بعد از اتفاقات اخیر در مورد پرونده هسته‌ای و آنچه به نام توافق، جمع‌بندی یا متن برجام در وین منتشر شد، ...

 لاف آمریکایی‌ها در غربت

 بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان داخلی و خارجی شروع به انتشار تحلیلهای مختلف کرده‌اند که آنها به موضوعهای مختلفی از جمله دوره جدید روابط‌ ایران و غرب، مسأله خاورمیانه یا موضوع تسلیحات موشکی و دفاعی‌ایران اشاره شده است.

بااین وجود به نظر می‌رسد رسانه‌ها تمایل دارند برداشتهای خود را جمع بندی مذاکرات به عنوان تحلیل ارایه کنند.

‌این امر اگرچه در رسانه‌های داخلی هم گاهی نمادهایی داشته است، اما در میان رسانه‌های عرب زبان و آمریکایی، بیشتر به چشم می‌خورد.

واقعیت آن است که همه ‌این تحلیلها تا آنجا که صرفاً موضوع هسته‌ای را در بر می‌گیرند، می‌توانند مورد مداقه واقع شوند، اما آنجا که ‌این راه خارج شده و به موضوعهای دیگر تسری پیدا می‌کنند، باید با دیده تردید نگریسته شوند، چرا که جمهوری اسلامی ‌ایران قرار نبوده در موضوعهای گوناگون خارج از مسأله هسته‌ای، با غرب چانه‌زنی کند. آنچه ما درباره آن با طرف غربی به گفت‌وگو نشسته‌ایم، صرفاً موضوع هسته‌ای است و مسایلی مانند موشکهای دفاعی یا حمایت از فلسطین و مظلومان جهان قابل مذاکره نیست.

البته طرف مقابل برای ‌اینکه ماهی خود را از آنچه آب گل آلود مذاکرات می‌پندارد، صید کند، همواره تلاش کرده تا نشان دهد که توانسته با فشار تحریمها،‌ ایران را بر سر میز مذاکره بنشاند، اما واقعیتهای صریح نشان می‌دهد که ‌اینها آرزوهای آنهاست.

در واقعیت و در پشت پرده مذاکرات، اتفاقات 
به گونه دیگری رقم خورده است تا آنجا که به صراحت هم بیان شد آمریکایی‌ها از طریق یکی از مقامهای منطقه درخواست گفت و گو کرده و قول داده بودند، ‌ایران هسته‌ای را به رسمیت بشناسند.

 آنها البته تمایلی به آشکار کردن ‌این موضوع و موضوعهایی از ‌این دست ندارند و دایم گردن کشی می‌کنند که چنین و چنان خواهند کرد، اما بهترین پاسخها را رهبر معظم انقلاب طی سالهای اخیر به آنها داده‌اند.

یکی از ‌این پاسخها در خطبه‌های نماز عید فطر امسال بیان شد. آنجا که‌ ایشان در مقابل تهدید غربی‌ها برای نابودی ارتش ‌ایران گفتند: «آنها درباره‌ مسایل گوناگون دیگر، می‌گویند ما درباره‌ صنعت هسته‌ای ‌این‌جور کردیم، ‌این‌جور گفتیم، ‌ایران را تسلیم کردیم؛ تسلیم‌ ایران را مگر به خواب ببینند.

 پنج رئیس جمهور دیگر [آمریکا] از اوّل انقلاب تا امروز، در ‌این آرزو که جمهوری اسلامی را تسلیم کنند، یا مُردند یا در تاریخ گم شدند، شما هم مثل آنها؛ شما هم‌ این آرزو را هرگز به دست نخواهید آورد که ‌ایران اسلامی را تسلیم کنید...‌ این آقا گفته است که می‌تواند ارتش ‌ایران را نابود کند، قدیمى‌هاى ما‌ این‌جور حرفها را «لاف در غریبى» می‌گفتند...بدانند، البتّه ما از هیچ جنگى استقبال نمی‌کنیم، ما به هیچ جنگى مبادرت نمی‌کنیم و پیش‌دستى نمی‌کنیم، امّا اگر جنگى ‌اینجا اتّفاق بیفتد، آن کسى که سرشکسته از جنگ خارج خواهد شد، آمریکاى متجاوز و جنایتکار است».

این سخنان به روشنی نشان می‌دهد، اول اینکه تهدید‌ ایران کار ابلهانه و بی ثمری است که نتیجه آن جز شکست نخواهد بود؛ دوم اینکه ما بر اثر فشار به مذاکره نرفتیم و ‌این درخواستهای آنها بود که سبب شروع مذاکرات شد؛ سوم اینکه قرار نیست کسی توان دفاعی ‌ایران را هدف قرار داده و با تفاهم، توافق و قرارداد آن را تضعیف کند.

با ‌این همه هرچند از تیم مذاکره کننده توقع می‌رفت که پیش از تهیه پیش نویس قطعنامه شورای امنیت، آن را در داخل مورد نقد قرار می‌داد، بخصوص در بند 12 که مسأله موشکهای ‌ایران را طرح کرده، از آرای منتقدان داخلی هم سود می‌برد، اما با‌ این حال مجلس راه درست را خواهد رفت و به تبع رهبر معظم انقلاب، هرگز اجازه دسترسی غرب به مراکز نظامی کشور یا محدود کردن آن را نخواهد داد.

* عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.