رئیس اتحادیه آجیل‌و خشکبار خراسان رضوی گفت: حقوق مردم کفاف خرید خشکبار را نمی‌دهد.

حقوق مردم کفاف خرید خشکبار را نمی‌دهد


 علیرضا ارزانی‌ممقانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، در خصوص وضعیت بازار خشکبار، اظهار کرد: صنعت خشکبار در حال نابودی است و هر روز با تعدیل نیرو در برخی واحد‌ها روبه‌رو هستیم چون رکود اقتصادی موجب کاهش توان مردم برای خرید خشکبار شده است.
 
 وی با اشاره به این که تقاضا برای خشکبار داخل کشور به کمتر از یک بیستم سال‌های قبل کاهش داشته است، ادامه داد: برای داشتن جامعه‌ای سالم مردم باید آجیل و خشکبار مصرف کنند ولی مردم توانایی خرید ندارند.
 
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار خراسان رضوی با تاکید بر این که به علت عدم حمایت دولت وضعیت خوبی در انتظار صنعت خشکبار کشور در سال‌های آینده نخواهد بود، تصریح کرد: هجوم سازمان امور مالیاتی بر واحدهای صنفی سبب جمع‌آوری برخی واحدها شده است.
 
ارزانی تحریم‌ها را بزرگ‌ترین مانع پیش روی صادرات خشکبار دانست و افزود: با رفع تحریم‌ها می‌توان به افزایش صادرات آجیل و خشکبار امید داشت؛ صادرکننده باید فقط دغدغه صادرات داشته باشد و نباید درگیر مشکلات صادراتی از جمله حمل و نقل و ... باشد.
 
 وی خواستار حمایت دولت از بخش صادرات شد و اظهار کرد: در دیگر کشورها صادر کنندگان از پرداخت عوارض معاف هستند. جایزه‌های صادراتی که تنها دلخوشی صادرکنندگان بود سال‌هاست برچیده شده و حالا حمایت از صادرکننده‌ها فقط در حد لوح تقدیر است تاکنون حمایت‌های دولت فقط شعار بوده است.
 
 رئیس اتحادیه آجیل وخشکبار خراسان رضوی با اشاره به اینکه بعد از نفت بیش‌ترین صادرات را در صنعت خشکبار داریم، خاطر نشان کرد: کشور ایران دومین تولیدکننده پسته و اولین صادرکننده این محصول به دنیا است اما متاسفانه به دلیل سیاست‌گذاری‌های نادرست مجبور به صادرات فله‌ای این محصول هستیم..
 
ارزانی‌ممقانی کیفیت خشکبار ایران را قابل رقابت در بازار جهانی دانست و ادامه داد: طعم و عطر خشکبار ایرانی در دنیا زبان زد است؛ جهانیان ایران را قبل از نفت با صنعت فرش و خشکبار می‌شناسند.
 
 رئیس اتحادیه آجیل وخشکبار خراسان رضوی گفت: صادرات یک قلم پسته دو برابر مجمع صادرات زعفران و فرش ماست که این توانایی تولیدکنندگان را ثابت می‌کند، با صادر کردن یک کیلوگرم پسته می‌توان 40 کیلوگرم گندم وارد کشور کرد.
 
وی با اشاره به استانداردهای محصولات صادراتی، گفت: سازوکارها در زمینه صادراتی قابل قبول است ولی گاهی با سخت‌گیری‌های صادراتی روبه‌رو می‌شویم استاندارد صادرات ما مطابق استاندارد اروپا است ولی ما در صادرات حتی به کشورهای عربی  این استانداردها  را رعایت می‌کنیم.
 
 رئیس اتحادیه آجیل وخشکبار خراسان رضوی وضعیت آب‌های زیرزمینی را تهدید کننده دانست و افزود: به علت گرمای هوا و کمبود آب با مشکلات جدی روبه‌رو هستیم.

ارزانی‌ممقانی اظهار کرد: متاسفانه با واردات بی‌رویه تخمه آفتاب‌گردان در سال‌های گذشته به مشکلات جدی  برخوردیم  و نیازمند حمایت بیش‌تر دولت در زمینه تخمه آفتابگردان هستیم؛ هم اکنون بیش از 60 درصد از تخمه آفتابگردان مورد نیاز کشور و حدود 90 درصد بادام زمینی از طریق واردات تامین می‌شود.
 
 وی با اشاره به اینکه امسال در زمینه محصولات مختلف خشکبار از جمله فندوق مشکل خاصی پیش‌رو نیست، بیان کرد: امسال وضعیت تولید فندق در کشور قابل قبول است و احتیاجی به واردات این محصول نداریم در نتیجه قیمت این محصول مطلوب خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.