رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: بسیاری از مشکلات اقتصادی ایران به تحریم بستگی ندارد بلکه به نظر می رسد تحریمها فقط باعث شد دمل چرکی اقتصاد سرباز کند و سرعت حرکت مشکلات افزایش یابد.

بسیاری از مشکلات اقتصادی به تحریم بستگی ندارد

 به گزارش قدس آنلاین، غلامحسین شافعی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: با اینکه مذاکرات هسته ای و توافق حاصل شده نتایج بسیار مثبتی را برای اقتصاد کشور به همراه خواهد داشت اما در این بین باید به دو نکته اساسی توجه شود.

رییس پیشین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: نخست اینکه همه مشکلات مملکت ما به تحریمها وصل نبوده و نباید این توقع نابجا در فعالان اقتصادی و مردم به وجود آید که با رفع تحریم به یکباره تمامی مشکلات حل شود.
وی گفت: جامعه هم نباید منتظر این باشد که با رفع تحریمها تحول عظیمی در اقتصاد به وجود آید زیرا بسیاری از مشکلات اقتصادی ما به تحریم بستگی ندارد بلکه به نظر می رسد تحریمها فقط باعث شد دمل چرکی اقتصاد سرباز کند و سرعت حرکت مشکلات افزایش یابد.
شافعی افزود: ریشه مشکلات اقتصاد کشور ما در فقدان برنامه ریزی، بی توجهی به اولویتهای توسعه اقتصادی و برنامه های بالادستی است.
وی ادامه داد: در گذشته و زمانی که هنوز تحریمها شدید نبود و منابع مالی افسانه ای از فروش نفت نصیب ایران می شد نیز در اقتصاد هیچ اتفاق مثبتی نیافتاد.
او گفت: بر همین اساس در شرایط کنونی نیز شاید رفع تحریم بتواند هزینه مبادله در اقتصاد را کاهش دهد اما مشکلات ریشه ای اقتصاد ما ربطی به تحریمها ندارد.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی افزود: در طول سالهای گذشته همواره مصرف در ایران از مصرف جهانی پیروی کرده و این در حالی است که تولید ما همگام با تولید جهانی پیش نرفته است.
وی ادامه داد؛ در طول سالهای گذشته از قافله توسعه تولید بر مبنای کارهای دانش بنیان عقب افتاده ایم و این شکاف یکی از مشکلات اصلی اقتصاد ایران است که امیدواریم به آن توجه شود.
شافعی گفت: از دیگر اشکالات موجود در اقتصاد ایران نگاه به فعالان اقتصادی به عنوان یک بدهی است، این نگاه باید تغییر کند.
وی توضیح داد: زیرا این مردم و فعالان اقتصادی هستند که اقتصاد کشور را اداره می کنند نه دولت، اگر قرار باشد همه تحریمها رفع شود اما در ساختار اقتصادی کشور تحولی ایجاد نشود اتفاق قابل توجهی نخواهد افتاد.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی افزود: اقتصاد ایران در طول سالهای گذشته همواره به سیاست یارانه داده است و اینک نوبت سیاست است که به اقتصاد یارانه دهد.
وی ادامه داد: هم اینک بیشتر از اینکه از فرصتهای به وجود آمده در پساتحریم خشنود باشم در مورد چالشهای پیش رو نگرانی عمیقی دارم.
رییس پیشین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: افزایش درآمدهای حاصل از فروش نفت و آزاد شدن پولهای بلوکه شده این نگرانی را ایجاد می کند که دوباره در کشور دلاردرمانی شروع شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.