چین اعلام کرد که تلاش ها و اقدامات آمریکا برای نظامی کردن دریای جنوبی نگران کننده و غیرمسوولانه است.

نگرانی پکن از اقدامات نظامی گری آمریکا در دریای جنوبی چین

به گزارش ایرنا، موضع چین در خصوص اقدامات اخیر آمریکا در دریای جنوبی در گفت وگوی « آمریکا» سخنگوی وزارت دفاع این کشور با خبرنگاران در پکن مطرح شد و او تاکید کرد که چین به طور قاطع با ایجاد تفرقه در روابطش با کشورهای همسایه از سوی آمریکا مخالف است.

سخنان این مقام چینی در واکنش به اظهارات اخیر فرمانده ستاد ارتش آمریکا در اقیانوس آرام مطرح شد که اعلام کرد، «چین در برخی جزایر موجود در دریای جنوبی مشغول ساخت و سازهای غیرمجاز است.» 

«یانگ» با بیان اینکه این اظهارات هر روز بر تنش ها در دریای جنوبی چین می افزاید، یادآور شد: پکن بارها مواضع خود را در مساله دریای جنوبی و همچنین هدف خود از ساخت و ساز در جزایر آن را تشریح کرده است. ساخت و ساز در این جزایر به انجام وظایف بین المللی چین یاری کرده و برای حفظ امنیت کشتی رانی منطقه سودمند است. این اقدام چین کاملا با استاندارد حفاظت از محیط زیست هماهنگ است.

این سخنگو در بخش دیگری از سخنان خود به تحریکات آمریکا در دریای جنوبی اشاره کرد و برگزاری رزمایش های مشترک با کشورهای دیگر و انجام پرواز هواپیماهای جاسوسی بر فراز مناطق متعلق به چین را از نمونه های بارز آن دانست.

سخنگوی وزارت دفاع چین گفت که رفت و آمدهای فراوان آمریکا در منطقه و اعزام کشتی ها و ناوها به دریای جنوبی چین اکنون این سئوال را پیش آورده است که هدف واقعی واشنگتن از این فعالیت ها چیست.

وی این پرسش را در حالی مطرح کرده است که پیشتر خود آمریکایی ها اعلام کرده اند درصدد استقرار 60 درصد از نیروی نظامی و دریایی این کشور در آسیا و اقیانوس آرام هستند.

«یانگ» گفت که مسوولان ارشد آمریکا هر روز اظهارات نادرست، خطرناک و تنش زایی درباره دریای جنوبی مطرح می کنند، که بیان آن علاوه بر داشتن انگیزه خاص از سوی آنان، بسیار نگران کننده است.

وی به آمریکا توصیه کرد که بجای حرکت در مسیر ایجاد تنش به تعهداتش پایبند باشد و اقدامی نکند که اوضاع را از آنچه که هست بحرانی تر سازد.

مقام نظامی چین، در بخش دیگری از اظهاراتش سیاست های نظامی گرایانه ژاپن را هم مورد انتقاد قرار داد و گفت: آنها در گزارش سالانه وزارت دفاع خود چین را تهدید و اکتشافات نفتی این کشور در دریای شرقی را مورد انتقاد قرار داده اند.

این سخنگو تصریح کرد که هدف اصلی ژاپن از این ادعاها تصویب لایحه اعزام نیروی نظامی به خارج از مرزهای کشور (طرح لوایح امنیتی) در پارلمان است. برای این کار توکیو به بهانه نیاز دارد و به همین منظور طرح تهدید چین را روی میز گذاشته است.

وی گفت که امسال مصادف با هفتادمین سالگرد پیروزی در جنگ ضد فاشیستی است و در چنین شرایطی ژاپن قصد بازگشت به دوران نظامی گری خود را دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.