مشهد- معاون توسعه و مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اختصاص ۵۰درصد بودجه وزارت ارشاد به استان های کشور گفت: ...

 ۵۰درصد بودجه وزارت ارشاد به استان‌ها اختصاص یافت

 
 یک دهم اعتبار این وزارتخانه به استان ها متعلق به خراسان رضوی است.
به گزارش خبرنگار مهر، علی اصغر کاراندیش مروستی ظهر پنجشنبه، در جمع خبرنگاران مشهد به مناسبت روز خبرنگار، با اشاره به اینکه سیاست وزارت ارشاد توجه ویژه به استان هاست، اظهار کرد: یک از مهم ترین موضوعاتی که توسط وزارت ارشاد نسبت به آن توجه می شود تفویض فعالیت ها همچون برگزاری نمایشگاه و جشنواره ها به استان هاست.

معاون توسعه و مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص بودجه اختصاصی در حوزه فرهنگ و هنر به استان ها افزود: در سال جاری ۵۰ درصد بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان ها تخصیص یافت.

وی ادامه داد: همچنین ۲۰ درصد معاونت های مختلف وزارت ارشاد کاسته و این مبلغ نیز به استان ها اختصاص پیدا کرد.

کاراندیش مروستی بودجه کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را کمتر از سایر وزارتخانه ها و ۳۶صدم درصد کل بودجه کشور دانست و تصریح کرد: در حوزه معاونت های وزارت ارشاد معاونت قرآن و عترت با ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار بیشترین حجم اعتبار را در بین معاونت های این وزارت به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد بودجه ای ۵۲ ملیارد تومانی دارد، افزود: یارانه مطبوعات در حوزه فرهنگی ۱۵۰ میلیارد تومان و بودجه حوزه سینمایی ۱۰۶ میلیارد تومان است که تنها ۸۰ درصد آن تخصیص پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه در چهار ماه گذشته از سال جاری تنها ۵۳ درصد از بودجه این وزارت خانه تحقق یافته است، خاطرنشان کرد: در حوزه رسانه ها نیز با وجود محدودیت های اعتباری در راستای آموزش و حمایت از رسانه ها تلاش کرده ایم.

یک دهم اعتبارات استانی به خراسان رضوی اختصاص دارد

وی با اشاره به اینکه بودجه ملی در اختیار وزارتخانه قرار می گیرد و پس از آن بین استان ها توزیع می شود، گفت: یک دهم از اعتباری که وزارت ارشاد در سال گذشته بین استان ها توزیع کرد به استان خراسان رضوی اختصاص یافت.

معاون توسعه و مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه مشهد به عنوان شهری ملی باید از ردیف بودجه و اعتبار ملی برخوردار باشد، تصریح کرد: یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت حاشیه شهر مشهد که ۴۰ درصد جمعیت مشهد است، را تشکیل می دهند و علاوه بر این وجود بافت های فرسوده در مشهد نیازمند حضور جدی سازمان ها و نهادهای مختلف در جهت فعالیت های اجتماعی و اقتصادی در این دو حوزه است و نهادهای فرهنگی نیز باید تصمیمات مناسبی در خصوص این دو مقوله مهم اتخاذ کنند.

بدهی ۳۰ میلیارد تومانی وزارتخانه

کاراندیش مروستی در خصوص بحث بیمه خبرنگاران نیز توضیح داد: تعداد زیادی از هنرمندان و نویسندگان و خبرنگاران در صندوق حمایت از این قشر جامعه ثبت نام کرده بودند که پس از مدتی از این حرفه خارج شده بودند و استفاده آن ها از بیمه تامین اجتماعی از این صندوق باعث ایجاد بدهی بیش از ۳۰ میلیارد تومانی وزارت ارشاد به بیمه تامین اجتماعی شده بود و به همین دلیل تصمیم گرفتیم پالایشی در این خصوص صورت گیرد و بسیاری از افرادی که دیگر در این حرفه ها فعالیت ندارند از حمایت این صندوق خارج شوند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سازمان مدیریت و برنامه ریزی و بودجه در حال یاری رساندن در بحث پرداخت این بدهی است و امیدواریم این بدهی تا پایان سال جاری به پایان برسد، ادامه داد: برنامه ریزی جدید در خصوص بیمه خبرنگاران تخصیص اعتبار به مطبوعات و رسانه هاست و خبرنگاران از طریق رسانه های می توانند نسبت به بیمه خود اقدام کنند.

انقلاب ایران اقلابی فرهنگی است

وی افزود: انقلاب ما انقلابی فرهنگی و دینی بود و همانگونه که دیگر ادیان از طریق سخت افزارها و نرم افزارها اقدام به صدور فرهنگ خود می کنند، در این برهه زمانی ضروری است تا ما نیز نسبت به انتقال فرهنگ خود از طریق وسایل ارتباط جمعی پیشرفته اقدام کنیم و مفاهیم مرتبط با فرهنگ خود را به جهانیان عرضه کنیم.

کاراندیش مروستی استفاده مناسب از هنر را عنصری مهم در انتقال فرهنگ دانست و تاکید کرد: در داخل کشور ۷۵ میلیون جمعیت با سلایق و افکار و قومیت های متفاوت وجود دارد  که باید بر هر یک از آن ها متناسب با فرهنگ آن ها اقدام به نشر معارف دینی داشت و همچنین در حوزه بین الملل نیز باید از این شیوه به نحو شایسته استفاده کرد.

وی اشاره ای نیز به جشنواره بین المللی امام رضا(ع) که خاستگاه آن در مشهد است، داشت و گفت: برای نهادینه کردن یک فرهنگ نیاز است تا از سنین کودکی نسبت به آن اقدام شود و در این خصوص جشنواره امام رضا(ع) با راه اندازی کارگروه کودک ونوجوان فعالیت ثمربخشی داشته است.

معاون توسعه و مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اگر نظارت عمومی بر عملکرد دستگاه های دولتی و نهادها و سازمان ها صورت گیرد سلامت اداری تحقق پیدا می کند و در صورتی که انتقادهای سازنده در سطح جامعه صورت گیرد، مشکلات حل خواهند شد، و سیاست دولت یازدهم نیز همین است.

وی با اشاره به ارتباط مستمر دولت و مجلس گفت: اگر بخواهیم از امکانات دولت جلسه یا نشستی داشته باشیم از حضور منتقدان خود استقبال می کنیم و این امکانات و ظرفیت های نظام برای موافقان و مخالفان است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.