قدس آنلاین-تبریز: مدیرکل انتقال خون آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه یک بیمار لوسمی برای یک هفته زندگی به ۸ واحد پلاکت نیاز دارد گفت: برای هر عمل قلب باز ۱۰ واحد خون و در یک تصادف عادی نزدیک به ۵۰ واحد خون مورد نیاز است.

۸ واحد خون برای یک هفته زندگی لوسمی‌ها/ خون خانم‌ها سالم‌تر از آقایان

به گزارش قدس آنلاین از تبریز، کریم شمس امروز در نشست هم‌اندیشی نقش بانوان در اهداء خون اظهار داشت: در ایران میزان مشارکت مردم برای اهداء خون به طور متوسط 27 در هزار است که از این 27 نفر نیز تنها یک نفر خانم زکات سلامتی خود را با اهدا خونش می‌پردازد.

 

اهدا 2 میلیون واحد خون

وی با بیان اینکه در سال 2 میلیون واحد خون اهداء می‌شود و 3.5 میلیون واحد تزریق خون داریم، افزود: یک بیمار لوسمی هر هفته برای اینکه زنده بماند به 8 واحد پلاکت نیاز دارد؛ یعنی 8 نفر باید خون اهدا کنند تا یک بیمار لوسمی یک هفته زنده بماند.

شمس تصریح کرد: برای هر عمل قلب باز 10 واحد خون و در یک تصادف عادی نزدیک به 50 واحد خون مورد نیاز است و اگر مشارکت مردمی در اهداء خون نباشد هیچ یک از این بیماران و افراد سانحه دیده که می‌توانند اعضای خانواده هر یک از ما باشند زنده نخواهند ماند.

مدیرکل انتقال خون آذربایجان‌شرقی یادآور شد: یکی از عمده‌ترین دلایل کمی مشارکت بانوان در اهدای خون شایع بودن کم خونی در میان آنها است و هنوز یک برنامه ملی درمان کم خونی تدوین نشده که این وضعیت باید اصلاح شود.

این مسئول متذکر شد: یکی دیگر از دلایل مشارکت ضعیف بانوان باورهای غلط در مورد ضعیف بودن بنیه جسمی زنان است که حتی در بعضی موارد خانم‌ها نه تنها در اهدای خون مشارکت نمی‌کنند بلکه سایر اعضای خانواده را نیز از این کار منع می‌کنند.

وی اظهار داشت: مطالعات نشان می‌دهد میزان شیوع بیماری‌های عفونی در بانوان کمتر از آقایان و احتمال انتقال بیماری از یک زن یک سوم یک مرد است چرا که خون خانم‌ها سالم‌تر از آقایان است.

 

جایگاه 27 آذربایجان‌شرقی در اهداء خون

مشاور سازمان انتقال خون در امور زنان و خانواده نیز میزان مشارکت زنان کشورهای پیشرفته در اهدا خون را 50 درصد، کشورهای در حال توسعه 30 درصد عنوان کرد.

 طاهره مجیدی با بیان اینکه 20 درصد زنان کشور به بیماری کم خونی مبتلا هستند، افزود: میانگین سنی اهدای خون در کشور 25 تا 40 سال است و در این میان آذربایجان‌شرقی رتبه مطلوبی ندارد و سال گذشته در جایگاه 27 کشور قرار گرفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.