قدس آنلاین: معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی توزیع عادلانه ثروت یکی از مزیت های اصلی صنایع کوچک عنوان کرد.

توزیع عادلانه ثروت مزیت صنایع کوچک

به گزارش قدس آنلاین غلامرضا سلیمانی ظهر امروز در مراسم افتتاح تصفیه خانه شهرک صنعتی کاویان که در اتاق جلسات گروه صنعتی خوشنام برگزار شد اظهار کرد: هم اکنون 81 هزار واحد کوچک صنعتی در کشور داریم با اینکه این واحدها در برابر مشکلات می توانند خود را تطبیق دهند ولی نوسانات اقتصادی رویی این واحدها تأثیر زیادی دارد و باید از آنها حمایت کرد.

وی با بیان اینکه کمتر از5 درصد تسهیلات بانک ها به بنگاه های کوچک رسیده است تصریح کرد: برنامه ای برای تقویت این بنگاه ها در دستور کار قرار گرفته که پس از تأییدهای نهایی به وزارتخانه های زیربط ابلاغ می شود.

معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی در ارتباط با دیگر مزایایی که گسترش صنایع کوچک به همراه دارد خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته بیش از  50 درصد اشتغال توسط همین نوع صنایع ایجاد می شود بنا براین یکی از راه حل های اساسی برای کاهش بیکاری توسعه این دسته از واحدهای تولیدی است.

سلیمانی مهم ترین توجه به بحران آب را یکی از محوری ترین اقدامات شرکت های شهرک های صنعتی دانست و عنوان کرد: در این راستا 162 تصفیه خانه  در کشور تأسیس شده اند که روزانه با 145 هزار متر مکعب فاضلاب صنعتی را تصفیه می کنند.

وی ادامه داد: همچنین موضوع استفاده از پساب ها برای استفاده های کشاورزی از جممله فضای سبز شهرک های در دستور کار قرار گرفته است.

*اغماض در مسائل محیط زیستی فجایع بزرگ را به دنبال دارد

در ادامه این جلسه محمدجواد سروش مدیرکل دفتر آب و خاک محیط سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با بیان اینکه باید در زمینه های مختلف محیط زیستی بیشترین میزان وسواس به خرج داده شود گفت: اغماض و سهل انگاری در هر کدام از این زمینه ها ممکن است فجایعی بزرگ به همراه دارد.

وی اظهار کرد: هم اکنون 70 درصد آب های مصرفی در کشور تبدیل به پساب شده که باید به چرخه استفاده بازگردانده شود.

مدیرکل دفتر آب و خاک محیط سازمان حفاظت از محیط زیست کشور با بیان اینکه بازگرداندان آن به چرخه  استفاده از سیاست های اصلی همه کشورهاست خاطرنشان کرد: این سیاست باید در ایران نیز به عنوان یک راهبرد اصلی قرار بگیرد.

سروش بحران آب را یک مسئله جدی در تمام دنیا عنوان کرد و متذکر شد:  امروزه هیچ کشوری حاضر نیست منابع آب خود را به راحتی از دست دهد و این در حالی است که 70 درصد آب به فاضلاب و پساب تبدیل می شود.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست از طرح هایی که بتواند استانداردهای لازم را رعایت کند حمایت می کند تصریح کرد: رعایت نکردن استانداردهایی که تدوین شده است می تواند عوارض بیشتری از کمبود آب در آینده ای نه چندان دور به وجود بیاورد.

11* هزار و 551 متر کعب تصفیه فاضلاب روزانه

در همین جلسه مسعود اصغریان مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گفت: هم اکنون 70 درصد واحدهای صنعتی شهرک های صنعتی خراسان رضوی امکان اتصال به شبکه فاضلاب را دارند و با حجم شبکه های فاضلابی که ایجاد شده است روزانه 11 هزار و 551 متر مکعب پساب تصفیه می شود.

وی تصریح کرد: مهم ترین تصفیه خانه ای که در شهرک های صنعتی خراسان رضوی وجود دارد مربوط به شهرک توس است که روزانه حدود 6 هزار لیتر پساب را تصفیه می کند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی ادامه داد: همچنین برای شهرک صنعتی چناران سیستم بازیافت پساب در نظر گرفته شده که با استفاده از آب تویلد شده در آن فضای سبز شهرک آبیاری می شود.

اصغریان در ارتباط با اقداماتی که برای حفظ محیط زیست در دستور کار شرکت شهرک های صنعتی قرار گرفته است خاطرنشان کرد: احداث شبکه های جمع آوری فاضلاب، گاز رسانی به آنها به جهت کاهش پارامترهای آلودگی هوا، مدیریت پساب، توسعه فضای سبز و مباحث ایمنی و رعایت آن در واحدهای صنعتی از جمله این اقدامات بوده است.

وی با اشاره به اجرای طرح های مختلف برای افزایش طرفیت تصفیه فاضلاب واحدهای صنعتی تصریح کرد: پس از انجام این طرح ها ظرفیت تصفیه فاضلاب به 23 هزار متر مکعب می رسد ولی هدف اصلی این موضع نیست بلکه استفاده از پساب واحدهای تولیدی برای استفاده مجدد در راستای کمک به بحران آب در دستور کار قرار گرفته و هم اکنون شهرک صنعتی چناران این طرح را اجرا می کند.

 حسینی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.