۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۹
کد خبر: 298414

کارشناس مسئول دفتر مشاوره بهزیستی استان ایلام گفت: ریشه‌ی همه‌ی طلاق‌های ثبتی از طلاق عاطفی نشأت می‌گیرد.

طلاق‌ عاطفی، ریشه‌ طلاق‌های ثبتی

«نسرین شهبازی» در گفت‌وگو باایسنا،منطقه‌ی ایلام اظهار کرد: متأسفانه طلاق عاطفی در سال‌های اخیر در بین زوج‌ها شایع شده که از مهم‌ترین نشانه‌های آن بی‌مهری، احساس بیگانگی کردن و زندگی کردن از روی عادت از سوی طرفین است.

 

وی افزود: طلاق عاطفی به سردی رابطه زوج‌ها گفته می‌شود که این رابطه به مرور به ضعف عاطفه زوج‌ها منجر شده و با ورود به سایر حوزه‌های زندگی مشترک در روابط روحی، جسمی و گفتاری آنها نیز سرایت پیدا می‌کند.

 

شهبازی خاطرنشان کرد: طلاق عاطفی موجب شده زوج‌ها در روابط خود خط قرمزهایی داشته و با وجود این‌که زیر یک سقف زندگی می‌کنند، اما درک صمیمی از گفتار و رفتار یکدیگر نداشته و با عدم شناخت متقابل از خواسته یکدیگر روابط آنها کم کم به سردی منجر شود.

 

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی با بیان این‌که آمار دقیقی از طلاق عاطفی به علت این‌که مرجع رسمی در این زمینه وجود ندارد، گفت: از طرفی آمار طلاق‌های عاطفی بیشتر از ثبتی بوده و از طرف دیگر ریشه همه‌ی طلاق‌های ثبتی از طلاق عاطفی سرچشمه می‌گیرد.

 

وی رفع جاذبه و اعتماد از سوی زوج‌ها را نخستین گام ورود به طلاق عاطفی اعلام و خاطرنشان کرد: طلاق عاطفی اگرچه ممکن است در ابتدا یک طرفه باشد اما به مرور زمان دو طرفه شده و در نهایت زندگی زوج‌‎ها سرد و بی‌هدف می‌شود.

 

شهبازی ویژگی اخلاقی نامطلوب در زوج‌ها اعم از یک طرفه و دو طرفه، ازدواج دیرهنگام، خشونت، دخالت‌های بی‌مورد دیگران، بیکاری و از دست دادن موقعیت شغلی، به خطر افتادن وضعیت اقتصادی، ضعف در مهارت‌های ارتباطی کلامی و غیرکلامی، مقاومت در برابر ابراز احساسات و نادیده گرفتن نظرات یکدیگر را از مهم‌ترین علل ورود طلاق عاطفی در بین زوج‌ها برشمرد.

 

این کارشناس ارشد روانشناسی بالینی زوج درمانی را بهترین راهکار مقابله با طلاق عاطفی دانست و یادآور شد: در این شیوه در جلسه‌های مشترک بین زن و شوهر به‌منظور بهبود روابط آنها با همکاری مشاوران و کارشناسان، تلاش برای سازش مشکلات آنها انجام شده که موجب افزایش شناخت زوج‌ها از یکدیگر می‌شود.

 

وی با اشاره به فعالیت 14 مرکز مشاوره عمومی دولتی و خصوصی و یک مرکز صدای مشاور بهزیستی در استان گفت: این مراکز با ارائه مشاوره قبل از ازدواج، حین ازدواج و پس از ازدواج، تأثیر قابل توجهی در کاهش اختلافات زناشویی دارند.

 

کارشناس مسئول مراکز مشاوره بهزیستی ایلام آگاه‌سازی عمومی از طریق رسانه‌ها، افزایش شناخت قبل از ازدواج، عدم بلند پروازی و خیال پروازی در ازدواج، رفع اختلافات، افزایش انعطاف‌پذیری و واقع‌نگری را از مهم‌ترین راهکارهای کاهش طلاق عاطفی بین زوج‌ها اعلام کرد.

 

شهبازی خاطرنشان کرد: چنانچه طلاق عاطفی بین زوج‌ها رفع نشود بر روی فرزندان تأثیر گذاشته و تهدیدکننده‌ی سلامت خانواده‌ها و به تبع سلامت جامعه در آینده خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.