رئیس‌جمهور درباره انطباق نتیجه «برجام» با وعده‌های خود گفت: بدون اغراق می‌گویم که دستاورد امروز بیش از تصورهای دیروز است و آنچه که امروز به دست آورده‌ایم، بیش از مقداری است که دو سال پیش به آن فکر می‌کردیم.

رئیس جمهور  اطمینان  داد؛ هیچ کس امنیت ملی اش  را  معامله نمی کند

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم، با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای، خاطرنشان کرد: من به ملت بزرگ ایران به خاطر ایستادگی، ‌صبوری و مقاومتشان خسته نباشید می‌گویم و به آنها کسب موفقیتهای بزرگ در طول تاریخ پس از انقلاب از جمله پیروزی در دفاع مقدس و پیروزی در مذاکرات هسته‌ای را تبریک می‌گویم.  وی درباره اینکه چرا دولت یازدهم مذاکره را انتخاب کرد، یادآورشد : آنچه که من دیروز به آن فکر می‌کردم این بود که ملت ایران در همه صحنه‌ها موفق بوده و این موضوع امکان‌پذیر است که این ملت در صحنه‌ای شکست نخورد. من در گذشته نیز همواره تأکید کرده‌ام که پیروزی در سایه حمایت مردم، رهبری معظم انقلاب و تدبیر دولت امکان‌پذیر است.

 

  دستاوردهای امروز بیش از تصورهای دیروز است

روحانی در پاسخ به این پرسش که چقدر «برجام» را با آنچه که در گذشته وعده 
داده اید، منطبق می‌دانید، اظهارداشت: بدون اغراق می‌گویم که دستاورد امروز بیش از تصورهای دیروز است و آنچه که امروز به دست آورده‌ایم، بیش از مقداری است که دو سال پیش به آن فکر می‌کردیم.

 

  فصل 7 منشور ملل متحد

رئیس‌جمهور اظهارداشت: موفقیت بزرگ ما این بود که ایران تحت فصل هفت منشور ملل متحد و ماده 41 آن بود که این به معنای آن است که براساس ادعای سازمان ملل، ایران صلح و امنیت جهانی را تهدید می‌کند، اما قطعنامه اخیر سازمان ملل(2231) بیان می‌کند که ایران کشوری است که دنبال فناوری صلح آمیز هسته‌ای است و از دیگر کشورها می‌خواهد که با ایران همکاری کنند.

وی افزود: دیروز از نظر آنها ایران، کشوری تهدیدکننده بود، اما امروز کشوری هستیم که باید با ما تعامل شود.

 

  امنیت ملی و اسرار نظامی

وی با اشاره به وضعیت کشورهایی که تحت فصل هفت منشور سازمان ملل قرار گرفته اند، افزود: مردم ایران می‌دانند که هر کشوری که قطعنامه‌ای ذیل فصل هفت علیه آن کشور تصویب شده است، سالها طول کشیده تا از این فصل خارج شود و معمولاًً نیز با سرنگونی مواجه شده است. در همین زمینه ما شاهد بودیم که در عراق چه اتفاقی افتاد.

روحانی گفت: ایران بدون جنگ، بدون خواهش و بدون تسلیم شدن در برابر سازمان ملل، با مذاکره، منطق و دیپلماسی در مسیر حقوقی کاری کرد که سازمان ملل خود اقدام به تغییر عنوان کرده و خود 6 قطعنامه قبلی را لغو کرده است.

  سه هدف

وی با تأکید بر اینکه قطعنامه اخیر سازمان ملل یک دستاورد بزرگ حقوقی سیاسی برای ایران است که برای آن نظیری نمی‌شناسم، اظهارداشت: در قطعنامه اخیر سازمان ملل توانستیم بدون عقب نشینی از مواضع اصولی خود به هر سه هدف خود مبنی بر تثبیت حقوق، خروج از فصل هفت سازمان ملل و لغو تحریمها دست یابیم.

وی با تأکید بر اینکه ما چیز جدیدی را نپذیرفتیم و ان پی تی و پادمان از قبل وجود داشته است، گفت: آنچه که ما امروز در اجرای توافق می‌پذیریم، پروتکل الحاقی است که بیش از 140 کشور دنیا اجرای آن را قبول کرده اند.

روحانی در ادامه با تأکید بر اینکه هیچ‌کس در دنیا امنیت ملی و اسرار نظامی خود را معامله نمی‌کند، تصریح کرد: ما اجازه نخواهیم داد کوچکترین اسرار نظامی، علمی، و حتی تجاری و اقتصادی کشور در سایه اجرای این توافق و هر توافق دیگری خدشه دار شود.

 

  قدرت نظامی کاسته نمی‌شود

وی تصریح کرد: هیچ‌گونه نگرانی به هیچ عنوان وجود ندارد و قدرت نظامی کشور به هیچ عنوان کاسته نخواهد شد.

روحانی در ادامه با اشاره به برخی ادعاها درباره اینکه دولت یازدهم به دنبال مسایل اقتصادی، بهداشتی و سیاست خارجی است، اما به دنبال تقویت بنیه دفاعی نیست، گفت: برای اینکه مردم عزیز بدانند، می‌گویم که ما در دولت یازدهم در سلاحهای راهبردی و در تقویت بنیه دفاعی کشور کاری که در دو سال اخیر انجام داده‌ایم، به اندازه 80 درصد 10 سال قبل بوده است و در این دو سال، دولت به میزان 80 درصد 10 سال قبل، سلاحهای لازم را آماده کرده است.

 

  در امنیت ملی حساس هستیم

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه ما در امنیت ملی کشور بسیار حساس هستیم و یکی از دستاوردهای توافق اخیر نیز امنیت ملی است، گفت: ایران هیچ‌گاه از تهدیدی نمی‌ترسد، اما کشوری که در سالهای گذشته با یک شبه تهدید یا شبح تهدید مواجه بود، امروز با توافق صورت گرفته با هیچ‌کدام از این تهدیدها مواجه نیست و امروز امنیت ملی ما به مراتب بیشتر از گذشته است.

 

  دغدغه واردات بی‌رویه بجاست

رئیس‌جمهور درباره دغدغه واردات 
بی رویه پس از رفع تحریمها، گفت: ‌این نگرانی بر خلاف نگرانی در حوزه نظامی بجاست. ما در حوزه نظامی نگرانی نداریم، اما در حوزه واردات بی رویه سابقه خوبی نداشتیم.

وی گفت: ما به دنبال این هستیم که پس از اجرای توافق، رونق اقتصادی و اشتغال برای کشور ایجاد شود،‌ برخی فکر می‌کنند ما رفت و آمد با خارجی‌ها را دوست داریم و دلمان برای کشورهای غربی لک زده، در حالی که ما به دنبال ایجاد اشتغال هستیم. ما باید به دنبال رشد هشت درصدی باشیم که البته رسیدن به این عدد 
سخت است. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.