قدس انلاین – سعید کوشافر:طی روزهای پس از توافق یکی از مواردی که از یک سو باعث شادمانی وازسوی دیگر باعث نگرانی شده است ؛ ازاد شدن منابع بلوکه شده ایران درسایر کشورها است ؛این درحالی است که بزودی و بالغو کامل تحریمها راههای صادرات وواردات کالا به کشورمان وتبادلات پولی وبانکی نیز هموار میشود.

از شعارتوجه به تولید تا واردات ۳میلیاردی اسب /واردات مفید فقط با تشکیل شرکتهای مشترک/مناطق آزاد بجای سکوی صادرات،پل واردات سالانه ۱۵میلیارد دلار کالا شدند

دراین حال دولت میتواند با استفاده از منابع بلوکه شده برای واردات کالا اقدام کند که درکوتاه مدت باعث خواهد شد تا سطح عمومی قیمتها درکشور کاهش یابد اما این روند باعث خواهد شد تا تولید داخلی کشورمان که اکنون نیز اوضاع خیلی خوبی ندارد وارد فاز جدیدی شود که میتوان انرا رکود درشرایط غیر تحریمی نامیدو این به معنی پایان کار این تولید کنندگان خواهد بود.

این درحالی است که رییس جمهور کشورمان درگفتگو با مردم تاکید کرد که دولت چنین تصمیمی ندارد و حمایت از تولید داخل با تامین نقدینگی کافی برای تجهیز به تکنولوژی روز دردستور قرا رخواهد گرفت ؛ اما همانگونه که هم مردم و هم دست اندرکاران بخش تولید میدانند یک دستور از مقام های درجه یک کشور تا مدیران میانی اجرایی ممکن است 180درجه تغییر کندو به همین خاطر نسبت به سونامی واردات بارها وبارها هشدار داده اندو همچنان نیز ادامه دارد.


