اختصاصی قدس آنلاین- احمد فیاض: با هوشیاری و تلاش کادر درمانی دانشگاه علوم پزشکی فارس طی عملیات امداد هوایی، زن باردار دارابی نجات یافت.

پرواز نجات بخش هیلکوپتر امداد برای مادر باردار

بنا بر گزارش قدس آنلاین؛ مقارن ظهر روز گذشته(چهارشنبه) پیامی از بیمارستان امام حسن(ع) داراب در سامانه پایش مراقبت های درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان فارس(mcmc) ثبت می شود که حکایت از وخامت حال بانوی دارابی پس از عمل زایمان داشت. به محض ثبت پیام و بصورت اورژانسی با اقدام به موقع و ارزشمند عوامل مستقر در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، عملیات امداد و نجات توسط یک دستگاه Air ambulance(آمبولانس هوایی) آغاز می شود.

معاون امور شهرستان ها و تعالی خدمات بیمار دانشگاه علوم پزشکی فارس در تشریح این عملیات به قدس آنلاین گفت: حدود ساعت 14 روز هفتم مردادماه(چهارشنبه) از طریق سامانه mcmc گزارشی از وخامت حال مادر بارداری پس از زایمان دریافت شد که حکایت از خونریزی شدید بیمار در بیمارستان امام حسن(ع) این شهرستان داشت. با وجود اقدامات درمانی اولیه با حضور دو متخصص و جراح زنان و زایمان و بندآمدن خونریزی اما از آنجاییکه احتمال خونریزی مجدد می رفت لذا تصمیم گرفته شد تا به منظور صیانت و حفاظت جان مادر، یک دستگاه هلی کوپتر جهت انتقال بیمار، از شیراز به داراب اعزام شود. با تلاش قابل ستایش اورژانس هوایی، یک فروند هلی کوپتر از شیراز به مقصد داراب و در بازه زمانی کوتاه به پرواز در می آید و حدود ساعت 15 بیمار به شیراز منتقل می گردد.

دکتر «محمد رادفر» در ادامه افزود: از آنجایی که نسبت مرگ و میر مادران ناشی از عوارض بارداری و زایمان از مهمترین شاخص های نشان دهنده ی توسعه کشور و بعنوان نماد توسعه نظام سلامت مطرح می باشد و نظر به حساسیت موضوع در هنگام انتقال بیمار یکی از جراحان حاذق زنان و زایمان مستقر در داراب بنام دکتر غلامی نیز به همراه بیمار اعزام می شود. البته تشخیص ما حضور متخصص بیهوشی به همراه متخصص زنان و زایمان بود که بنا بر اعلام تکنیسین پرواز فقط یک نفر می توانست بیمار را همراهی نماید. در عین حال این مادر بدحال ساعت 17 تحویل بخش آی سی یو بیمارستان فقیهی شیراز می شود و اقدامات درمانی نجات بخش بسرعت صورت می گیرد.

این مقام مسئول دانشگاه علوم پزشکی فارس که خود شخصا هنگام عملیات نجات در داراب حضور یافته، در اهمیت موضوع به خبرنگار قدس آنلاین توضیح داد: گرچه با سخت کوشی و تلاش متخصصان زنان و زایمان بیمارستان امام حسن(ع) وضعیت پایدار در حال بیمار بوجود آمد و خونریزی شدید وی قطع شد اما ریسک عدم انتقال بسیار بالا بود. زائوی بیمار دومین فرزند شکمی اش را تجربه می کرد و حدود 30 سال سن داشت لذا به منظور اطمینان بخشی و ادامه معالجه تشخیص داده شد تا بصورت اورژانس هوایی، بیمار به شیراز منتقل گردد.

دکتر رادفر در تشریح وضعیت کنونی حال بیمار بیان داشت: خوشبختانه از عصر دیروز  وضعیت عمومی این مادر رو به بهبودی گذاشته و در آخرین تماسی که حدود دو ساعت قبل(زمان تنظیم گزارش) با بخش ای سی یو بیمارستان فقیهی داشتم وضعیت پایدار بوجود آمده بود. نوزاد تازه متولد شده نیز در کمال صحت و سلامت در بیمارستان امام حسن(ع) شهرستان داراب نگهداری می گردد.

وی در پایان تصریح داشت: این اقدام سریع و ارزشمند، رضایتمندی شهروندان دارابی و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان فارس را در پی داشت و از تلاش های بیشمار دکتر غلامی و کادر پروازی تقدیر و تشکر نمود.

گفتنی است بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه مرکز پایش مراقبتهای درمانی، در سه ماهه اول 1394، تعداد 58 مورد تشکر تلفنی از پزشکان، پرستاران و سایر پرسنل بیمارستان ها و مراکز آموزشی درمانی استان فارس به مرکز پایش مراقبتهای درمانی رسیده است که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه در سال 1393 بیش از 190 درصد افزایش داشته است. لازم به ذکر است تعداد تشکرهای رسیده به این مرکز در سه ماهه اول 1393، 20 مورد بوده است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرحناز IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    2 0
    خدا رو شکر .که مادر و فرزند هر دو سالمند
  • زهرا IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    1 0
    ممنون از خانم دکتر غلامی
  • بی نام IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۸
    2 0
    جالبه که کسی کامنت تشکر نمیگذاره فقط مردم ما بلدند فحش و ناسزا بدن..خسته نباشید به تیم پزشکی