یک مقام بلندپایه پنتاگون اعلام کرد که ترکیه و آمریکا برای "پاکسازی شمال سوریه از وجود نیروهای داعش" به توافق رسیده‌اند؛ اظهاراتی که می‌تواند مهر تاییدی باشد بر سخنان اخیر مقامات ترکیه مبنی بر توافق دو کشور برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در خاک سوریه.

    پنتاگون توافق با ترکیه برای ایجاد منطقه حائل در شمال سوریه را تایید کرد

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، این مقام مسوول آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری فرانسه گفت که هدف از این طرح که مورد توافق واشنگتن و آنکارا قرار گرفته، ایجاد منطقه‌ای خالی از نیروهای داعش و تضمین امنیت هرچه بیشتر در طول نوار مرزی ترکیه با سوریه است.

پیشتر نخست وزیر ترکیه گفته بود که با واشنگتن برای ایجاد منطقه حائل در مرز سوریه به توافق رسیده است اما تاکید کرد که این منطقه تنها برای بیرون راندن نیروهای داعش نیست بلکه شامل شبه‌نظامیان کرد که ترکیه آنها را تروریست می‌خواند نیز خواهد شد.

آنگونه که مسوولان ترکیه می‌گویند حمایت از این منطقه حائل توسط جنگنده‌های ائتلاف تحت رهبری آمریکا و توپخانه ارتش ترکیه تامین می‌شود و نیروهای ارتش آزاد سوریه که آمریکا و ترکیه آنان را مخالفان میانه‌رو سوری می‌خوانند، در زمین مسوول حفظ امنیت این منطقه خواهند بود.

این در حالی است که روز گذشته یکی از مسوولان وزارت دفاع آمریکا تاکید کرده بود که آمریکا با هیچ طرفی بر سر ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه به توافق نرسیده است.

این نظامی آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت: آمریکا و ترکیه به توافق رسیدند تا پنتاگون از پایگاه‌های هوایی ترکیه علیه داعش استفاده کند که این امر به چیزی همانند منطقه پرواز ممنوع شبیه خواهد بود.

هنوز مسوولان آمریکایی درباره این ادعاها موضعگیری رسمی اتخاذ نکرده‌اند اما اظهارات غیررسمی مقامات این کشور حاکی از ادامه مذاکرات میان ترکیه و واشنگتن برای بررسی جزئیات و چگونگی ایجاد منطقه امن در مرزهای سوریه است که از وجود نیروهای داعش خالی شده باشد.

ترکیه به عنوان عضو تاثیر گذار ناتو حمایت آمریکا و دیگر اعضای این پیمان را همراه خود دارد و تلاش می‌کند با استفاده از این امتیاز مناطق شمالی سوریه را که هم‌مرز با جنوب شرق این کشور است به دست نیروهایی بسپارد که به آنها اعتماد دارد و مطمئن شود که کردها در این منطقه برای آنکارا مزاحمتی ایجاد نمی‌کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.