وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید براینکه بدنبال همکاری های بلندمدت و استراتژیک با سایر کشورها همچون ژاپن هستیم، گفت: برای توسعه و تداوم همکاری های دو جانبه با سایر کشورها، ایران سیاست ثابت و جدی دارد.

نعمت زاده: ایران برای همکاری های مشترک باکشورها سیاست ثابت وجدی دارد

 به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرنگار گروه اقتصادی ایرنا، محمدرضا نعمت زاده روز یکشنبه در دیدار با هیات ژاپنی به سرپرستی دایشیرو یاماگیوا وزیر مشاور اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن، اظهار داشت: همکاری ها به نظر می رسد باید به صورت مشترک در زمینه های سرمایه گذاری، تولید، مدیریت، بازاریابی و حضور در بازارهای بین الملل باشد.
وی شرایط کشور را نسبت به یک دهه گذشته متفاوت عنوان کرد و گفت: توانمندی های جمهوری اسلامی در حوزه های مختلف صنعتی و اقتصادی توسعه یافته است، بنابراین با توجه به این شرایط آمادگی شروع و توسعه همکاری های جدید را داریم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه از تهیه و تدوین مجموعه ای از سیاست های همکاری با کشورهای خارجی خبر داد و افزود: براساس این سیاست ها ایران بدنبال همکاری بلندمدت و استراتژی با کشورهای دوست همچون ژاپن است.
نعمت زاده سپس نفت و گاز را از عمده اولویت های ایران برای توسعه زیربناها و اقتصاد عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی بزرگترین دارنده منابع هیدروکربن جهان است که به طور قطع این بخش می تواند در زمینه زیرسرمایه گذاری و ساخت و طراحی، ادوات و تجارت مورد توجه قرار گیرد.
وی طراحی و ساخت تجهیزات نفت و گاز و پتروشیمی را از دیگر اولویت ها برشمرد و افزود: در بخش برق نیز در تولید، انتقال و تجهیزات مربوطه از دیگر اولویت وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت به دیگر اولویت این وزارتخانه در مشارکت های بین المللی سخن گفت و اظهار داشت: بخش حمل و نقل بویژه ریلی از اولویت بالایی برخوردار است و دولت برنامه هایی برای سرمایه گذاری و توسعه این بخش در دست اقدام دارد.
نعمت زاده سپس خودرو را یکی دیگر از زمینه های همکاری ایران و سایر کشورها دانست و گفت: تولید خودروهای سنگین و سواری از جمله بخش هایی است که برای آن برنامه 10 ساله تدوین کردیم که براساس آن باید حداقل به دو برابر ظرفیت فعال برسیم.
وی افزود: در زمینه تولید خودرو مذاکرات جدی برای سرمایه گذاری مشترک با کشورهای اروپایی انجام دادیم که امیدواریم ظرفت مدت سه ماه آینده در این خصوص به نتیجه برسیم.
به گفته وی، تولید واگن های مسافری و باری، ساخت قطعات خودرو، لکوموتیو، مخابرات، صنایع مختلفی همچون غذایی، شیمیایی، مصالح ساختمانی و همچنین صنایع پیشرفته الکترونیک از دیگر اولویت های وزارت صنعت، معدن و تجارت در همکاری با شرکت های ژاپنی است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به همراهی 20 شرکت ژاپنی با وزیر مشاور اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن اشاره کرد و گفت: این همراهی حاکی از علاقه شرکت های ژاپنی برای توسعه همکاری های اقتصادی و صنعتی دو کشور است.
نعمت زاده افزود: ایران و ژاپن همکاریهای بسیار طولانی و تاریخی با یکدیگر داشته اند و حتی در سال های پس از انقلاب نیز این همکاری ها در سطوح بالایی قرار داشت و در مواقعی با افت و خیزهایی مواجه شد اما امیدواریم آینده خوبی فراروی روابط دو کشور قرار گیرد.
براساس این گزارش، ژاپن پس از آلمان، فرانسه و ایتالیا یکی دیگر از کشورهای قدرتمند صنعتی جهان است که در آستانه لغو تحریم ها علیه ایران خود را برای سهم گیری از بازار برزگ این کشور آماده می کند.
ژاپن تا پیش از اعلام تحریم های گسترده علیه ایران در سال 2012 از خریداران اصلی نفت ایران در آسیا بود و مبادلات تجاری گسترده ای با این کشور داشت. شراکت در صنایع خودرو سازی یا در برخی از پروژه های نفتی ایران نیز در کارنامه اقتصادی دو کشور ثبت است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.