قدس انلاین: یکی از ویژگی های ممتاز امام خمینی (ره) بی شک سخنانِ کوبنده، بیدار کننده و هشدار دهنده ایشان به مردم ایران بوده است که تنها نمود یکی از آن ها در باره ی تاثیر خودباوری بر سرنوشت مردم ایران می باشد.

نگاه ها باید دانشگاه های خودی باشد نه غربی!

به گزارش قدس انلاین، امام خمینی (ره) در این باره در یکی از سخنرانی های خود در سال 1360 بیان داشته اند: ما می خواهیم که دانشگاهی باشد که ملت ما را مستقل و غیر وابسته به شرق و غرب درست بکند؛ نه ملت را به طرف شرق بکشد، نه ملت را به طرف غرب بکشد؛ یک ملتی مستقل، با فکر مستقل، با دانشگاه مستقل؛ که با استقلال دانشگاه کشور مستقل می شود. یک دانشگاهی که با فیضیه دست به دست هم بدهند و شرق و غرب را کنار بزنند و خودشان برای مصالح کشور خودشان و برای مصالح اسلام عزیز خودشان عمل بکنند و نونهالان عزیز طوری بار بیاورند که نه قبله ی آن ها مسکو باشد و نه قبله ی آن ها لندن باشد و نه قبله ی آن ها واشنگتن؛ قبله ی آن ها کعبه باشد؛ توجه به خدای تبارک و تعالی باشد و اسلام را در آغوش بگیرد، که استقلال آن ها، عزت آن ها در سایه اسلام است.

اسلام برای علم آنقدر اجر قائل است که شاید دیگر مسالک آنقدر قائل نباشند. اسلام دانشمندان را آنقدر ارج می گذارد که شاید سایر مسالک آنطور نباشد. در اسلام، دانش بزرگ ترین چیز است لکن نه دانش آنطوری که ما را به تباهی بکشد، نه دانشمندان آنطوری که ملت ما را به آغوش غرب یا شرق ببرد. اسلام کوشش دارد که علم را در مغزهای مستقل، در مغزهایی که به طرف شرق و غرب نیستند، در مغزهایی که به اسلام فکر می کنند، بار بیاورد و این استقلال است که می تواند کشور ما را مستقل کند.

استقلال کشور ما منوط به استقلال همین دانشگاه ها و فیضیه هاست. دانشگاه و فیضیه دست به دست هم بدهند و استقلال کشور خودشان را حفظ کنند و امید خودشان را از غیر دانشگاه اسلامی و غیر فیضیه اسلامی و امید خودشان را از دیگران ببرند.

منبع:

*سخنرانی امام خمینی (ره) در جمع مسئولان دانشگاه، مورخه 23/ 3/ 1360.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.