سریال دنباله‌دار آتش‌سوزی جنگل‌های لرستان در قلب زاگرس همچنان در حال اکران است تا این بار جنگل‌های شهرستان کوهدشت طعمه حریق شود.

سریال دنباله‌دار آتش‌سوزی در قلب زاگرس/ بلوطستان کوهدشت خاکستر شد

به گزارش قدس آنلاین، بخشدار مرکزی کوهدشت در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: از ساعت ۱۰صبح روز سه شنبه آتش سوزی در منطقه «هرین خلیغه» در هفت کیلومتری شرق کوهدشت شروع و به ارتفاعات چنگری کشیده شده و پس از آن به منطقه دالاب رسیده است.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۵۰۰ هکتار از جنگلهای این منطقه در آتش سوخته است گفت: در حال حاضر نیز این آتش همچنان در حال پیشروی است.

بخشدار مرکزی کوهدشت با بیان اینکه این منطقه دارای پوشش جنگلی فراوانی بوده و درختان بلوط و زالزالک وحشی و امرود و پسته وحشی بسیاری دارد گفت: علت وقوع این آتش سوزی هنوز مشخص نشده است.

آتش سوزی جنگلهای پلدختر

روئین تن با اشاره به اینکه نیروهای مردمی از روستاهای اطراف کوهدشت به صورت خود جوش برای مهار آتش سوزی در این منطقه وارد شده اند گفت: همچنین نیروهای منابع طبیعی، هلال احمر، بسیج و ... نیر در حال مهار آتش سوزی جنگلهای هرین خلیغه هستند.

بخشدار مرکزی با اشاره به گونه های درختی این منطقه تصریح کرد: این منطقه پوشس جنگلی بسیار بکر و درختان بلوط چند هزار ساله دارد.

سرمایه ای که از دست می رود

وقوع آتش سوزی های گاه و بیگاه در عرصه‌های جنگلی و مرتعی، چرای بی‌رویه دام، تعرض به عرصه های طبیعی و تغییر کاربری‌ها، خسارات خشکسالی و ریزگردها، اجرای پروژه های عمرانی و غیرکارشناسی هر کدام زخمی را بر تن زاگرس زده‌اند تا به گفته سید محمد قاسمی دبیر کارگروه صیانت از جنگلهای لرستان سالانه ۱۲ هزار هکتار از جنگلهای لرستان نابود شود.

این در حالیست که جنگلهای بلوط لرستان هر ساله در کابوس آتش سوزیهای تابستان می سوزند ولی امسال گویا آتش بیشتر از سال گذشته به سر وقت بلوط ها آمده است.

مطابق بررسی های صورت گرفته عامل انسانی در صدر دلایل آتش سوزی جنگلهای لرستان قرار دارد به طوریکه به گفته مدیرکل منابع طبیعی لرستان ۹۰ درصد آتش سوزی ها توسط عامل انسانی در جنگلهای لرستان رخ می دهد.

آتش سوزی جنگلهای پلدختر

بنابر بررسی های صورت گرفته سه دلیل اختلاف کشاورزان و دامداران، بی‌احتیاطی گردشگران و آتش زدن «پس چر» مزارع از عوامل آتش سوزی‌ها در سطح جنگلها و مراتع استان لرستان است.

لرستان جزو سه استان اول کشور در زمینه وقوع آتش سوزی جنگلها

این وضعیت در حالیست که فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها و مراتع گفته است که میزان آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کشور در بهار سال جاری در استانهای فارس، کرمان و لرستان بیشتر از سایر مناطق کشور رخ داده است.

روند آتش سوزیها در جنگلها و مراتع لرستان در حالی استمرار دارد که بر اساس اظهار نظر مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان طی سال گذشته بیش از ۳۵۰ هکتار از جنگلهای لرستان بر اثر آتش سوزی از بین رفته است.

مهرداد بهاروندی همچنین گفته بود که طی سال ۹۲ نیز بیش از هزار و ۶۸۰ هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان لرستان دچار حریق و آتش سوزی شده است.

آتش سوزی ها در جنگلهای بلوط قلب زاگرس در حالیست که اخیرا لرستان به عنوان یکی از سه استان اجرای مانور مقابله با آتش سوزی مراتع و جنگلها از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور انتخاب و این مانور در خرم آباد با حضور قائم مقام سازمان محیط زیست برگزار شد.

استان لرستان به عنوان بام طبیعت ایران میزبان یکی از غنی ترین رویشگاه های اصلی گونه منحصر به فرد بلوط در غرب کشور است که از لحاظ وسعت جنگل بعد از استان های فارس و خراسان جنوبی در رده سوم کشور قرار گرفته است.

همچنین جنگلهای استان لرستان در بین استانهای زاگرس نشین بعد از استان فارس در رده دوم قرار دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.