***دربر پاشنه واردات
درعین حال مروری بر اخبار اقتصادی نشان میدهد که این نگرانی خیلی هم بیمورد نیست ؛ وقتی  فهرست اقلام وارداتی گمرک نشان می‌دهد که در چهارماهه نخست امسال حدود 135 راس اسب مسابقه‌ای به کشور وارد شده‌است که ارزش مجموع آن‌ها به بیش از یک میلیون دلار یعنی حدود سه میلیارد تومان می‌رسد.
همچنین یک عضو انجمن تولید کنندگان پروفیل در و پنجره یو پی وی سی گفت: انتظار ما از دولتمردان این است با توجه به باز شدن درهای واردات و گشایش های جدید ، به جای کالاهای ساخته شده بی کیفیت ، فناوری وارد کشور شود.
اقدامیان گفت: هم اکنون بیش از نیمی از 42 واحد تولید پروفیل یو پی وی سی در کشور فعال نیست که علت آن واردات بی رویه است که با رفع تحریم ها ، این واحدها می توانند با تهیه مواد اولیه با کیفیت دوباره به چرخه تولید برگردند.
وی افزود: در حالی که 60 درصد از ظرفیت 150 هزار تنی نصب شده تولید یو پی وی سی در کشور غیر فعال است سالانه 20 هزار تن از این محصول وارد می شود که اگر این واردات انجام نشود می توانیم ضمن تأمین نیاز داخل ، مازاد تولید را صادر کنیم.
اقدامیان گفت: با تصمیم نادرست برخی دولتمردان در باز کردن درهای وارداتی و وارد کردن کالاهای بی کیفیت به بازار داخل ، برخی از تولید کنندگان انگیزه ای برای تولید ندارند.
وی افزود: از واردات کالای با کیفیت استقبال می کنیم زیرا فضای رقابتی ایجاد می کند اما می بینیم در حالی که تولید با کیفیت با ماشین آلات پیشرفته در ایران انجام می شود متأسفانه بازرگانان با دور زدن تعرفه ها ، کالاهای بی کیفیت را وارد می کنند.
اقدامیان گفت: برخی از این کالاها با روش های مختلف با تعرفه ای پایین تر از تعرفه کتاب واردات و صادرات ، وارد کشور می شود.
وی با بیان اینکه سالانه 20 هزار تن از نیاز کشور به پروفیل در و پنجره یو پی وی سی از طریق واردات تامین می شود اضافه کرد: از 15 ماه قبل تعرفه واردات این محصول با امضای وزیر صنعت از 32 درصد به 15 درصد کاهش یافت که موجب افزایش واردات و برهم خوردن موازنه در بازار شد.
صداقت گفت: با واردات پروفیل های اروپایی مشکلی نداریم اما کاهش تعرفه موجب شده 90 درصد واردات پروفیل از ترکیه انجام شود و آنها هم برای اینکه با قیمت پایین به بازار ایران ورود و رقابت کنند بیشتر پروفیل های نامرغوب ترکیه را به بازار ایران وارد می کنند که آسیب جدی به صنعت داخلی وارد کرده است.
دراین حال معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: لغو تحریم ها نباید سبب واردات بی رویه کالا به کشور شود زیرا باعث از بین رفتن تولید داخلی خواهد شد.
سید محمد علی سید ابریشمی اظهار کرد: واردات بی رویه به کشور باعث ضربه زدن به تولید می شود.
وی همچنین با اشاره به مساله توافق هسته ای بیان کرد: حل مساله هسته ای باعث می شود تا واحدهای صنعتی به دانش و ماشین آلات روز دست یافته و در نهایت منجر به رقابت تولیدکنندگان داخلی در بازار جهانی می شود .
سید ابریشمی افزود: در بازه زمانی سال های 89 تا 92 به دلیل رشد منفی اقتصادی، حدود 70 درصد واحدهای صنعتی در کشور تعطیل شد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در 10 سال گذشته فشار سختی به تولید کنندگان و صاحبان صنایع وارد شده است اظهار کرد: تحریم ها بخشی از فشاری بود که به صنایع و تولیدکنندگان وارد شد و همچنین واردات بی رویه در سال های 90 تا 91 به کشور مشکلات زیادی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرد.
وی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز ضربه سنگینی به واحدهای صنعتی از نظر نقدینگی وارد کرد افزود: تورم بالا و تغییر روزانه قیمت ها هم فعالیت های صنعتی را دچار اختلال کرد.


***اقتصاد مقاومتی کلید کنترل واردات
دراین خصوص یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه برطبق اقتصاد مقاومتی ما می‌توانیم وارادت بی رویه را کنترل کنیم، گفـت: کالای بی‌کیفیت، شهرت جهانی ایران را در عرصه بین الملل کاهش می‌دهد.
ایرج ندیمی در گفت و گو با خانه ملت درباره واردات بی رویه به کشور، خاطر نشان کرد:  بازار آدابی دارد  که دو رکن  اصلی آن عبارتند از کیفیت و خدمات  کالا است، بنابراین ما اگر  بخواهیم با اقتصاد مقاومتی نبض بازار کالا های ایرانی را در منطقه  وجهان در دست بگیرم، باید کالاهای با تراز و با کیفیت مناسبی  را وارد بازار جهانی کنیم.
 نماینده مردم سیاهکل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توسعه صادرات کالاهای ایرانی نیازمند کیفی سازی است ، خاطر نشان کرد: ‌خیانت به تولید داخلی  نتیجه صادارت اجناس غیر کاربردی و به اصطلاح  تاریخ گذشته است  زیرا  اگر کالای بی کیفیت با برند ایرانی  در بازار جهانی عرضه شود، بطور حتم  مشتریان  بین الملی کالاهای ایرانی را از بین می‌برند.
وی، یاد آورشد:  قانون ساخت داخل  به صراحت اعلام می کند باید برای نیاز کشورواردات انجام شود اما اگر این وارادت به تولید داخلی ضربه بزند  نمی تواند توجیه منطقی داشته  باشد زیرا  بدین صورت  ما با دست  خودمان تولید داخلی را وارد چالش می‌کنیم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ، یادآورشد: موضوع واردات چه خواسته و چه ناخواسته  با مشکل کمبود منابع روبرو است  و از همین رو ما باید با اقتصاد مقاومتی توازن بازار اقتصادی کشور را رقم بزنیم.


