قدس ‌آنلاین- تبریز: معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرایی کردن قانون دسترسی سریع به اطلاعات را یکی از برنامه‌های دولت عنوان کرد و گفت: این قانون نیز مانند بسیاری از قوانین پس از تصویب با نگرش‌های گزینشی مواجه شد.

قانون دسترسی سریع به اطلاعات اجرا می‌شود/ اطلاعات مرتبط با حریم خصوصی افراد نزد دولت امانت است

به گزارش قدس انلاین از تبریز، حسین انتظامی ظهر امروز در آیین بزرگداشت روز خبرنگار که در حاشیه اختتامیه جشنواره کاریکاتور برگزار شد، اظهار داشت: قانون دسترسی سریع به اطلاعات در سال 88 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و ابلاغ شد ولی به مرحله عملی نرسیده است.

وی با بیان اینکه در سال‌های قبل گرایش نادرست پوپولیستی در ارتباط بین دولت، مسئولان و رسانه‌ها به وجود آمده بود، تصریح کرد: به طوری که وعده‌هایی به خبرنگاران داده می‌شد که با کرامت انسانی مغایر بود.
انتظامی این وعده‌ها را موجب تقلیل در استقلال حرفه‌ای روزنامه‌نگاری عنوان کرد و افزود: دولت تدبیر و امید به چنین چیزهایی اعتقاد ندارد و به جای آن درصدد افزایش ظرفیت‌های کسب اطلاعات است.
معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: طی قانون دسترسی سریع به اطلاعات تنها یک سری اطلاعات مرتبط با حریم خصوصی، اطلاعات مربوط به بهداشت و درمان عمومی به عنوان استثنائات این قانون نام برده می‌شوند.
وی اجرای این قانون را به منزله انقلابی بین مردم و حاکمیت دانسته و افزود: یعنی حاکمان خود را امانت‌داران اطلاعات می‌دانند و نباید خود را وارث آن اطلاعات بدانند.
انتظامی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها می‌توانند اصلی‌ترین تکیه‌گاه این قانون باشند، اظهار داشت: رسانه‌ها می‌توانند بیشترین بهره‌برداری را از این قانون داشته باشند.
معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اطلاعات حداکثر طی مدت 10 روز باید در اختیار مطالبه‌کنندگان قرار گیرد و در غیر اینصورت متخلفین از 6 ماه تا دو سال به حبس محکوم می‌شوند.
انتظامی تنها یک تبصره برای این قانون عنوان کرد و گفت: این موضوع نیز در محور حقوق ملی قرار دارد که مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای حفظ مسائل ملی می‌تواند رفتار کند.
این مقام مسئول تاکید کرد: بقیه دستگاه‌ها و نهادها به هیچ عنوان حق ندارند به خبرنگار بگویند چه بنویسد و چه ننویسد.
معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در حال حاضر تغییر بحرانی، اخلاق حرفه‌ای است به طوری که اگر بخواهیم از آزادی‌هایی که حق طبیعی رسانه‌ها است استفاده کنیم لازمه آن داشتن اخلاق حرفه‌ای است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.