه ما منع مصرف دخانیات در محیط‌های سر بسته است، افزود: تصویب قوانین محکم و باز دارنده در این زمینه ضروری است تا حقوق اولیه مردم تامین شود.

وی با یادآوری اینکه مصرف سیگار بیشترین عامل مرگ و میر به صورت ایجاد بیماری‌های مختلف است، خاطرنشان کرد: در زمینه مبارزه با دخانیات قانون جامع کنترل دخانیات در سال 85 تصویب شده و مسئولان اماکن ملزم به اجرای این قانون هستند.

عرضه قلیان علاوه بر قهوه‌خانه‌ها در برخی کافی‌شاپ‌ها

تبریزی ادامه داد: فروش سیگار به افراد زیر 18 سال و از طرف دیگر مصرف دخانیات در قهوه‌خانه‌ها ممنوع است و بر اساس تکلیف قانونی باید عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌ها متوقف شود.

وی با بیان اینکه عرضه قلیان علاوه بر قهوه‌خانه‌ها در برخی کافی‌شاپ‌ها نیز صورت می‌گیرد، یادآور شد: کمیته بین‌بخشی کنترل دخانیات استان مصوبات متعددی داشته و به دنبال این جلسات در دانشگاه علوم پزشکی اقدامات متعددی را انجام داده و کمپین بین بخشی کنترل دخانیات فعال شده است.

برگزاری مسابقه کاریکاتور در میان دانش‌آموزان در موضوع دخانیات

تبریزی از برگزاری مسابقه کاریکاتور در میان دانش‌آموزان در موضوع دخانیات خبر داد و افزود: مراکز مشاوره ترک دخانیات فعال شده و بنرهای تبلیغی سیگار و قلیان از نقاط مختلف جمع‌آوری شده است.

اجرای طرح پارک‌های بدون دخانیات در تبریز

وی از اجرای طرح پارک‌های بدون دخانیات در تبریز و استان خبر داد و افزود: با همکاری شهرداری‌ها در تلاش هستیم تا پارک‌های ما به محل‌هایی بدون دخانیات مبدل شوند.

رئیس مرکز بهداشت آذربایجان شرقی از ارائه 9 پیشنهاد برای تصویب در کارگروه سلامت غذایی استان خبر داد و گفت: ممنوعیت عرضه قلیان در مراکز غیرمجاز قبلا مصوب شده و ممنوعیت عرضه سیگار به صورت دستفروشی و نیز ممنوعیت عرضه سیگار در مراکز تفریحی، گردشگری و اماکن بین راهی و پارکینگ از جمله این پیشنهادها است.

انتقاد از قیمت پایین سیگار در کشور/شیوع توتون‌های آلوده به کراک در کشور

وی با انتقاد از قیمت پایین سیگار در کشور اظهار داشت: قیمت سیگار در کشور به حدی پایین است که نوجوانان برای خرید آن تحریک و تشویق می‌شوند.

تبریزی با اشاره به شیوع توتون‌های آلوده به کراک در کشور عنوان کرد: تمام توتون‌های تاریخ گذشته و آلوده به عنوان توتون قلیان عرضه می‌شود.

محمدجعفر پاشایی، مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه عرضه و مصرف سیگار باید به عنوان یک بحران در جامعه محسوب شود، گفت: با بحرانی شمردن این موضوع زمینه فعالیت جدی در این زمینه نیز مهیا می‌شود.

پاشایی اظهار داشت: جمعیت 650 هزار نفری دانش‌آموزی استان ظرفیت خوبی برای آموزش مبارزه با دخانیات در استان است و می‌توان از آن برای آموزش در خانواده‌ها هم استفاده کرد.

وی افزود: آموزش و پرورش به عنوان یک ظرفیت رسانه‌ای می‌تواند در این زمینه فعال شود و توان تعلیم و تربیتی در این مورد فعالیت کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.