مدیر بخش فرهنگی کمیسیون ملی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد( یونسکو) گفت: توافق وین زمینه ورود ۷۰ میلیون گردشگر اروپایی و آمریکایی به ایران را فراهم کرد.

توافق وین زمینه ورود ۷۰ میلیون گردشگر به ایران را فراهم کرد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار ایرنا، عبدالمهدی مستکین روز سه شنبه در حاشیه بازدید از بناهای تاریخی شهر اراک در گفت و گو با ایرنا افزود: مسوولان فرهنگی ایران باید برای استفاده از این صنعت عظیم در راستای معرفی مشاهیر، بناها و صنایع دستی نقاط مختلف کشور به تمام نقاط جهان برنامه ریزی های کاربردی و بلند مدت تدوین کنند.

وی اضافه کرد: ایران جزو چهار حوزه تمدنی دنیا محسوب می شود اما حدود دو درصد ازصنعت توریسم جهان را به خود اختصاص داده که این امر نشانگر وجود زمینه فعالیت و تلاش در این بخش است .

مستکین خاطرنشان کرد: بازار تاریخی اراک به عنوان نمونه ای شاخص از معماری ایرانی و اسلامی و خلاقیت های هنری می تواند در جذب گردشگران به این استان اثر گذار باشد.

وی حفظ هویت استان مرکزی را در گرو مرمت آثار تاریخی در این استان و ثبت جهانی بازار اراک دانست و اظهار کرد:

بناهای تاریخی مرکز شهر اراک به خصوص بازار این شهر از منظر معماری در تمام نقاط کشور بی نظیر است و مدیریت صحیح این میراث گرانبها می تواند در افق آینده استان مرکزی زمینه ساز جذب و چرخش سرمایه باشد.

وی ادامه داد: مسوولان و نهادهای مربوطه باید در راستای شناساندن جاذبه های تاریخی، فرهنگی و گردشگری استان مرکزی بیش از پیش تلاش کرده و زمینه جذب گردشگران داخلی و خارجی را فراهم کنند.

مستکین اضافه کرد: میرزاتقی خان امیر کبیر و فخرالدین عراقی از مشاهیر، گیوه سنجان به عنوان صنایع دستی و روستای ضامنجان از توابع بخش مرکزی شهرستان اراک به عنوان روستای دوستدار کتاب از استان مرکزی به ثبت یونسکو رسیده است.

کمیسیون ملی یونسکو پس از پذیرش عضویت ایران در این سازمان، با تصویب مجلس شورای ملی وقت در سال 1327 تشکیل شد.

این کمیسیون برای تعیین اهداف، شرح وظایف و ارکان خود، اساسنامه ای را در سیزده ماده تنظیم کرد که بنا به پپشنهاد وزیر فرهنگ، در چهاردهم اردیبهشت 1328 هیئت وزیران به تصویب رسید.

این اساسنامه پس از پیروزی انقلاب اسلامی مورد تجدید نظر قرار گرفت و اساسنامه اصلاحی در هفده ماده و چهار تبصره پس از تأیید شورای عالی کمیسیون، از سوی وزارت فرهنگ و آموزش عالی به هیئت دولت تقدیم شد و در بیست و نهم شهریور 1366 به تصویب رسید.



***بنای ارزشمند بازار تاریخی اراک

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار استان مرکزی نیز گفت: بازار تاریخی اراک ارزشمندترین بنای تاریخی در این استان است که در سال های گذشته بر اثر بی توجهی مسوولان مربوطه و به خصوص کسبه، صدمات بسیاری به آن وارد شده است.

مهدی زندیه وکیلی اضافه کرد: وجود عناصر زاید، مرمت و بازسازی های خودسرانه و بدون استفاده از نظر کارشناسان میراث فرهنگی، رهاسازی کابل ها و سیم های برق و لوله های گاز، نصب تابلوهای ناهمگن با فضای تاریخی بازار، تبدیل کردن جرزها و ستون های قطور بازار به دکه ها و مغازه ها، مهمترین مشکلات بازار تاریخی اراک است که تنها در صورت رفع این مشکلات می توان زمینه ثبت جهانی این مجموعه تاریخی را فراهم کرد.

وی ادامه داد: از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید اعتبارات قابل توجهی توسط استانداری استان مرکزی برای مرمت و بازسازی کارشناسانه بازار تاریخی اراک تخصیص داده شده است اما برای بازسازی کامل این مجموعه تاریخی باید همکاری و همدلی مردم و کسبه با دستگاه های دولتی مربوطه گسترده تر باشد.

***جشنواره ملی عکس بازار تاریخی اراک

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی هم گفت: به منظور معرفی بازار تاریخی اراک به مردم

دیگر نقاط ایران اسلامی جشنواره ملی عکس بازار از روز گذشته در اراک آغاز شده است.

سید محمد حسینی افزود: جشنواره ملی عکس بازار تاریخی اراک در سه بخش حضوری، غیر حضوری و جنبی با حضور 20 عکاس بومی و بیش از 60 عکاس از نقاط مختلف کشور برگزار می شود.

مجموعه بازار تاریخی اراک در بافت قدیمی و مرکزی شهر واقع شده و اکنون نیز همچون گذشته از رونق اقتصادی خوبی برخوردار است.

بنای اصلی بازار اراک در اوایل دوره قاجار و در زمان فتحعلی شاه ، توسط محمد یوسف خان گرجی سپهدار بنیان نهاده شد و به همراه سراها و تیمچه های وابسته از معماری جالب توجهی برخوردار است.

بنای کنونی بازار مشتمل بر یک راسته اصلی شمالی – جنوبی به طول 880 متر و یک راسته شرقی – غربی به طول 600 متر است که در محل تقاطع آ ، چهارسوق زیبایی ساخته ا ند.

راسته شمالی – جنوبی بازار به صورت مستقیم از دروازه قبله در جنوب تا دروازه راهزان در شمال امتداد می یابد.

عرض بازار از ابتدا تا انتها 5 متر است و راسته شمالی و جنوبی به هشت قسمت 100 متری، هر قسمت دارای 50 باب مغازه، تقسیم می شود که به هر کدام هاگذر می گویند.

در دوره اخیر دو گذر قسمت شمالی این راسته تخریب شده و گذر جنوبی یا یکصد متر از جنوب راسته اصلی ، به صورت دو طبقه ساخته شده که ارتفاع آن به هشت متر می رسد.

در سال های اخیر به علت بی توجهی، قسمتی از پوشش طاق و گنبدی این گذر فرو ریخته و همچنین سردر زیبای آن به هنگام احداث ساختمان بانک ملی از میان رفت که سال 89 با ویژگی های معماری بنای اصیل آن بازسازی شد.

علاوه بر دو راسته اصلی در مجموعه بازار اراک حدود بیست سرا و تیمچه وجود دارد که در آنها فعالیت های مختلفی در جریان است، 18 واحد از این بناها در قسمت جنوبی بازار قرار گرفته که از مهمترین آنها سرای نوذری، سرای کتاب فروش ها و سرای کاشانی است.

سرای نوذری که زیباترین سرای بازار اراک به شمار می آید به فرش فروشان اختصاص دارد و ساختمان آن دو طبقه است، سرای کتابفروش ها نیز از وسعت و معماری جالب توجهی برخوردار و متشکل از یک تیمچه و سرای دو طبقه است.

بازدید از موزه های مفاخر، حمام چهار فصل، موزه حسن پور و روستای هزاوه از دیگر برنامه های مدیر بخش فرهنگی کمیسیون ملی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد( یونسکو) در سفر دو روزه به استان مرکزی بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.