قدس انلاین: یکی از ویژگی های ممتاز امام خمینی (ره) بی شک سخنانِ کوبنده، بیدار کننده و هشدار دهنده ایشان به مردم ایران بوده است که تنها نمود یکی از آن ها در باره ی تاثیر خودباوری بر سرنوشت مردم ایران می باشد.

برای رسیدن به خودباوری نباید به غرب متکی بود!

به گزارش قدس انلاین، امام خمینی (ره) در این باره در یکی از سخنرانی های خود در سال 1360 بیان داشته اند:

اساس همه شکست ها و پیروزی ها از خود آدم شروع می شود. انسان اساس پیروزی است و اساس شکست است. باور انسان اساس تمام امور است. غربیان و در سابق انگلستان و بعد از او امریکا و سایر کشورهای قدرتمند دنبال این بودند که با تبلیغات دامنه دار خودشان به ممالک ضعیف بباورانند که ناتوان اند، بباورانند که اینها نمی توانند هیچ کاری انجام بدهند؛ اینها باید در صنعت، در نظام، در اداره کشورها، دستشان به طرف قدرت های بزرگ از شرق و غرب دراز باشد. آنهایی که می خواستند مخازن این بود که مردم این کشور را، ملت این کشورها را، باورشان بباورند که خودشان ناتوانند؛ ناتوانی را به خورد کشورهای مستضعف بدهند و خود مردم باور کنند که ما نمی توانیم صنعتی را خودمان ایجاد کنیم و نمی توانیم لشکری را خودمان اداره کنیم و نمی توانیم مملکت را خودمان اداره کنیم.

این باور که به وسیله تبلیغات در این ممالک پیاده شد، این کشور ها را به تباهی و عقب ماندگی کشاند  هر کاری را که باورش این است که ضعیف است نسبت به آن کار، نمی تواند آن کار را انجام دهد. هر قدر، قدرت ارتشی زیاد باشد، لکن قدرت روحی نداشته باشد و آمده باشد که در مقابل فلان قدرت و فلان قدرت نمیتواند ایستادگی کند، این ارتش محکوم به شکست است و هر کشوری که اعتقادش این باشد که نمیتواند خودش صنعتی را ایجاد کند این ملت محکوم به این است که تا آخر نتواند و این اساس نقشه هایی بوده است که برای ملل ضعیف دنیا قدرت های بزرگ کشیده اند و قلمفرسایانی که در راه آن ها قلم فرسایی می کردند و غربزدگانی که وابسته به آنها بودند، این مطلب را به طور وسیع تبدیل کردند، به طوری که این ممالک باورشان آمده بود که هیچ کاری از آنها ساخته نیست و هیچ امری از امور کشوری و لشکری و صنعت و سایر اموری که در تمدن بشر دخالت دارد از عهده این ها ساخته نیست و باید از غرب و از قدرت های بزرگ تبعیت کنند، لشکرشان مستشار لازم دارد و کشورشان مدبر. این باور مادامی که در کشورهای جهان و کشورهای مستضعف هست، برای خاطر همین باور تا آخر مبتلا و وابسته هستند.

شما چنانچه باورتان آمده باشد که نمی توانید صنعت درست بکنید و نمی توانید صنایع بزرگ و کوچگ را  و چیزهایی که احتیاج به غرب بوده است خودتان آن ها را درست بکنید، تا این باور هست، نمی توانید که انجام بدهید.

منبع:

*سخنرانی امام خمینی (ره) در جمع پرسنل صنایع نظامی کشور، مورخه 31/ 1/ 1360.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.