گروه فرهنگی/فاطمه زارعی- طبق رسم و رسوم چهل و اندی ساله کنکور امسال نیز پس از حدود یک ماه و نیم انتظار، نتایج اولیه کنکور سراسری سال ۹۴ توسط سازمان سنجش آموزش کشور اعلام شد. 

رتبه‌های اول کنکور چه درخواستهایی دارند؟

در نتایج اولیه تعداد پسرها در برترینهای کنکور بیشتر از دخترها بود و جالب اینکه رتبه های پنج و شش کنکور علوم تجربی امسال را برادران دوقلوی طاهری فرد از آن خود کرده اند. نکته دیگر اینکه در نفرهای برتر اعلام شده، این بار شیرازی ها نزدیک به 10 نفر هستند و شهرهای تهران و یزد هم مثل سالهای قبل حضور دارند. در ادامه این گزارش پای صحبتهای برخی از این برگزیدگان نشسته‌ایم که می‌خوانیم.

 

 رتبه نخست علوم تجربی

سارا همتی؛ رتبه اول گروه علوم تجربی و اهل تبریز است. سارا که علاقه دارد رشته پزشکی دانشگاه تهران را انتخاب کند به علت رتبه نخست بودن می‌تواند یک رشته دیگر را انتخاب کند .او به ما می‌گوید علاقه دارد، در دانشگاه تهران در رشته داروسازی به عنوان دومین رشته تحصیل کند. سارا هم مانند سایر برترینهایی که در تهران سکونت ندارند، قصد دارد شهرش را به نیت تحصیل ترک کند و به تهران بیاید چون درجه علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران را بهتر می‌داند.

از سارا درباره علاقه‌مندی‌اش به خروج از کشور و ادامه تحصیل در سایر دانشگاههای خارجی می‌پرسم که می‌گوید، اگر شرایطش ایجاد شود این کار را می‌کند. این رتبه نخست کنکور تجربی مهمترین درخواستی که از نظام آموزشی کشور دارد، حمایت از کارهای علمی رتبه های برتر کنکور است.

 

 رتبه دوم علوم انسانی

سیدابوالفضل میررضی، رتبه دوم گروه آزمایشی علوم انسانی است که تا یکی دو روز پیش فکر می‌کرد، حتماَ به رتبه تک رقمی دست یابد.  ابوالفضل می‌گوید، رشته مورد نظرش را هنوز انتخاب نکرده  اما می‌گوید که با توجه به رتبه تک رقمی اش حتماَ دو رشته را برای تحصیل انتخاب خواهد کرد. ابوالفضل اهل اصفهان است اما برای ادامه تحصیل به تهران خواهد آمد. ابوالفضل می‌داند که این روزها مهمترین دغدغه حوزه علوم انسانی چیست و اینکه علوم انسانی که این روزها در کلاسهای درس دانشگاهها تدریس می‌شود برگرفته از منابع غربی است. او می‌گوید که در تلاش است با شروع به تحصیل قدم کوچکی در معرفی بیشتر این گروه درسی داشته باشد. درخواستی هم که از نظام آموزش عالی کشور دارد این است که این رشته نیاز به بازنگری کارشناسی دارد و باید مسؤولان به این موضوع توجه کنند. از ابوالفضل درباره برنامه‌اش برای خروج از کشور می‌پرسم. او تأکید می‌کند به این موضوع به عنوان هدف از تحصیل نگاه نمی‌کند.

 

 رتبه دوم گروه هنر

المیرا آشفته از تهران رتبه دوم کنکور هنر را به خود اختصاص داده که علاقه دارد در رشته کارگردانی تئاتر دانشگاه تهران یا دانشگاه هنر تحصیل کند. المیرا به تحصیل در رشته دوم فکر نمی‌کند و وقتی از او درباره پیش بینی رتبه‌اش می‌پرسم می‌گوید زیاد مطمئن نبوده که به این رتبه دست پیدا کند اما بعد از کنکور حدسهایی می‌زده است. المیرا اما قصد دارد بعد از اتمام تحصیل از کشور خارج شود.این رتبه برتر کنکور از نظام آموزشی کشور توقع دارد که به رتبه های برتر کنکور در شهرستان کمکهای مالی شود.

 

 رتبه سوم گروه زبانهای خارجی

زینب شیرزاد مقدم از شمیرانات رتبه سوم گروه زبانهای خارجی را از آن خود کرده است.  زینب می‌گوید هنوز تصمیمی برای انتخاب رشته نگرفته است و باید با مشاورش مشورت کند. این رتبه برتر کنکور می‌گوید که از کلاس کنکور استفاده نکرده است. زینب علاقه دارد در صورتی که شرایط برایش مهیا باشد علاوه بر زبان در رشته زبان و ادبیات فارسی هم به طور همزمان تحصیل کند.

 

 رتبه سوم گروه علوم ریاضی و فنی

وحید بالازاده مرشت از بابلسر هم رتبه سوم علوم ریاضی و فنی را از آن خود کرده است. او که هنوز تصمیمی برای انتخاب رشته و نوع رشته‌اش نگرفته است تأکید دارد که حتماَ برای ادامه تحصیل به تهران می‌آید و اگر امکانش باشد حتماَ دو رشته را به صورت همزمان برای تحصیل انتخاب می‌کند. وحید هنوز به خروج از کشور فکر نمی‌کند و می‌گوید که در هیچ کلاس کنکوری شرکت نکرده و تنها در آزمونهای آزمایشی حاضر شده است. این رتبه برتر کنکور ریاضی و فنی، می‌گوید هنوز زود است که به برترین‌ها عنوان نخبه داده شود. وحید انتظار دارد امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی در
 دانشگاه های صنعتی کشور بیشتر شود تا رتبه‌های یک تا ده کنکور دستشان برای ادامه تحصیل در داخل و کسب موفقیتهای بیشتر باز باشد. 

 

 دوقلوهای برتر کنکور

احسان و عرفان طاهری فرد دو برادر از شیراز هستند که احسان رتبه پنج و عرفان رتبه شش کنکور علوم تجربی را از آن خود کرده‌اند.احسان می‌گوید هنوز رشته مورد نظرش را انتخاب نکرده و قصد دارد با مشاور و خانواده‌اش ابتدا مشورت کند.

می‌گوید فکر می‌کرده که صاحب یکی از رتبه‌های تک رقمی شود اما حدس نمی‌زده رتبه پنج کنکور شود.

احسان اما برخلاف برخی کنکوری‌ها به خروج از کشور فکر نمی‌کند و قصد دارد در داخل کشور ادامه تحصیل دهد.

اما عرفان که رتبه شش کنکور علوم تجربی را از آن خود کرده است درباره اینکه او و برادرش به ترتیب صاحب این رتبه شده‌اند می‌گوید که درصدهای من و عرفان تفاوت‌های بسیاری با هم دارد و برای خودمان جالب است که با وجود این درصدها به رتبه‌های پشت سر هم دست پیدا کردیم. در یک درس احسان درصد بالاتری دارد و یک درس من. اما این از خوش شانسی ماست که رتبه‌های پنج و شش را به دست آوریم که ناراحت هم نشویم.

عرفان به رشته پزشکی فکر می‌کند و می‌گوید که هر دو با هم در یک دانشگاه تحصیل خواهند کرد. او نیز مثل برادرش برنامه‌ای برای خروج از کشور ندارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.