محققان دریافتند فقر در کنار آسیب‌های روزانه‌ای که به کودکان وارد می‌کند، به طور ویژه‌ای می‌تواند آسیب‌های زیادی به مغز کودکان وارد آورده و در تغییر ساختار مغزی کودکان مؤثر باشد.

فقر کدام بخش مغز کودکان را بیشتر تخریب می‌کند؟

به گزارش ایسنا منطقه خوزستان، فقر پدیده‌ای است که اثرات طولانی‌مدت جبران‌ناپذیری بر تکوین مغز کودکان دارد؛ این پدیده شوم همچنین سلامت روانی و عاطفی را در افراد فقیر تحت تاثیر قرار می‌دهد.

محققان دریافتند کودکانی که در فقر زندگی می‌کنند، در ساختار مغزی خود دچار تغییراتی می‌شوند که سبب ابتلای این کودکان به افسردگی، مشکلات یادگیری و محدودیت در برخورد با مشکلات می‌شود.

اما چه قسمتی از مغز کودکان بیشتر از فقر تأثیر می‌پذیرد؟ به عقیده محققان هیپوکامپ (ناحیه‌ای از مغز که مسؤول یادگیری و احساس است) به‌ شدت از فقر و رنج‌هایی که مادر و کودک در زندگی متحمل می‌شوند، تأثیر می‌پذیرد.

از سوی دیگر به‌ گفته محققان عدم تغذیه درست مادر در دوران بارداری در شکل‌گیری ساختار مغز کودکان تاثیر بسزایی دارد که دولت می‌تواند با در اختیار قرار دادن مواد اولیه تغذیه و آموزش تغذیه مناسب در دوران بارداری به مادرانی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند تا حد زیادی از مشکلات مغزی آینده کودکان بکاهد.

محققان معتقدند دولت باید در هنگام بارداری و یا دوران نوزادی کودکان فقیر برای تغذیه صحیح کودکان مداخله کند و اولویت اساسی بهداشت خود را در این راستا قرار دهد.

نتایج این تحقیقات که توسط محققان دانشگاه ویسکانسین انجام شده، در مجله JAMA Pediatrics به چاپ رسیده‌ است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.