۳۰ تیر ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۷
کد خبر: 297048

وحید اکرمی: سيل در حقيقت افزايش ارتفاع آب رودخانه و مسيل و بيرون زدن آب از آن و اشغال بخشي از دشتهاي حاشيه رودخانه است ...

خسارتهای سیل؛ مقصر کیست؟

 كه مي‌تواند با غرقاب نمودن منطقه سبب وارد آمدن خسارت بر ساختمان و تأسيسات عمومي شده و تلفات انساني، طبیعی و دامي به همراه داشته باشد.

سيلاب زماني روي مي دهد كه خاك و گياهان نتوانند بارش را جذب نموده و در نتيجه كانال طبيعي رودخانه كشش گذردهي روان آب ايجاد شده را نداشته باشد.

مهمترین اقدامهای مدیران در کنترل سیلاب، احیای جنگلها، احداث سيل بندها، سدها، مخازن و كانالهاي سيلاب بر است. عملیات آبخیزداری نیز یکی دیگر از عوامل مهم در کنترل سیلاب و تغذیه سفره های زیر زمینی است.

همچنین باید با لایروبی رودخانه‌ها و مسیرهای حادثه‌خیز و احداث سیل برگردانها نسبت به کاهش مشکلات سیلاب اقدام کرد.

اما اقدامهای دیگری هم وجود دارد که در ایجاد و شدت یافتن سیل مؤثر است.

نابودی جنگل و پوشش گیاهی، مسدود بودن مسیر و لایروبی نشدن رودخانه‌ها و تجاوز به حریم بستر رودخانه ها از مهمترین عوامل بروز سیل در برخی مناطق کشور است.

متأسفانه در این قسمت نقش هموطنان زیاده خواه و منفعت‌طلب پررنگ‌تر است، آنهایی که منافع شخصی خود را به منافع جمعی و ملی ترجیح می‌دهند.

پوشش گیاهی مناسب در منطقه بویژه در اراضی جنگلی، نفوذ آب در خاک را ۱۸ برابر افزایش می‌دهد، به همین دلیل از بین رفتن این پوشش گیاهی در مناطق گوناگون سبب می‌شود آب با سرعت در سطح زمین جریان پیدا کرده و سبب بروز سیل شود. این سیل با شدت وارد مسیل و رودخانه می‌شود، اما با توجه به اینکه بستر رودخانه مورد ساخت و سازهای غیرقانونی قرار گرفته است و عرض مفید آن کاهش یافته، در نتیجه سرعت و شدت آن چند برابر شده و هر جسم و مانعی که در سر راه آن قرار دارد با خود می‌برد. حتی در برخی موارد شاهد سرریز شدن سیل از بستر رودخانه و بروز خسارتهای مالی و جانی بسیار خواهیم بود.

به همین دلیل تخریب منابع طبیعی و محیط زیست و ورود به حریم مجاز رودخانه ها در قالب ساخت و سازهای تجاری، مسکونی و پروژه های عمرانی یکی از مهمترین عوامل پیدایش سیل است که توسط انسان غافل، صورت می‌گیرد.

به نظر می‌رسد مسؤولان و مدیران مربوطه باید بدون هیچ گونه سهل انگاری با قانون شکنان برخورد مناسب کرده و با احیای دوباره طبیعت، راه تکرار چنین حوادث ناگواری را ببندند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.