وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز دوشنبه در دیدار با رییس اتاق اصناف ایران تدوین سند فرهنگی اصناف توسط این اتاق را خواستار شد و گفت: برای آنکه بتوانیم سند فرهنگی اصناف را تنظیم کنیم نیاز به انجام کار پژوهشی بسیار قوی و دقیق داریم.

اتاق اصناف سند فرهنگی اصناف ایران را در اولویت تدوین قرار دهد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار اقتصادی ایرنا، علی جنتی در این دیدار توجه اتاق اصناف ایران به مسایل فرهنگی در حوزه اقتصاد، تجارت، سود و سرمایه گذاری را کاری قابل تقدیر دانست و افزود: گمان نمی بردم در اتاق اصناف ایران برنامه های فرهنگی با این گستردگی و در این سطح انجام شده و یا در دستور کار قرار گرفته باشد.

وی ادامه داد: پتانسیل های فرهنگی اصناف در حوزه خدماتی کاملا متفاوت با صنوف تولیدی است بنابراین اگر بخواهیم از پتانسل های فرهنگی اصناف به خوبی استفاده کنیم باید در پژوهش های خود به مسایل مربوط به هر صنف دقت داشته باشیم.

جنتی تصریح کرد: باید بررسی کرد و دید که تاثیر کدام صنوف بر فرهنگ مردم بیشتر است، بنابراین باید یک چشم انداز مناسب و صحیح را برای خود تعریف و با برنامه ریزی به سمت آن حرکت کنیم.

وی ادامه داد: با استفاده از کارشناسان فرهنگی که حوزه اصناف را نیز به خوبی می شناسند سند فرهنگی اصناف تهیه و باید در این سند شرح وظایف بنیاد فرهنگی اصناف به خوبی مشخص شود تا هر روز مجبور نشوید اساسنامه را تغییر دهید.

وزیر ارشاد با بیان اینکه تنظیم سند فرهنگی اصناف کار بسیار سنگین و گسترده تر از ساختن فیلم و انتشار چندین کتاب است، تاکید کرد: اگر در انتخاب روش های فرهنگی دقت نکنیم آن روش ها می توانند به یک ضد تبلغ برای ما تبدیل شوند.

جنتی از بی سامانی حوزه مد و لباس انتقاد کرد و اقدام اتاق اصناف برای تشکیل کارگروه مد و لباس در اتاق اصناف و حضور رئیس اتاق در کارگروه ساماندهی مد و لباس را قابل تقدیر و مفید دانست.

وی با بیان اینکه در حوزه مد و لباس کارهای زیادی می شود انجام داد، گفت: لباس قاچاق و ارزان به راحتی وارد کشور شده و علاوه بر اینکه موجب ضرر و زیان و ناامیدی تولیدکننده داخلی می شود به همراه این کالاها، فرهنگ بیگانه نیز وارد می شود.

جنتی از اتاق اصناف ایران خواست تا مرکز مد و لباس اسلامی را راه اندازی کند تا مردمی که به دنبال لباس اسلامی هستند بدانند باید به کجا مراجعه کنند.

وی همچنین برای همکاری با اتاق اصناف ایران برای تدوین سند فرهنگی اصناف و اعلام آمادگی کرد.



** پشتیبانی اصناف از برنامه های حاکمیت

رییس اتاق اصناف ایران نیز ضمن تشریح برنامه های فرهنگی حوزه اصناف، گفت: نوع تعامل اصناف و بازار با مردم شاخصه مهمی از رضایت مردم از حاکمیت بوده و از سویی پشتیبانی اصناف از برنامه های حاکمیت، به تحقق هرچه بهتر برنامه های ملی منجر شده است.

علی فاضلی افزود: اصناف سرمایه های اجتماعی عظیمی هستند که در اقتصاد خرد کشور اثرگذارند و توانایی ارتقاء ابعاد فرهنگی و اجتماعی جامعه را نیز دارند.

