دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی پیوند اعضای ایران گفت: در حال حاضر ۱۵۴۰ نفر در لیست انتظار پیوند عضو در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ثبت‎‌نام کرده‌اند.

بیش از ۱۵۰۰ نفر در لیست انتظار پیوند عضو قرار دارند

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) محسن علی‌اکبریان دبیر اجرایی کنگره بین المللی پیوند اعضای ایران ظهر امروز در نشست خبری کنگره بین المللی پیوند اعضای ایران در بیمارستان منتصریه مشهد، اظهار داشت: افزایش میزان رضایت خانواده‌های بیماران مرگ مغزی از جمله مهمترین جوامع هدف این کنگره هستند که مدرسانی از کشور اسپانیا در کارگاه‌های تخصصی به بیان مقالات خود می‌پردازد.

وی در زمینه محورهای کنگره یاد شده تصریح کرد: پیوند کلیه، کبد، مغز استخوان و سلول‌های بنیادی، پیوند پانکراس و روده، پیوند پوست و بافت، داروها و عفونت‌ها در پیوند، اخلاق پزشکی، پزشکی قانونی در پیوند، فراهم آوری اعضا و بازسازی‌های پیوندی از جمله مهمترین محورهای کنگره بین المللی پیوند اعضای ایران هستند.

دبیر اجرایی کنگره بین المللی پیوند اعضای ایران حضور کشورهای عضو انجمن پیوند خاورمیانه را حتمی دانست و بیان کرد: پزشکان کشورهای عضو انجمن پیوند خاورمیانه از جمله مهمترین مهمانان کنگره هستند و دانشمندانی از کشورهای آمریکا، فرانسه و اسپانیا به تعداد 15 نفر در این کنگره به بیان مقالات خود می‌پردازند.

علی اکبریان پیرامون مهلت ارسال مقالات شرکت کنندگان در کنگره یاد شده خاطرنشان کرد: شرکت کنندگان می بایست مقالات خود را تا پایان شهریور 94 به دبیرخانه کمگره ارسال کنند و سایر اطلاعات تکمیلی نیز در سایت کنگره پیوند اعضای ایران به نشانی www.icti2015.irقابل مشاهده است.

وی مشهد را سومین قطب کشوری پیوند کبد عنوان کرد و گفت: مشهد پس از شیراز و تهران، سومین قطب پیوند کبد کشور است و 50 پیوند کبد در طی 2 سال گذشته در شهر مشهد ثبت شده است.

دبیر اجرایی کنگره بین المللی پیوند اعضای ایران، تاکید کرد: پیوندهای مغز و استخوان و قلب و ریه در بیمارستان امام رضا(ع) انجام پذیر است اما پیوند اعضای تو پری همچون کبد و کلیه  و پوست تنها در بیمارستان‌های متمرکزی همچون منتصریه امکان پذیر است.

علی اکبریان پیرامون تعداد پیوند های کبد انجام شده در بیمارستان منتصریه اظهار کرد: 324 نفر برای انجام پیوند کبد ثبت شده‌اند که از این تعداد 58 نفر مراحل درمانی خود را با موفقیت طی کرده و موفق به انجام پیوند شدند و 50 نفر هم از دنیا رفته اند.

وی در زمینه اهدای عضو بیماران مرگ مغزی در سال 94 تصریح کرد: از 38 مرگ مغری در سال 94حدود 21 مورد برای اهدای عضو آماده شده‌اند که منجر به اهدای کلیه به 38 نفر، اهدای قرنیه به 23 نفر، اهدای بافت‌های پوستی به 15 نفر و اهدای قلب به یک نفر شد و در مجموع 97 بیمار مورد پیوند قرار گرفتند.

دبیر اجرایی کنگره بین المللی پیوند اعضای ایران در ارتباط با پوشش بیماران بی بضاعت و کم بضاعت بیان کرد: بخشی از هزینه‌های پیوند را بیمه بر عهده می‌گیرد و تنها هرینه‌های دارو و آزمایش بر عهده بیمار است و افراد بی بضاعت و کم بضاعت نیز تحت پوشش انجمن خیریه حمایت از بیماران کبدی قرار می‌گیرند و کسی به‌خاطر عدم تمکن مالی از پیوند محروم نمی‌شود.

علی اکبریان اظهار کرد: در حال حاضر 1540 نفر در لیست انتظار پیوند عضو در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد 235 نفر آمادگی کامل برای پیوند را دارند و در انتظار پیوند عضو هستند.
 

*کنگره بین المللی پیوند اعضای ایران در مشهد مقدس برگزار می‌شود‌

محمد اصل زارع دبیر علمی کنگره بین المللی پیوند اعضای ایران اظهار داشت: این کنگره از 26 تا 29 آبان سال 94 به مدت 4 روز در هتل پردیسان مشهد میزبان پزشکان داخلی و خارجی است.

وی پیرامون شاخص‌های پیوندی مورد نظر در این کنگره تصریح کرد: شاخص‌های پیوند کبد و کلیه، قلب و ریه، قرنیه چشم، استخوان، پیوندهای پوستی که به‌شیوه جراحی پلاستیک انجام می‌شود و ایمپلنت‌ها از جمله شاخص‌های مورد نظر در کنگره بین المللی پیوند اعضای ایران هستند.

