سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اظهارات اوباما که استقرار سامانه پدافند موشکی آمریکا در اروپا را ضروری خوانده بود گفت: دیگر نیازی به استقرار این سامانه موشکی آمریکایی در اروپا وجود ندارد.

لاوروف: نیازی به استقرار سامانه موشکی آمریکا در اروپا نیست

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری روسیا سگودنیا، لاوروف چهارشنبه در گفت و گو با کانال تلویزیونی Channel News Asia سنگاپور با اشاره به ادامه اقدامات برای استقرار سامانه موشکی آمریکایی در اروپا گفت: چنین به نظر می رسد که اظهارات اوباما که گفته بود با حل مساله برنامه هسته ای ایران ضرورت برای استقرار سامانه پدافند موشکی در اروپا هم از بین می رود حقیقت نداشت.
ایران و گروه 1+5 یک ماه پیش در جریان مذاکرات در وین به توافق هسته ای دست یافتند و قرار است این توافق پس از تایید در ایران و آمریکا، در ماههای آینده به اجرا درآید.
وزیر خارجه روسیه در ادامه مصاحبه تلویزیونی خود گفت که خروج آمریکا از قرارداد محدودیت سیستم پدافند موشکی با روسیه عامل بی ثبات کننده در سطح جهانی بود.
وی افزود: زیرا این اقدام (روسیه را) وادار به افزایش توانمندی نظامی می کند و منطق نابودی متقابل میان روسیه و آمریکا را دوباره مطرح می کند.
قرارداد محدودیت سامانه های پدافند موشکی (موسوم به پیمان ABM Anti-Ballistic Missile Treaty)در سال 1972 میان آمریکا و اتحاد شوروی سابق به امضا رسید و واشنگتن در سال 2002 در دوره حکومت بوش به طور یکجانبه از این قرارداد با روسیه خارج شد. 
مساله سامانه پدافند موشکی آمریکا در اروپا به اختلاف بزرگی در روابط روسیه و آمریکا تبدیل شده و در سال های اخیر بر روابط دو کشور سایه انداخته است.
سامانه پدافند موشکی آمریکا در اروپا، طرح چهار مرحله ای است که از سال 2011 تاکنون دو مرحله آن اجرا شده است.
درمرحله نخست تا پایان سال 2011، ناوموشک انداز «مونتری» به سواحل اروپایی اعزام شد و آمریکا ایستگاه زمینی متحرک در جنوب اروپا مستقر کرد.
در مرحله دوم اجرای طرح، رادارهای مدرن و تکمیل شده و سامانه های موشکی IB SM-3 Block در شرق اروپا مستقر خواهند شد. این موشک ها همچنین در رومانی مستقر می شوند. براساس زمان بندی تعیین شده این مرحله تا پایان سال 2015 به اتمام می رسد.
در مرحله سوم، آمریکا پایگاه های سامانه های دفاع ضدموشکی را در لهستان مستقر می کند. این مرحله نیز تا پایان 2018 اجرا خواهد شد.
در چهارمین مرحله، واشنگتن قراراست تا پایان سال 2020 در اروپا، سامانه های دفاعی ضدموشکی موسوم به SM-3 Block IIB را مستقر کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.