وی تصریح کرد: اصناف به واسطه ارتباط مستقیم و بدون واسطه با مردم و همچنین آشنایی تجربی با مشکلات و معضلات جامعه، به همان اندازه که در اقتصاد خرد اثر گذارند، توانایی ارتقاء ابعاد فرهنگی و اجتماعی جامعه را دارند که می توان شاهد این مدعا حضور اصناف به عنوان اصلی ترین بازیگران صحنه فرهنگی در بزرگترین تحولات اجتماعی قرن اخیر، از جنبش مشروطه تا امروز را نام برد.

فاضلی افزود: توجه به مسایل و موضوعات فرهنگی اصناف با توجه به اهمیت فرهنگ و مغفول ماندن آن و همچنین نامگذاری سال گذشته به نام سال 'اقتصاد و فرهنگ؛ با عزم ملی و مدیریت جهادی'، در کنار تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب درباره توجه به فرهنگ، اتاق اصناف ایران را بر آن داشت تا معاونت جدیدی را به نام معاونت فرهنگی و اجتماعی تأسیس کند.

رئیس اتاق اصناف ایران اظهار داشت: جامعه بزرگ اصناف و بازار ایران متشکل از 8400 اتحادیه و 360 اتاق اصناف توانسته در قالب 3 میلیون واحد صنفی قریب به شش میلیون فرصت شغلی در بخش غیردولتی ایجاد کند و جمعیتی بالغ بر 24 میلیون نفر را به طور مستقیم در خانواده خود جای دهد. از سوی دیگر هیچ فردی از اقشار و اصناف کشور نیست که با این جامعه بزرگ مراوده و معامله روزانه نداشته باشد و در واقع ویترین اصلی و مهمترین و انتهایی ترین حلقه تعامل حاکمیت با مردم است.

وی تاکید کرد: به گواه تاریخ ایران اصناف و بازار در حرکت های بزرگ اجتماعی و فرهنگی نظیر انقلاب بزرگ مشروطه، تشکیل مجلس شورای ملی، انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، هشت سال دفاع مقدس و پشیبانی و حمایت از روحانیت و مرجعیت بی همتای شیعه، نقش قابل ملاحظه و بی بدیلی داشته اند.

وی تصریح کرد: رویکرد جدید اتاق اصناف در عرصه فرهنگی و اجتماعی با هدف گذاری های مشخص و برنامه های مدون همراه است و از مهمترین اقدامات فرهنگی و اجتماعی در دوره جدید راه اندازی بنیاد فرهنگی اصناف با کارکردهای مشخص از جمله راه اندازی موزه اصناف، تأسیس خانه فرهنگ، راه اندازی دبیرخانه و کارگروه مد و لباس در اصناف، تاسیس دبیرخانه دائمی طراحان و تولیدکنندگان مدو لباس ایرانی اسلامی و هنرهای وابسته در اتاق اصناف ایران، تاسیس اتحادیه های صنوف فرهنگی به منظور تجمیع سرمایه های صنفی، فرهنگی و هنری و حمایت از حقوق تولید کنندگان صنایع دستی و فعالان فرهنگی و راه اندازی شرکت دانش بنیان اصناف، از اقدامات صورت گرفته بوده است.

رئیس اتاق اصناف ایران افزود: همچنین تدوین دانشنامه اصناف، تاسیس مؤسسه خیریه نور اصناف، انتشار کتاب در حوزه اصناف با هدف ایجاد فرهنگ مکتوب، راه اندازی بازار رسمی الکترونیک اصناف ایران 'باران'، اعطای جایزه ملی اصناف، برگزاری نمایشگاه بین المللی توانمندی های اقتصادی و صادراتی اصناف تحت عنوان 'جاده ابریشم'، تاسیس اتاق همکاری های مشترک با سازمان بهزیستی کشور، تاسیس اتاق همکاری های مشترک با سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، تاسیس دارالقرآن اصناف ایران، برنامه ریزی برای تاسیس دانشگاه علمی کاربردی اصناف، تاسیس سامانه جامع اطلاع رسانی آنلاین و همراه اتاق اصناف ایران و همچنین ساخت یکصد فیلم صدثانیه ای در حوزه اصناف نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.