قدس آنلاین: راضیه کشاورز- چند سالی است، ۱۷ مردادماه در بین روزهای گرم تابستان میان تقویم ایرانی به نام "روز خبرنگار" خودنمایی می‌کند، روزی که پیام خشونت و خونریزی طالبان با پیکر خونین یک خبرنگار به کشور بازگشت.

"هر که را افزون خبر ، جانش فزون"

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، گزارشگران رادیو و تلویزیونی، خبرنگاران خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری، روزنامه‌نگاران، دبیران، سردبیران و حتی به قولی عکاسان و تصویربرداران خبری همگی تحت یک عنوان تلقی می‌شوند و آن هم "خبرنگاری" است.

سال‌هاست که در روزهای نزدیک به 17 مرداد، رسانه‌ها پر می‌شوند از تقدیرها و گرامیداشت‌های مسئولان خطاب به قشر خبرنگار؛ عده‌ای خسته نباشید می‌گویند، برخی از مشکلات خبرنگاران حرف می‌زنند و عده‌ای برای رفع این مشکلات وعده می‌دهند.

در این میان هستند برخی سازمان‌هایی که به بهانه این روز مراسم تقدیر از خبرنگار برگزار می‌کنند و در طنزی جالب، گزارش عملکرد خود را ارائه می‌دهند!

رسانه‌ها هم خود همه این گفته‌ها و وعده‌ها را می‌نویسند، اما شاید هیچ کدام از خبرنگاران دیگر انتظار عملی شدن آن‌ها را نداشته باشد،حتی عملی شدن نصفه و نیمه برخی وعده‌ها نیز نتوانسته است آن چنان که شاید و باید در مسیر رفاه خبرنگاران قدمی بردارد و عناوین پرطمطراقی مثل «وام مسکن خبرنگاران»، «قرار گرفتن در رده مشاغل سخت و زیان‌آور»، «بیمه خبرنگاری»، «ساماندهی و تعیین مصادیق خبرنگاری با اعطای کارت حرفه‌ای» و .... هم تنها در لابلای اخبار دیده می‌شوند و نه در عرصه عمل!
باید دانست که خبرنگاری و روزنامه نگاری در هیچ نقطه از جهان مسیر آسانی نپیموده است.

چه بسیار دوربین های خبرنگاری در اقصی نقاط جهان که از دست او گرفته و بر سرش کوبیده اند، امّا خوشبختانه امروز، این مسیر به مدد تمدن و تکنولوژی جدید، راه آسان وهمواری در پیش رو دارد .
امروز عرصۀ خبرنگاری با نگاهی رو به جلو، توفیقات بیشتری را شاهد است.

گردش اطلاعات و سهولت کار خبرنگار در عرصه جدید دیدنی است . او به مدد تکنولوژی فوق مدرن امروز با انبوه متراکمی ازاخبار مواجه است که جان کارش ازآن فزونی می یابد.

ما باید خرسند باشیم که تحولاتی از دستاوردهای بشر را درتمدن جدید شاهد هستیم که هر لحظه اطلاعات واخباری را دراختیار ما قرار می دهد که پدران ما در تراکم سالها از آن بی خبر بوده اند.

عمر نسل ما برای دیدن برخی تحولات پرشتاب دیگر نیز کفاف خواهد داد ، امّا به یقین ،نسل بعد از ما با پدیده های دیگری از دانایی که تصورش نیز امروز برای ما مشکل است شگفتیهای زیادی خواهد دید .
در شعار می‌توان جای خالی جمله « ...... شغل مقدسی است» را با «خبرنگاری» نیز پر کرد. اما واقعیت این جاست که میزان تاثیرگذاری این شغل در عصری که به نام عصر ارتباطات نامیده شده برای هیچ کس قابل کتمان نیست.

این روزها رسانه‌ها هستند که جهان را تغییر می‌دهند و خبرنگاران، به عنوان واسطه‌های این تغییر باید خود نیک باشند تا مسیر تغییر جهان نیک باشد. واقعیت این جاست آن قدر که اخبار توجه همگان را به خود جلب می‌کنند، حاملان و نگارندگان آن مورد توجه نیستند.

به هر حال نامگذاري 17مرداد بنام "روز خبرنگار"، فرصت ارزشمندي براي تبيين ارزش و منزلت والاي خبرنگاري و ارج نهادن به مقام شامخ تلاش گران سختكوش عرصه آگاهي و اميد است.

روزي است كه به بهانه آن بايد فراتر از روزمرگی ها و بيش از پيش، به مرارت ها، سختي ها و حقانيت و جايگاه رفيع حرفه مقدس و شرافتمندانه خبرنگاري در جامعه انديشيده و قدردان زحمات خادمان پرتلاش اين عرصه باشيم.

روز خبرنگار يادآور خدمات و زحمات انسان هاي شريف و فرهيخته اي است كه در كسوت خبرنگاري و به مدد قلم هاي پاك و تواناي خويش به عنوان وجدان بيدار جامعه، بيرق بيداري و آگاهي را به دست گرفته و موجبات تهذيب و تعالي و پيشرفت و توسعه جامعه بشري را فراهم مي آورند.

روز پاسداشت خبرنگاران صادق، دلسوز و متعهدي است كه با عشق و خلوص نيت و درك صحيح از جايگاه و قداست قلم مزين به سوگند حق تعالي در قرآن كريم و نيز آگاهي از اهميت و حساسيت هاي رسالت خطير و عظيم خبرنگاري ، صادقانه گام در مسير روشنگري، معرفت افزايي و بيان حقايق نهاده و در راه تحقق اين رسالت سترگ و پيامبرگونه خويش، از هيچ تلاش و كوششي فرو گذار نيستند.
با گراميداشت ياد و خاطره شهداي گرانقدر عرصه قلم و انديشه، خاصه مجاهد شهيد محمود صارمي كه در راه انجام رسالت بزرگ خويش، آموزگار مکتب فداكاري و آگاهی شدند، جا دارد فرارسيدن روز خبرنگار را به همه همکاران رسانه ای پرتلاش و همه كساني كه به نوعي در امر اطلاع رساني و انعكاس رويدادهاي خبري شهر ، استان و کشورم سهيم هستند تبريك بگویم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.