***حواسمان به بازارها باشد
رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم حمایت از صنایع داخلی گفت که باید از حضور شرکت‌های خارجی در ایران استقبال کرد، اما نباید بازارهایمان را بدون برنامه در اختیار آن‌ها قرار دهیم.
رضا رحمانی اظهار کرد: پساتحریم از بعد اقتصادی مثل تیغ دولبه است یعنی می‌تواند به نفع و یا به ضرر اقتصاد ملی باشد. بستگی دارد که چطور در این باره تصمیم بگیریم. اگر به این سمت برویم که شرکت‌های مشترک تشکیل بدهیم و در داخل تولید کنیم و از توان ساخت داخل استفاده کنیم و بازارهای صادراتی را از طریق تولیدات خود پوشش دهیم این به نفع ما خواهد بود، اما اگر به دلیل اینکه روابط تسهیل شده و تحریم‌ها برداشته شده به راحتی واردات انجام دهیم این آواری بر سر اقتصادمان خواهد بود و خیری برایمان ندارد.
وی با بیان اینکه باید در پساتحریم با استفاده از تجربه دوران تحریم حرکت کنیم یادآور شد:‌ تحریم در جاهایی به نفع ما بوده است . در این دوران خیلی از مراکز سعی کردند به توان خود اتکا کنند و این در خودباوری تاثیر مثبت داشت و توانستیم بسیاری از نیازهایمان را خودمان تامین کنیم.
نماینده مردم تبریز در مجلس ادامه داد: صنایع ما اکثرا فرسوده است و تکنولوژی آن‌ها قدیمی است و نیاز به نوسازی وجود دارد. بهترین راه این است که نوسازی صنایع انجام دهیم و تکنولوژی و فناوری وارد کشور کنیم. در بعضی حوزه‌ها مثل خودرو نیز چون فاصله ما با آن‌ها بیشتر شده لازم است شرکت‌های مشترک تشکیل دهیم تا صنعتمان نونوار شود و بعد از آن تیراژ تولید را بالا ببریم و بخشی از بازارهای صادراتی را در اختیار بگیریم. طبیعتا آن‌ها هم در این شرایط منافعی خواهند داشت اما اینکه صرفا واردات انجام دهیم منافع آن‌ها بیشتر است. اما آن‌ها باید به منافع عاقلانه و منطقی قانع باشند.
وی با بیان اینکه نباید بازار 80 میلیون نفری ایران را دست کم گرفت، افزود: ما همچنین از نظر تکنولوژی و سطح مهارت هم نباید خود را دست کم بگیریم البته در جاهایی حلقه مفقوده داریم و زنجیره‌ها باید تکمیل شود و در جاهایی هم ریسک‌هایی هست که دولت باید آن را بپذیرد.


