مسلمانان «روهینگیا» حدود چهار درصد از کل جمعیت میانمار را تشکیل می‌دهند. آنها در شمار مظلومترین اقلیتهای دینی و نژادی در جهان هستند.

میانمار و تداوم آپارتاید  در حق مسلمانان

 بیشتر «روهینگیا» در ایالت «رافین» میانمار ساکن هستند. این ایالت در غرب میانمار و هم مرز با بنگلادش است آنها حدود یک میلیون و یکصد هزار نفرند و با این حال تمامشان از حقوق شهروندی کشوری که در آن ساکن هستند، محرومند! سالهای سال است که بومیان مناطق همجوار در تلاشند تا مسلمانان را که نسلهاست در این منطقه ساکنند، از خانه‌ها و مزارع‌شان برانند و 
مایملک آنها را غارت کنند. در این درگیری‌های دامنه‌دار تاکنون ده‌ها هزار تن از این مسلمانان به طرزی فجیع به دست بوداییان افراطی به شهادت رسیده‌اند. حیرت‌آور آن است که ارتش نیز به جای تأمین امنیت منطقه و مسلمانان بیشتر با مهاجمان همکاری می‌کند.

«روهینگیاها» در شرایطی بسیار وخیمتر از آپارتاید زندگی می‌کنند. حیرت آور آن است که کشورهای پرنفوذ و ثروتمند مسلمان نظیر عربستان سعودی و شیخ نشینهای خلیج فارس که میلیاردها دلار در مناطق مختلف جهان برای جلب نظر مسلمانان هزینه می‌کنند و در حملات خونین به عراق، سوریه و یمن نیز تمام قد حاضر شده‌اند، هیچ اهمیتی به سرنوشت خونبار روهینگیاها نمی‌دهند. سیاه بختی این مسلمانان آن است که منطقه سکونتشان سوق الجیشی نیست، بنابراین برای کسی اهمیتی ندارند.

پس از درگیری‌های خونین سال 2012 که به کشتار چند باره هزاران نفر از این مسلمانان انجامید، ده‌ها هزار نفر از آنان خانه و کاشانه خویش را از دست داده و بیش از 140 هزار نفرشان آواره شده و در اردوگاه‌هایی ویران با شرایطی بسیار سخت و طاقت فرسا زندگی می‌کنند. در مواردی هم که این اقلیت دینی- نژادی حتی قصد خروج از منطقه را داشته‌اند، هیچ گاه موفق نبوده‌اند، زیرا به علت مقاومت کشورهای منطقه در پذیرش آنان، هر بار تلاش آنها برای خروج و پناهندگی به بنگلادش و گاهی هندوستان ناکام مانده و هر بار پلیسهای مرزی این کشورها بلافاصله آنان را به میانمار و به کشتارگاهی که از آن آمده‌اند، بازگردانده‌اند.

این شرایط بسیار تأسف بار است و قابل ادامه دادن نیست. خوب است کشورهای با نفوذ مسلمان در سازمان کنفرانس اسلامی، این مشکل تاریخی را طرح و برای حل ریشه‌ای آن چاره اندیشی کنند. بیش از یک میلیون «روهینگیاها» مهاجرند و بیشتر در کشورهای بنگلادش، پاکستان، عربستان، تایلند، مالزی، اندونزی و تعدادی نیز در اروپا و استرالیا زندگی می‌کنند. می‌توان مرکزی تأسیس کرد و از توانایی روهینگیاهای ساکن این منطقه نیز بهره برد و آنان را متمرکز ساخت. تا کی بناست این وضعیت خونبار و مرگ آور ادامه یابد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جوادي IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۱
    2 1
    جاي بسي تاسف است كه وقتي يك كودك فلسطيني را مي سوزانند افكار عمومي به درستي واكنش نشان مي دهند در حاليكه چندين سال است كه مسلمانان ميانماري را دسته دسته مي سوزانند و كمتر كسي حتي آخ گفته است. ديدن فيلم ها موجود در فضاي مجازي گرچه رعشه اي به جان انسان مي اندازد اما هميشه اين سئوال وجود خواهد داشت كه مسلمانان را چه شده است كه فرياد مظلوم را مي شنوند و با ظالم برخورد نمي كنند ؟