۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰
کد خبر: 300540

قدس آنلاین:حجاب و پوشش در مقابل چشم نامحرمان از مسائل مهم اسلام است و خداوند زیبایی زن را در حفظ جسمش از دید نامحرمان می‌داند و بر این مهم تأکید بسیار دارد که در آیه ۳۱ سوره نور و آیه ۵۹ سوره احزاب به‌طور صریح بحث حجاب را مطرح کرده است.

مصونیتی که ضامن امنیت است

همچنین ائمه اطهار و بزرگان دین نیز در خصوص حجاب و عفاف سخنانی  را مطرح کرده‌اند که در این قسمت به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌شود:

 امام على (علیه‌السلام) فرموده‌اند : پوشیده و محفوظ داشتن زن مایه آسایش بیشتر و دوام زیبایى اوست . غررالحکم(5820)

امام علی ( علیه‌السلام) درجایی دیگر، در وصیت خود به امام حسن مجتبی علیه‌السلام فرمود:«با پوشش و حجابی که برای همسرانت قرار می‌دهی، چشم آنان را از هوس و حرام بازمی‌داری، چراکه حجاب برای آن‌ها ثبات بیشتری به ارمغان می‌آورد. از خروج بی‌حساب و بی‌رویه زنان جلوگیری کن، زیرا مفاسدی دارد؛ و اگر می‌توانی، کاری کن که همسرانت غیر از تو را نشناسند و با مردان رفت‌وآمد نداشته باشند.»

و همچنین رسول خدا(ص) از حضرت جبرئیل(ع) سؤال نمود که آیا فرشتگان خنده و گریه‌دارند؟ جبرئیل فرمود: «بله. (یکی ازآنجاهایی که فرشتگان می‌خندند) زمانی است که زن بی‌حجابی و بدحجابی می‌میرد، و بستگان او را در قبر می‌گذارند و روی آن زن را با خشت و خاک می‌پوشانند تا بدنش دیده نشود. فرشتگان می‌خندند و می‌گویند: تا وقتی‌که جوان بود و با دیدنش هرکسی را تحریک می‌کرد و به گناه می‌انداخت(پدر و برادر و شوهرش و...از خود غیرت نشان ندادند) و او را نپوشاندند، ولی اکنون‌که مرده و همه از دیدنش نفرت دارند او را می‌پوشانند.»

پوشش در ادیان الهی:

با توجه به تاریخ ادیان مختلف می‌توان گفت که حجاب فقط مختص دین اسلام نبوده است که برای نمونه می‌توان به ادیان مسیحت و یهود اشاره کرد و چه‌بسا که در این امر مورد سختگیری دولت‌مردان زمان نیز بوده است.

در دین یهود" اگر زنی به نقض قانون یهود می‌پرداخت چنانکه مثلا بدون آنکه چیزی بر سر داشت به میان مردم می‌رفت و یا در اشاعه مردم نخ می‌رشت یا با سنخی از مردان درد و دل می‌کرد یا صدایش آن‌قدر بلند بود که چون در خانه‌اش تکلم می‌نمود همسایگانش می‌توانستند سخنان او را بشنوند، در آن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهریه او را طلاق دهد." (تاریخ تمدن، جلد 12 صفحه30)

و در کتاب انجیل درباره حجاب آمده است: «... و همچنین زنان خویشتن را بیارایند به لباس مُزیّن به حیا و پرهیز، نه به زلف‏‌ها و طلا و مروارید و رخت گران‏بها بلکه چنان‏که زنانی را می‏‌شاید که دعوای دینداری می‏‌کند به اعمال صالحه *... ». (انجیل، رساله پولس به تیموناؤس، باب دوّم، فقره 9 - 15. )

 

در اسلام حجاب را یادگار حضرت فاطمه زهرا (ﺳﻼم اﷲ ﻋﻠﯿﻬﺎ)می دانند که زن را در برابر آسیب‌های موجود در سطح جامعه حراست می‌کند و موجب نگه داشتن حریم بین زن و مرد در جامعه میشود که با از بین رفتن حجاب حریمها هم شکسته میشود در حالی که زن از ارزش و مقام بالایی برخوردار است و نباید خود را در ویترین بی حجابی در معرض چشم نامحرمان قرار دهد.

امام خمینی(ره) می فرمایند: حجاب به معناى متداول ميان ما، كه اسمش حجاب اسلامى است، با آزادى مخالفتى ندارد؛ اسلام با آنچه خلاف عفت است مخالفت دارد. و ما آنان را دعوت مى‏كنيم كه به حجاب اسلامى روآورند. و زنان شجاع ما ديگر از بلاهايى كه غرب به عنوان تمدن به سرشان آورده است به ستوه آمده‏اند و به اسلام پناهنده شده‏اند.(صحیفه امام، ج5، ص541)

اما امروزه با هجوم فرهنگی جوانان به سمت بی‌حجابی روی آورده‌اند که در گفت‌وگو با یک دختر بدحجاب در خصوص آرایش و پوشش آن سؤال پرسیده شد گفت: بدون آرایش اعتماد به نفس پایینی دارد و با طرز تفکر غلط خود که گمان میکند بدون آرایش به اصطلاح امل است نمیتواند در سطح جامعه حضور پیدا کند.

وی همچنین در پاسخ به سؤال که خداوند حجاب را واجب کرده است و بی‌حجابی سربازدن از فرمان الهی است گفت: ایمان به دل است و نه ظاهر در حالی که رسول خدا(ص)  می‌فرماید: برای زن جایز نیست مچ پایش را برای مرد نامحرم آشکار سازد و اگر مرتکب چنین عملی شد اول اینکه: خداوند سبحان همیشه او را لعنت می‌کند. دوم اینکه: دچار خشم و غضب خداوند بزرگ می‌شود. سوم اینکه: فرشتگان الهی هم او را لعنت می‌کنند. چهارم: عذاب دردناکی برای او در روز قیامت آماده شده است.هر زنی که به خداوند سبحان و روز قیامت ایمان دارد زینتش را برای غیر شوهرش آشکار نمی‌کند و همچنین موی سر و مچ پای خود را نمایان نمی‌سازد و هر زنی که این کارها را برای غیر شوهرش انجام دهد دین خود را فاسد کرده و خداوند را نسبت به خود خشمگین کرده است.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره بر حجاب و الگو گیری بانوان از حضرت فاطمه زهرا (ﺳﻼم اﷲ ﻋﻠﯿﻬﺎ)گفت: حجاب یکی از مهم‌ترین ارزش‌های دینی اسلام است که به‌منظور حفظ حریم آن در جامعه باید با تمام توان تلاش کنیم.

  جواد کارگران با اشاره بر لزوم فرهنگ‌سازی حجاب و عفاف بیان داشت: یکی از راهه‌ای فرهنگ‌سازی و آشنایی جوانان با مسئله حجاب برگزاری نمایشگاه‌ها است.

 

*نگارش: فاطمه بیاتی اشکفتکی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.