قدس آنلاین: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با طولانی بودن بروکراسی و قوانین موجود برای واحدهای صنعتی گفت: برای تأسیس یک واحد صنعتی در یک زمین مشخص فرد باید ۲۳ مجوز مختلف را اخذ کند و از فیلترهای موجود در آنها بگذرد.

بروکراسی دست و پا گیر انرژی و رغبت فرد برای تأسیس واحد صنعتی  را می گیرد

به گزارش قدس آنلاین،راضیه علیرضایی در نشستی که با حضور برخی فعالان اقتصادی و تشکل های خصوصی برگزار شذ تصریح کرد: این فرآیند طولانی تا حد زیادی برای انرژی و رغبت فرد برای تأسیس واحد را می گیرد علاوه بر اینکه بسیاری از موانع رفع نشدنی هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود:  برخی از هزینه های اضافی که برخی از دستگاه هالی دولتی بر روی دوش واحدهای تولید می گذارند نیز مشکلاتی را برای آنها به وجود می آورد که در واقع یک نوع خودتحریمی به حساب می آید.

علیرضایی در ادامه اظهار داشت: به عنوان مثال محور غرب و جاده مشهد به قوچان را در نظر بگیرید کاربری اراضی موجود در این جاده از سال 50 به بعد صنعتی بوده و حتی جاده و برق موجود در این جاده نیز توسط صنعتی ها مهیا شده است و حالا شهرداری برای درآمدزایی عوارض صنعتی در حریم شهری را برای آنها در نظر می گیرد در حالی که خدمات زیادی به آنها نمی دهد.

وی افزود: با این حال در کارگروه رفع موانع تولید تمام این مباحث مورد بحث و بررسی قرار می گیرد تا به قولی صنعت پس از رفع تحریم های  ظالمانه خارجی دچار خودتحریمی نشده و بتواند فعالیت خود را ادامه دهد.

 

ارائه هیچ خدمتی در ازای مالیات های بالا

در این نشست  مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی با اشاره به اینکه برای هر کدام از شهرک های صنعتی میزان توسعه مصوبی در نظر گرفته شده است اظهار داشت: ولی هیچ کدام از  شهرک ها به میزانی که برای آنها مجاز شمرده می شود توسعه پیدا نمی کنند و همواره برخی از دستگاه ها برای توسعه آنها مشکلاتی را ایجاد می کنند.

مسعود اصغریان افزود: همچنین برخی از دستگاه های خدمات رسان برای تأمین اشتراکات مورد نیاز از جمله آب، برق و یا گاز سنگ هایی را سر راه صاحبان زمین ها قرار می دهند  که توسعه شهرک را با مشکل مواجه می کند.

وی با اظهار نارضایتی از عملکرد مدیریت شهری برای خدمات رسانی به شهرک های صنعتی تصریح کرد: در حال حاضر بخش زیادی از مالیات بر ارزش افزوده و عوارضی که کارخانه های مستقر در شهرک ها پرداخت می کنند به درآمد برای شهرداری تبدیل می شود در حالیکه این ارگان هیچ نوع خدماتی در حوزه های امنیتی، نظافت و یا فضای سبز به شهرک ها ارائه نمی دهد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی ادامه می دهد: برای بهبود شرایط و توسعه اقتصادی باید دستگاه ها همکاری بیشتری با صنایع داشته باشند.

بروکراسی دست و پا گیر

 در ادامه این  نشست حسین قنبری رئیس کانون انجمن های صنعتی و کارفرمایی تولید کنندگان صنعتی و معدنی خراسان رضوی با اشاره به مشکلاتی که قوانین دست و پا گیر برای تولید ایجاد کرده اند گفت: برای انجام هر کار کوچکی در کشور  بسته مدونی از قوانین و مقررات وجود دارد که می تواند انرژی افراد را گرفته و میل به ادامه کار را در آنها کور کند.

وی خاط نشان کرد:  بسیاری از کارگاه ها به دلایلی مانند آلایندگی و یا موارد دیگری از این دست تعطیل می شوند که این اقدام فرصت ایجاد اشتغال را کاهش می دهد.

رئیس کانون انجمن های صنعتی و کارفرمایی تولید کنندگان صنعتی و معدنی خراسان رضوی افزود: با توجه به اینکه هم اکنون در حال گذار از شرایط تحریم بوده و اقتصاد از شکل رسمی به شکل غیر رسمی تغییر پیدا می کند باید نظام اداری را با این نوع جدید اقتصاد همساز کرد تا مشکلات تولید پس از این کاهش یابد نه اینکه از دوران تحریم نیز یدتر شود.

قنبری ادامه داد: در شرایط جدید باید تیمی وجود داشته باشد تا علاوه بر رفع تحرمی های داخلی خود تحریمی ها را نیز برطرف کند.

پیشگیری از اشتغالزایی جدید در محور غرب

 هادی هراتی نژاد معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در ادامه نشست خبری با اشاره به اینکه در سال گذشته میزان ایجاد اشتغال کاهش یافته و در نتیجه بیکاری افزایش پیدا کرده است اظهار داشت: علاقه بیشتر تولید کنندگان به محور غرب برای استقرار واحد صنعتی است ولی از توسعه شهرک های موجود در ان پیشگیری می شود لذا برخی از فرصت های شغلی بالقوه از بین می رود.

وی افزود: در مورد شرایط  پسا تحریم هم باید مدیریت و مواظبتی صورت بگیرد که ارزها به صورت کالای  آماده شده به ایران وارد نشود تا مشکلات زیادتری را برای تولید کنندگان ایجاد نکنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.