​رییس جمهور آمریکا با اعلام اینکه توافق هسته‌ای ایران با کشورهای گروه ۱+۵ براساس سنت مستحکم دیپلماسی به دست آمده است، افزود: این توافق تمام اختلافات ما با ایران را حل نخواهد کرد اما مسیرهای دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را می‌بندد و یک توافق خوب است.

توافق،راه‌های دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را می‌بندد

به گزارش ایسنا، باراک اوباما که برای سخنرانی در مورد توافق هسته‌ای ایران با 1+5 به دانشگاه امریکن در نیویورک رفته است، اظهار کرد: توافقی که با جمهوری اسلامی ایران حاصل شد براساس سنت دیپلماسی بسیار قوی بوده است و ما در این توافق توانسته‌ایم ساز و کار جامع راستی‌آزمایی را لحاظ کنیم.

 

او ادامه داد: این توافق تضمین نمی کند که همه مشکلات ما با ایران حل شود اما یکی از بزرگترین اختلافات ما با ایران، یعنی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را از بین خواهد برد بنابراین توافق خوبی است.

 

اوباما افزود: ممکن است تا هنگامی که این توافق در ماه سپتامبر برای تصویب در کنگره به رای گذاشته شود، تبلیغات منفی زیادی بشنوید که با هزینه‌های گزاف انجام می‌شود. کسانی که امروز مخالف توافق هسته‌ای با ایران هستند همان کسانی هستند که موافق آغاز جنگ در عراق بودند و ما باید ذهنیتی را که باعث شروع جنگ علیه عراق شد، خاتمه دهیم.

رییس جمهور آمریکا در ادامه اظهار کرد: سوال اساسی این است که ما چگونه باید از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کنیم. سیاستی که من در طول دوره ریاست جمهوری خودم در پیش گرفته‌ام آن بوده است که همه گزینه‌ها را بر روی میز حفظ کنیم تا بتوانیم ایران را به پای میز مذاکره بکشانیم.

 

او ادامه داد:‌ تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران به مدت بیش از 30 است که به قوت خود باقی بوده است اما آنچه رویکرد جدید ما را موثرتر کرد همکاری جامعه جهانی و کشورهایی مثل چین، هند، ژاپن و کره جنوبی بود که قبول کردند تا خرید نفت از ایران را کاهش دهند.

 

اوباما در ادامه گفت: همچنین ما توانستیم که با استفاده از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل به صورت چندجانبه با جامعه جهانی همکاری کنیم. البته این کشورها با قطع همکاری با ایران دچار ضررهای زیادی شدند و ما توانستیم آنان را قانع کنیم که بدون تحریم‌ها علیه ایران ممکن است به جنگ روی آوریم و این فشار را بر روی ایران افزاش دادیم.

 

رییس جمهور آمریکا در ادامه سخنرانی خود در حمایت از توافق هسته‌ای در دانشگاه امریکن نیویورک تاکید کرد که پس از دستیابی ایران و کشورهای گروه 1+5 به توافق کوتاه مدت ژنو نیز برخی از منتقدان معتقد بودند که ایران همه تعهدات خود را نادیده خواهد گرفت و این توافق صرفا به سود ایران است اما ما دیدیم که منتقدان اشتباه کردند و برای اولین بار پس از 10 سال توانستیم برنامه هسته‌ای ایران را بسیار محدود و در برخی از بخش‌ها متوقف کنیم.

 

اوباما مدعی شد:‌ بازرسی‌های روزانه از تاسیسات هسته‌ای اعلام شده ایران انجام خواهد شد و بازرسان بین‌المللی این توانایی را خواهند داشت که حتی در صورت مخالفت ایران از مکان‌های مشکوک بازدید کنند.

 

او افزود: تمام کشورهای دنیا به استثناء اسرائیل از توافق حمایت کردند. توجه داشته باشید که مواد هسته‌ای چیزی نیست که بتوانید آن را در کمد خانه‌تان مخفی کنید. اگر ایران توافق را دور بزند ما آن را اعلام خواهیم کرد. از هم اکنون تا 15 یا 20 سال دیگر اگر ایران تلاش کند یک بمب هسته‌ای بسازد در آن صورت ما برای واکنش در موقعیت بهتری خواهیم بود تا جلوی آن را بگیریم. هم اکنون آوردن توجیه علیه لغو تحریم‌ها مثل آوردن توجیه علیه راه‌حل دیپلماتیک است.

 

اوباما ادامه داد: تحلیل گران ما معتقدند که بیشترین میزان پولی که در دسترس ایران قرار خواهد گرفت خرج ترمیم اقتصاد این کشور شود. جمهوری اسلامی ایران هم اکنون با وعده کاهش تحریم‌ها انتظار مردم را بالا برده است.

 

اوباما باز هم ادعاهای تکراری دولتمردان آمریکایی را تکرار کرد و مدعی شد: ما می‌دانیم که دولت ایران از تروریست و سازمان‌های تروریستی حمایت می‌کند و بخشی از پول به دست آمده به این گروه‌ها تزریق خواهد شد. ایران همواره از تروریسم حمایت کرده است و این عمل را حتی طی سال‌های جنگ با عراق نیز انجام داده است.

اوباما اظهار کرد:‌ بنا بر توافق هسته‌ای 56 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد خواهد شد اما تحریم‌های مربوط به نقض حقوق بشر در ایران و حمایت از تروریسم باقی خواهد ماند. هم اکنون بودجه دفاعی ایران تقریبا یک هشتم بودجه کشورهای متحد آمریکا در منطقه خلیج (فارس) است. توانایی دفاعی ایران هرگز با توانایی‌های دفاعی اسرائیل قابل مقایسه نیست و آمریکا به امنیت اسرائیل پایبند خواهد بود.

 

رییس جمهور آمریکا در ادامه عنوان کرد:‌ افرادی می گویند که ما باید یک توافق بهتر را به دست بیاوریم. آن‌ها در مورد ایران آگاهی لازم را ندارند و از گفتن حقیقت طفره می‌روند. آن‌هایی نیز که می گویند ما باید از توافق کنار بکشیم و تحریم‌های گسترده‌تری را علیه ایران اعمال کنیم دچار توهم شده‌اند. برای اعمال تحریم‌های بیشتر ما باید رابطه اقتصادی خودمان با چین را قطع کنیم.

 

او افزود: اگر این توافق در کنگره رد شود ما در خطر آغاز یک جنگ دیگر در خاورمیانه قرار خواهیم گرفت. هم اکنون باید میان استفاده از دیپلماسی یا آغاز جنگ یکی را انتخاب کنیم. حتی کارشناسان اسرائیل نیز معتقدند که یک حمله نظامی به ایران در بهترین حالت تنها می تواند برای چند سال برنامه ایران را به عقب براند. جنگ عراق به ما آموخت که آغاز جنگ در خاورمیانه امر ساده‌ای نیست.

 

اوباما در ادامه تاکید کرد:‌ چگونه می‌توانیم بدون آن که همه تلاش خود را برای حل مساله برنامه هسته‌ای ایران انجام دهیم و از گزینه نظامی علیه ایران استفاده کنیم و نسل بعدی خود را توجیه کنیم.

 

رییس‌جمهور آمریکا اظهار کرد: اگر برخی در ایران شعار "مرگ بر آمریکا" می‌دهند به این معنی نیست که همه ایرانی‌ها چنین رویکردی را قبول داشته باشند. در صورتی که ایران این توافق را در هر زمانی نقض کند ما راه‌های مناسبی برای پاسخگویی خواهیم داشت. این توافق براساس آنچه که در ممانعت از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای به دست بیاورد مورد قضاوت قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.