دبیر علمی کنگره بین المللی پیوند اعضای ایران ادامه داد: علاوه بر بحث پیوند اعضا، موضوعاتی در حوزه گوارش، چشم، گوش و حلق و بینی، زنان و زایمان، ارتوپدی و جراحی بازسازی مطرح می‌شود.

اصل زارع در ارتباط با اهمیت جایگاه موضوع زنان و زایمان در کنگره یاد شده تاکید کرد: در حوزه زنان و زایمان، باروری زنان از جمله موضوعات کلیدی است که در این کنگره شرایط خاص بارداری و کنترل‌های حاملگی مورد بحث قرار می‌گیرد.

وی از برگزاری نمایشگاه تجهیزات پزشکی به‌طور موازی با کنگره بین المللی پیوند اعضاء خبر داد و گفت: نمایشگاه تجهیزات پزشکی و دارویی مرتبط با پیوند اعضا به طور موازی با این کنگره برگزار می‌شود و 10 کارگاه آموزشی نیز ویژه پزشکان شرکت‌کننده با حضور اساتید مطرح داخلی و خارجی پیش‌بینی شده است.

اصل‌زارع بیمارستان‌های امام رضا(ع) و قائم(عج) را از جمله نخستین بیمارستان‌های پیوند اعضاء در مشهد دانست و خاطرنشان کرد: پیوند اعضا در مشهد از بیمارستان‌های قائم(عج) و امام رضا(ع) آغاز شد که به‌دلیل اهمیت ویژه پیوند به ویژه پیوندهای کبد و کلیه، تاسیس بیمارستان منتصریه در دستور کار قرار گرفت.

دبیر علمی کنگره بین المللی پیوند اعضای ایران فرهنگ سازی مردم در زمینه اهدای عضو بیماران مرگ مغزی را حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: پس از اهدای اعضای بدن عسل بدیعی، هنرمند کشور، مردم نسبت به اهدای عضو تمایل نشان دادند و از 11 بیمار مرگ مغزی، موافقت اهدای عضو 10 نفر صورت گرفت در حالیکه از ابتدای سال 94 با اهدای عضو هیچ یک از 11 بیمار مرگ عضوی موافقت نشد.

وی در ارتباط با لیست انتظار بیماران پیوند کلیه در مشهد تصریح کرد: یک‌هزار و 540 نفر در لیست انتظار پیوند کلیه هستند که 235 نفر از این افراد آماده پیوند بوده و باید توجه داشت که آمادگی برای پیوند تنها براساس تعداد دفعات دیالیز مشخص می‌شود و افراد باید 2 تا 3 سال دیالیز شوند.
*پیوند 97 عضو در سال جاری

ابراهیم خالقی با تاکید بر اینکه سالانه حدود 150 تا 200 بیمار به لیست انتظار پیوند عضو افزوده می‌شود، عنوان کرد: معیار اولویت‌بندی پیوند عضو بر اساس زمان شروع دیالیز بیمار بوده و اولویت با بیمارانی است که دوران دیالیز طولانی‌تری داشته باشند و معمولا باید دو تا سال از زمان دیالیز آنان گذشته باشد.
 
مسئول واحد فراهم‌آوری پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: البته در اولویت‌بندی موارد خاصی نیز وجود دارد که بر اساس این، آن دسته از بیمارانی که رگ مصنوعی ندارند یا کودکان بدون معیار نامبرده، پیوند زده خواهند شد و از اولویت بیشتری نسبت به سایر بیماران برخوردارند.خالقی خاطرنشان کرد: در سال جاری در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد شاهد 38 مرگ مغزی بوده‌ایم که از این تعداد خانواده 11 نفر موفق به اهدای عضو شدند که در راستای آن 38 کلیه، 18 کبد، 23 قرنیه، به 15 پوست و یک قلب نیز اهدا شد و در مجموع 97 عضو پیوند زده شد.
 
وی تصریح کرد: پیوند کبد از دو سال گذشته در مشهد فراهم شده که در طول این مدت 342 نفر در لیست انتظار پیوند کبد ثبت‌نام کرده که از این تعداد تا کنون 50 بیمار با 94 درصد موفقیت پیوند زده شدند، 50 نفر آماده پیوند هستند و متاسفانه 58 نفر نیز فوت کرده‌اند.
 
مسئول واحد فراهم‌آوری پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: از سال 80 تا کنون حدود 1500 نفر در مناطق تحت پوشش دانگاه علوم پزشکی مشهد دچار مرگ مغزی شده‌اند که از این تعداد 527 اهدای عضو از جسد انجام شده که در راستای آن 413 قرنیه، 973 کلیه، 347 کبد، 152 پوست، 13 قلب، 6 پانکراس و یک ریه پیوند زده شده که در مجموع به 1904 نفر اهدا عضو انجام شده است.
 
خالقی تصریح کرد: در فروردین ماه سال جاری 11 مرگ مغزی داشته‌ایم که متاسفانه خانواده‌های هیچ‌کدام از متوفیان مرگ مغزی با اهدا موافقت نکرده‌اند و باید در زمینه فرهنگ‌سازی این امر بیشتر کار شود.
 
وی گفت: بر اساس تصمیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیوند عضو برای اتباع غیر ایرانی در کشور ممکن نیست و فقط در صورتی که اهداکننده و گیرنده عضو اتباع افغانی باشند که دارای کارت آمایش نیز هستند با  کسب مجوز می‌توانند عمل پیوند عضو را در ایران انجام دهند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.