«مسعود بارزانی» طی تماسی تلفنی به «احمد داود اوغلو»، نخست وزیر ترکیه اطمینان داده که از تصمیمهای «آنکارا» در حمله به کردهای معترض از جمله بمباران مناطقی در شمال عراق حمایت می‌کند.

اقلیم کردستان  و چالش تجاوزهای مکرر آنکارا

بارزانی اقدامهای ترکیه را مثبت ارزیابی کرده و آنها را اقدامی ضد تروریستی دانسته و برای چندمین بار به تمجید و تأیید حملات ارتش ترکیه پرداخته است.

این موضعگیری بارزانی از دو منظر، موضعی عجیب و ناپخته به نظر می‌رسد. در درجه نخست باید پذیرفت که حملات آنکارا به مواضع «پ ک ک» [به ادعای اردوغان] در داخل خاک عراق انجام می‌شود، در حالی که تاکنون دولت ترکیه هیچ مستندات قابل قبول و محکمه پسندی از حضور چریکهای پ‌ک‌ک در مناطقی که آنها را بمباران می‌کند، ارایه نکرده است. حتی با قبول ادعای ترکیه بمباران روستاهای غیرنظامی عراقی به بهانه حمله به پ‌ک‌ک و کشتار اتباع بی‌گناه عراقی که زنان و کودکان و کهنسالان نیز در میان آنها کم نیستند، رفتاری وحشیانه و نابخشودنی است. حال با این مقدمه و این موخره که همه این مناطق روستاهای کردنشین هستند و غیرنظامیان کرد در این میان قتل عام می‌شوند، موافقت و شعف بارزانی از این حملات بسیار برای کردها تأسفبار بوده و خشم آنان را برانگیخت.

جز آنها دیگر مسؤولان عراقی و دولتمردان این کشور نیز تجاوزهای ترکیه را بشدت محکوم کردند و با وجود همکاری کامل بغداد با اربیل، موضع بارزانی باز هم خام و عجیب بود. چطور کسی که خود را در شمار دولتمردان دلسوز و پرنفوذ کشورش قلمداد می‌کند، قادر است از تجاوز دولتی دیگر به خاک سرزمینش و به خاک و خون کشیده شدن هموطنانش شادمان باشد؟

همان طور که آمد با انتشار این گفت و گوی بارزانی همزمان، هم بغداد و متحدان خویش را در دولت عراق از خود ناامید ساخت و هم توده‌های مردم در محدوده اقلیم کردستان و نیز کردهای دیگر مناطق همسایه را. این چندمین بار است که بارزانی برای منافعی نامعلوم و براساس هزینه و فایده شخصی خویش تصمیمهای نابهنجاری می‌گیرد. تصمیمهایی که نشان می‌دهد او بدون اجازه برخی از دولتهای منطقه، قدم از قدم نمی‌تواند بردارد. در ماجرای حمله وحشیانه داعش به «کوبانی» نیز اتفاق مشابهی رخ داد. شهر در آستانه سقوط و زنان و کودکان در معرض قتل عامی تمام عیار بودند، اما بارزانی با وجود امکان کمک رسانی به مبارزان، نه تنها هیچ کمکی نکرد، بلکه در مواردی از پذیرش مهاجران و پناهندگان گریخته از کوبانی نیز به طور تلویحی خودداری کرد. مردم عراق و خاصه کردها بخوبی متوجه این فریبکاری‌ها هستند. «عادل مراد» رئیس شورای مرکزی اتحادیه میهنی کردستان به جز خبرگزاری‌ها گفته است: «هیچ نیروی پ‌ک‌ک و حتی پیشمرگان اقلیم کردستان هم در مناطقی که ترکیه بمباران می‌کند، حضور ندارند. آنجا فقط غیرنظامیان دارند قربانی می‌شوند...» او خواستار موضعگیری قاطع ریاست اقلیم کردستان در مقابل رفتارهای وحشیانه به آنکارا شد. اما آیا بارزانی به حامیان پشت پرده خود پشت خواهد کرد؟!

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.