مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: ۶۵ درصد جمعیت زیر پوشش این شرکت در شرایط تنش آب قرار دارند.

۶۵ درصد جمعیت خراسان رضوی در شرایط تنش آب قرار دارند
به گزارش قدس آنلاین، حسین اسماعیلیان روز چهارشنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز خراسان رضوی افزود: شرکت آب و فاضلاب این استان هم اکنون خدمات رسانی به ساکنان 73 شهر استان به جز شهر مشهد را بر عهده دارد.

وی خاطر نشان کرد: 28 شهر خراسان رضوی در شرایط تنش آب قرار دارند که حدود دو سوم جمعیت زیرپوشش شرکت آب و فاضلاب استان را دارا می باشند.
وی گفت: در برخی از این شهرها با افت فشار آب و در شهرهای کوچک تر حتی با قطع آب مواجه هستیم.
به گفته وی اگر این وضعیت ادامه یابد تعداد شهرهای مواجه با تنش آب در خراسان رضوی سال آینده به 33 شهر افزایش خواهد یافت.
وی افزود: هر سال سه و نیم درصد از آبدهی منابع آب در خراسان رضوی کاهش می یابد و اکنون از حداکثر توان آبدهی منابع برای آب رسانی به مردم استفاده می شود.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی بیان کرد: هم اکنون 78 درصد تامین آب ساکنان استان خراسان رضوی از طریق چاهها و منابع زیر زمینی صورت می گیرد در حالی که این رقم در سطح کشور 55 درصد است.
اسماعیلیان با بیان اینکه خراسان رضوی رتبه اول افت آبهای زیر زمینی را در کشور به خود اختصاص داده است گفت: این استان با افت یک متری سفره های آب زیرزمینی در سال مواجه است.
وی ادامه داد: میزان آبهای زیرزمینی در استان خراسان رضوی نسبت به 25 سال گذشته حدود 30 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است.
وی افزود: هم اکنون 10 شهر زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی از خدمات دفع فاضلاب بهداشتی بهره مند هستند که 28 درصد جمعیت شهری استان را شامل می شوند.
وی اولویت اجرا و تکمیل پروژه های فاضلاب در خراسان رضوی را به دلایلی مانند مشکلات زیست محیطی، افت آبهای زیرزمینی، بالا آمدگی آب و کاهش بارندگی ها ضروری تر از سایر نقاط کشور عنوان کرد.
وی گفت: هم اکنون 90 درصد آب خراسان رضوی در بخش کشاورزی، هفت درصد در بخش شرب و سه درصد در بخش صنعت مصرف می شود.
وی استفاده مجدد از پساب آب مصرفی با اجرای پروژه های فاضلاب، جداسازی آب شرب از غیر شرب، کاهش هدر رفت آب، مقابله با انشعابات غیر مجاز، فرهنگ سازی مصرف بهینه آب و مدیرت و تعادل بخشی آب را از جمله راهکارهای مقابله با کم آبی ذکر کرد.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی همچنین با اشاره به نقش رسانه ها در مدیریت بحران آب افزود: اطلاع رسانی دقیق و درست در حوزه آب و انعکاس چالشها و مشکلات مربوطه نقش مهمی در این زمینه دارد.
اسماعیلیان اظهار کرد: خبرگزاری جمهوری اسلامی که در راستای اهداف نظام پیش می رود، همواره در انجام رسالت خود بویژه در حوزه آب تاکنون گام های مثبتی را در خراسان رضوی برداشته است.
سه شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی، آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی و آب و فاضلاب مشهد از نظر خدمات مربوطه با ساختاری مستقل زیر نظر وزارت نیرو فعالیت می کنند.
شرکت های مزبور ارائه خدمات آب رسانی و دفع بهداشتی فاضلاب در شهرهای خراسان رضوی، روستاها و شهر مشهد را بر عهده دارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.