*** کشور را واردات غرق نکنیم
درهیمن حال سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر این که باید حواسمان باشد در دوران پس از تحریم کشور را در دریای واردات غرق نکنیم، گفت: در شرایط پس از تحریم باید تلاش کنیم تا زیرساخت‌های کشور، صنعت و اشتغال را تقویت و توسعه دهیم.
حسین امیری خامکانی درباره استقبال شرکت‌های خارجی برای انجام سرمایه گذاری در ایران اظهار کرد: همین که این شرکت‌ها برای سرمایه گذاری در ایران مسابقه گذاشته‌اند نشان می دهد که بازار کار ایران، بازار خوبی برایشان است و نشان دهنده این است که این تحریم‌ها خود آن‌ها را هم تحت فشار قرار داده است و شرکت‌ها نیز مسئولان‌شان را تحت فشار گذاشته بودند که تحریم‌ها زودتر برداشته شود؛ لذا آن‌ها بیشتر از ما به توافق نیاز داشتند.
این عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس افزود: علی رغم این که تحت فشار بودیم توانستیم اقتصادمان را براساس تحریم و استقلال کشورمان تقویت کنیم. حتی اخباری شنیده می‌شد مبنی بر این که آنها چندماه قبل از توافق در کشورشان و در سمینارهای خود صحبت از این داشتند که چگونه بعد از توافق وارد بازار ایران شوند.
نماینده زرند در مجلس خاطرنشان کرد: اکنون هم دیدیم بلافاصله شرکت‌ها از کشورهای اروپایی و حتی مسئولین آن‌ها در حال رفت و آمد هستند اما کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که ابتدا باید حواسمان باشد که در دریای واردات کشور را غرق نکنیم.
امیری خامکانی با تاکید بر این که باید از این پس اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کنیم اظهار کرد: باید مواظب باشیم تا کشور را با واردات دچار مشکل نکنیم بنابراین در این شرایط پس از تحریم باید تلاشمان این باشد که زیرساخت های کشور، صنعت و اشتغال را تقویت و توسعه دهیم.
وی همچنین یادآور شد: در دوران تحریم برخی از شرکت ها دچار مشکل می‌شدند که نیاز بود در قراردادها بازنگری و خانه تکانی انجام شود لذا این بازنگری‌ها انجام شده و باید تصمیم گیری نهایی شود.


***مناطق ویژه یا دروازه واردات
دراین راستا یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مناطق آزاد در کشور به جای صادرات و انتقال تکنولوژی به داخل کشور به وارد کننده کالا تبدیل شده اند، گفت: با شرایط کنونی این مناطق، بسته شدن آن به نفع کشور و اقتصاد آن است
موسی الرضا ثروتی با اشاره به میزان واردات سالانه در مناطق آزاد و ویژه اظهار داشت: اگر از مناطق آزاد خوب بهره برداری شود مفید و مناسب است، اما در  مناطق آزاد ما به جای صادرات، واردات صورت می گیرد و هر سال در این مناطق 10 تا 15 میلیارد دلار جنس وارد می شود.
نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان با تاکید بر اینکه مناطق آزاد با ویژگی ها و شرایط موجود باید بسته شوند، افزود:  مناطق ویژه با حجم وسیع واردات کالاها گمرک و حقوق دولتی پرداخت نمی کنند که برای اقتصاد نامناسب است و اگر تعطیل شود بهتر و به نفع کشور است.
ثروتی با بیان اینکه مناطق آزاد و مناطق ویژه ما عملکرد خوبی ندارند و همه وارد کننده شده اند، ادامه داد :اگر مناطق آزاد مکانی برای اشتغال و سرمایه گذاری خارجی ها ، صادرات و رونق تولید تبدیل شوند، به اقتصاد کشور و منطقه خود کمک می کنند.
وی تصریح کرد: اگر کالاها از طریق گمرک وارد می شد حقوق دولتی و حق گمرکی پرداخت می کرد، اما اکنون مناطق آزاد هیچ گونه حقوق گمرکی پرداخت نکرده و همه کالاها هم وارد کشور می شود.
این نماینده مردم در مجلس نهم با تاکید بر اینکه صدها موارد  و کالای دیگر وارد کشور می شود، افزود: وسایل مازاد، بدون مکان و کالاهایی که در داخل کشور تولید داخلی دارد همه وارد مناطق آزاد شده و بعد به صورت مسافری مردم اینها را داخل کشور می کنند که100 درصد به ضرر اقتصاد کشور است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و مناسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امیدواریم که واقعا تغییر روش، سیاست وعملکرد صحیحی  در این مناطق صورت گیرد، گفت: مناطق آزاد باید موجب ایجاد اشتغال، افزایش  سرمایه گذاری،  صادرات، ورود تکنولوژی و سرمایه شود و این ها مزایای این مناطق است که متاسفانه ما در کشور شاهد آن نیستیم و همه واردکننده شده اند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.